Nekromanti Fula monster

Khronos

Veteran
Det är förvånansvärt att Neogames föredrar att ge ut en bok med en massa fula monster och tomtar än skriver om männsikorasernas olika kulturer. Är det meningen att man ska behöva spela en alv eller dvärg ? Det är totalt ointressant att spela en människa då man inte vet något om dess Kultur, seder, tanke sätt, man kanske får spela en hustomte ?

Krille

Super Moderator
"Det är förvånansvärt att Neogames föredrar att ge ut en bok med en massa fula monster och tomtar än skriver om männsikorasernas olika kulturer."

Nepp. Det är inte ett dugg förvånande. Neogames gör nämligen sådana moduler eftersom de säljer. Landsmodulerna, som faktiskt beskriver människorasernas olika kulturer, verkar inte sälja lika bra som moduler med monster och oknytt.

Vad som är förvånande är att marknaden verkar föredra fula monster och tomtar.

Khronos

Veteran
Om du tycker att deras Landsmoduler ger tillräckligt med matrial så okej då. Enligt mig själv har man fått mer fakta om alver och dvärgar, men det är väll så det skall vara, jag menar det är ju lättare att spela en dvärg, dom vet man ju hur dom skall vara, hettsig och arg på alver.

Jaha har du en sådan personlighet ?
Ja men jag har en tvåhandsyxa det har inte du !

Krille

Super Moderator
"Om du tycker att deras Landsmoduler ger tillräckligt med matrial så okej då. Enligt mig själv har man fått mer fakta om alver och dvärgar"

För närvarande så har du fått 208 sidor människor, 80 sidor alver och 96 sidor dvärgar, plus deras respektive kulturer, geografi, samhällen et cetera. Det är bara att räkna, liksom - vad har du fått mest av?

Khronos

Veteran
Hmm, det är skillnad på sidor och sidor, det är ju bra att fåreda på hur deras städer ser ut men jag är nog mer intresserad av begravnings riter, matkultur, giftemål, familje samanhållning, etc.

Men det handlar om tycke och smak, tycker du de är bra så är det bara att grattulera.

Krille

Super Moderator
"Hmm, det är skillnad på sidor och sidor, det är ju bra att fåreda på hur deras städer ser ut men jag är nog mer intresserad av begravnings riter, matkultur, giftemål, familje samanhållning, etc."

Det får du ju också.

Khronos

Veteran
Det är en tolkningsfråga jag är långtifrån nöjd ! Men jag håller med om att det blir bättre, synd att man måste köpa 10 böcker för att få lite fakta om de olika kulturerna, ett tipps är att göra en bok om varje människoras. Kan man göra en bok på över 20 sidor om skäggiga dvärgar kan man göra de med tycker jag.

LeJonklev

Swordsman
Man måste inte köpa 10 böcker. Eller jo om man vill ha reda på info om alla människoraserna. Nöjer man sig med en så räcker en bok. För vad är de "olika människoraserna"? Jo de olika länderna de lever i. I Consaber beskrivs sabriernas kultur mycket utförligt och i Asharien och Soldarn respektive kulturer där. Att de alla är vanarer hör inte hit. Det är olika kulturer med varsin bok ögnad åt dem. Att klämma in info om alla männiksosläkten(dvs alla länderna) på en bok skulle bli lite väl mycket.

LL

Khronos

Veteran
Jag begär inte en bok med alla människoraser, absolut inte. All fakta jag skulle vija ha skulle knappast få plats i en bok. Jag vill ha en bok med Taupernas kultur en med Kragg osv.

Landsböckerna är bra, men jag väntar heldre på dem än om folkslagen och deffenetivt om monster. Det är bra med en dvärgbok med, men det leder ofta till tråkiga rollspersoner, grunda som en vattenpöl, uppmuntra bra rollspelande. En männsika kan bli hundra gånger så intressant som en dvärg.

En bra rollspelare skulle säkert kunna göra en dvärg riktigt intressant, dåliga rollspelare ser det bara som en utväg till enkelt rollspel.

litleme

Warrior
föe det första ska du inte snacka skit om dvärgar .. dom är juh faktist dom ballaste varelserna i mudana osc för det andra så behöver du inte lika mycke info om mäniskor som du behöver om dvärgar och alver därför att du är mäniska........och för det tredje så finns det matreal om Kraggisarna på neogames hemmsida www.neogames.se

Khronos

Veteran
Jag vet inte om det är värt att kommentera det där, men okej. Dvärgar är en kort skäggig människa. Jag kan lova dig att på 1000 - talet hade människor så vitt skilda kuturer att du inte skulle ha en susning om hur du skulle uppföra dig för att passa in i deras samhälle.

LeJonklev

Swordsman
Så vad du vill ha är info om de mer avikande folkslagen. Barbarfolken och så? "Vanliga" vanarer duger inte? Skulle vilja säga att spela en av de mer specifika folkslagen är en lika "enkel" utväg som du äger att dvärgar är(inte för att det du säger är sant men ändå).

LL - som käftar emot för att ha någe att göra

Krille

Super Moderator
"Jag kan lova dig att på 1000 - talet hade människor så vitt skilda kuturer att du inte skulle ha en susning om hur du skulle uppföra dig för att passa in i deras samhälle."

Vilket är den exakta orsaken till att det inte kommer att komma en bok om människoraser. Istället kommer det en bok per land och kultur.

Khronos

Veteran
Ja, men det är bra ! Men jag hade häldre vijat ha en bok per folkgrupp, sedan en bok per landsområde. Böckerna är inte dåliga. Jag köpte Eon direkt när det kom ut men väntan på att kunna spela vissa raser blev för lång så det blev sagan om ringen istället. Det är inte kul att göra en Taup för att sedan spela en kampanj i tre år, sedan får man reda på att man spelat helt fel.