Re: Personality-challenged person.(OT)
Tja, med tanke på alvers löjligt långa barndom i D&D har väl en 16-årig alv just slutat använda blöjor...
En liten egendomlighet: orcher är fula. Bara en orch skulle någonsin känna sig attraherad av en annan orch, och det bara när den första orchen är rejält full (utseende är inte allt, men orcher har ingen vidare personlighet heller...). Framför allt skulle ingen av någon annan ras ens tänka på att gå och.../images/icons/blush.gif ja, ni vet. Men trots allt finns det småorcher (/images/icons/baby.gif), och det i större antal än man kan tillskriva ens orchernas alkoholkonsumtion (/images/icons/sick.gif). Alltså måste orcher tycka att andra orcher är vackra, eller åtminstone uthärdliga. De har med andra ord ett rejält avvikande skönhetsbegrepp (/images/icons/frank.gif).
Följaktligen borde inte orcher känna sig särskilt attraherade av andra raser - de borde rimligtvis tycka att t.ex människor eller alver är lika fula som vi tycker att orcherna är. Så hur kommer det sig att det finns halvorcher? Är allihop resultatet av avvikande sexualitet och/eller höggradig berusning? (tänk er att vakna upp på söndag morgon bara för att märka att gårdagens kap är en orch.../images/icons/love.gif...hon såg bättre ut då det var mörkt)
Så vart vill jag komma? Egentligen ingenstans - jag sitter hemma & är förkyld & har ingen TV, men när jag en gång har börjat får jag se till att slutföra det. En viktig delfråga är förstås hur stor skillnad det egentligen är mellan raserna - ska man jämföra en orch som tänder på människor med en svensk som tänder på danskar eller med en människa som tänder på hundar (tro't eller ej - båda sorterna finns)? Trots allt är de ju tillräckligt nära släkt för att få barn, men å andra sidan spelar genetik kanske inte så stor roll i fantasy (due to their magical nature, dragons can crossbreed with virtually any creature. But why the hell would they?).
(fullständigt onödig och ganska smaklös parentes: det påstås att det föds upp fler mulor [pappa åsna, mamma häst] än mulåsnor [pappa häst, mamma åsna] helt enkelt för att det är lättare att motivera en åsnehingst att.../images/icons/love.gif)
För att övergå till halvorchers sexualitet (The Kinsey Report, p. 239) - hur kommer de stackarna att utvecklas? Det beror förstås till stor del på deras uppväxt - undersökningar har visat att sexualitet till stora delar är inlärd. Alltså kommer antagligen halvorcher som vuxit upp bland orcher att känna sig attraherade av orcher, medan de som vuxit upp hos människor kommer att känna sig attraherade av människor. En omständighet talar dock mot denna teori (/images/icons/clever.gif) - trots allt hörde ju åtminstone en av halvorchens föräldrar till en sexuell minoritet (eller så var båda asfulla). Hur kommer detta att påverka halvorchens utveckling? Och är detta något man borde ta i beaktande när man spelar halvorch?
/JPS - är en detalj onödig och/eller smaklös har jag antagligen redan tänkt på den