Nekromanti Full Light, Full Steam

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Full Light, Full Steam är, för er som inte visste det, ett indie- eller möjligtvis neotradspel av viktoriansk ångpunks-spaceopera publicerat 2007 av Smallville RPG-kändisen Joshua BishopRoby. Jag gillar FLFS väldigt mycket. Det är nästan en anti-tes till det jag normalt spelar och det är nog därför jag är så fascinerad av det. Och så är det britter. Och skepp.

Men, jag vet inte om jag bara får för mig att det är ett bra spel. Är det bra? Går det att spela?

Jag känner att det är väldigt mycket att hålla reda på. Det är traditionellt till så vida att det finns en förhållandevis välutvecklad spelvärld för spelarna att sätta sig in i. Och så finns det väldigt mycket indie-aktiga regler och riktlinjer spelarna (och spelledaren inte minst) behöver ha rimlig koll på. Tematiska batterier, spoils scrip*, regler för att sätta och avsluta scener, kuggar (cogs) etc.

Jag vet inte hur jag ska introducera spelet för eventuella spelare, helt enkelt.

Dessutom känns det som om det finns en språkbarriär. Det brukar jag inte känna med engelska spel. I Mutant City Blues i New York flyter svenskan bra med lite inbrott av »Freeze!« och »You have the right to remain silent«. Men FLFS är brittiskt, och i (astronomiska) flottan. För mig känns det som om mycket av känslan i FLFS sitter i språket. Färdigheten heter »Pugilism« istället för »Boxing« av en anledning och »Yes, sir« känns som det borde vara den vanligaste meningen vid spelbordet. Jag får lite av samma ångest i Operation: Fallen Reich, faktiskt.

Hur hanterar man det »brittiska«, språket, kulturen? Det är ju en problematik som nog dyker upp på fler ställen än i FLFS.

Och så en sista, mycket specifik fråga om reglerna i spelet. Skapar även spelledaren en spoils scrip? Det är lite otydligt. Alltså, om man är 3 spelare och en spelledare, har man då 4 spoils scrips att skicka runt?

*Byteslappar är jättebra översättning. Dels är »byte« en adekvat motsvarighet till »spoil«, dels så byter man ju lapparna med varandra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Jag kommer ihåg att jag tyckte att FLFS lät rätt intressant när jag först läste om det, men jag har tyvärr aldrig spelat det. Har du alltså provat det eller kommer det här att bli första gången?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Genesis said:
Har du alltså provat det eller kommer det här att bli första gången?
Nej, jag inte spelat det. Jag har ägt papperskopian av boken i säkert två år nu. Efter första genomläsningen tänkte jag »coolt, men inte för mig«. Men jag återvände och läste spelet igen. Blev lite att testa sugen men gjorde ingenting. Nu vill jag verkligen spela. Men med vem ...? =)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,272
Location
Umeå
Har inte spelat det och bara skummat det. Har för mig det finns en episod av typ Have Games Will Travel eller annan gammelrävpodcast som tar upp spelet och vad jag minns talades det endel om det som väldigt väldigt trevligt men lite udda och lite svårt. Har inte hört någon säga något dåligt om det annat än just, svårt. Och vad jag minns handlade det om den där erfarenhetsmekaniken med något papper som ska skickas runt mellan spelarna? Men jag minns inte vad det heter eller hur det gick till. :gremsmile:

Men äh, lira loss och skriv en spelrapport hur det gick så man får läsa!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Poppe said:
Och vad jag minns handlade det om den där erfarenhetsmekaniken med något papper som ska skickas runt mellan spelarna? Men jag minns inte vad det heter eller hur det gick till. :gremsmile:
Det är den som heter spoils scrip. Inför varje spelmöte fixar varje spelare en lapp. Om man refererar till en annan spelares rollpersons tematiska batteri så ber man spelaren signera ens lapp. Då får man erfarenhetspoäng. Samma spelare signera flera gånger men första signaturen i varje scen är värd mest. Dessutom så kan en spelare avsluta en scen om hon har alla spelares signaturer för den aktuella scenen.

Poppe said:
Men äh, lira loss och skriv en spelrapport hur det gick så man får läsa!
Jo, men då måste jag hitta två-tre spelare som vill spela ett svårt spel i en spelstil som jag inte är van vid =)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ni som är så pepp på att jag ska spela FLFS, hjälp mig med en grej. Jag har frågat skaparen samma sak, men lite brainstorming här kan kanske ge snabbare svar.

Dethär handlar om Spoils Scrip, mekaniken som tar hand om att aktivera alla spelare, ge rollpersonerna erfarenhetspoäng och avsluta scener.

Saxat från regelboken:
While the players are listing off their thematic batteries and recalling past events, the other players should be preparing their spoils scrips. A spoils scrip is a piece of paper — a quarter sheet will do just fine — that will be passed around the table throughout the game. In order to prime their spoils scrip for play, each player should write down the other players’ thematic batteries in boxes labelled with the players’ names. There should be a lot of space left
over for signatures during the game.

/.../

At the beginning of each session, each player pre-
pares a spoils scrip. This is a small piece of paper that will be passed from player to player collecting signatures. Scrips do not belong to the players that prepare them, and players do not have any responsibility for any individual scrip. Instead, it is the goal of the entire table to pass the scrips as much as possible and collect as many different signatures as possible. The spoils scrip serves two purposes: it earns the players passing the scrip valuable spoils, and it determines when scenes end and new scenes begin.

During a scene, players may pass a spoils scrip to another player if they narrate something that refers to the player’s character’s thematic batteries. This may be a direct reference like having your character say, “Fosters will figure something out; he probably has a gadget.” It can be an action, like opening a door for a Female Officer character. It can even be an implication, like telling a young boy to stay on the straight and narrow and shooting a significant look at a Rake character. Whatever form it takes, the
reference is an acknowledgment of the other character’s
thematic battery, a commentary on it, and an invitation for the other player to respond in a way appropriate to their character.

Players may also pass the scrip to the Game Master
by referencing the ship’s thematic batteries. If there is no Game Master, the player portraying the Captain is a good pick, instead.

Scoring Spoils with the Scrip
When you pass a scrip, the player you pass it to signs
their name on the current line. If they have not signed that scrip in the current scene, you score three spoils. If they have signed the scrip before, you score one spoil. Spoils are spent to improve your character’s abilities. Therefore it’s in your best interest to pass spoils scrips to players who have not had scrips passed to them yet.

Ending the Scene with the Scrip
The spoils scrips also determine when a scene ends
and new scenes begin. Scenes cannot end without one of
two conditions being met:
Full Circle When you pass a scrip that everyone in the scene has signed on the current line, you may elect to end the scene and set the next one.
Jump Cut If any player passes a scrip referencing a thematic battery of a character (PC or NPC) who is not in the scene, the receiving player may end the current scene and frame a new scene where that character is present. Players may also jump cut to the ship by referencing one of the ship’s thematic batteries.

When a scene ends, all scrips at the table add a new
line for the next scene. If you like, the player setting the next scene can announce where it is, and the new line can be labeled with this location. As scrips are passed in the new scene, players will add their signatures on the new line; their first signature will again be worth three spoils.

Det är en cool mekanik, tycker jag. Men jag förstår inte riktigt hur det faktiskt går till. Om jag refererar till en rollpersons tematiska batteri så lämnar jag över min lapp till den rollpersonens spelare att signera. Får jag sen tillbaka lappen eller behåller medspelaren? Alltså, kan man sitta såväl utan som med flera lappar?

Texten verkar tyda på det, men jag ser en konstighet. Oavsett om spelledaren skapar en lapp i början eller inte (det är otydligt) så kommer spelledaren få lappar (när skeppets batterier nämns). Som hon därefter måste ge bort för att få spelet att flyta. Det känns som ytterligare ett ansvar att lägga på en redan tungt belastad SL. Dessutom är det en mekanik som inte ger SL någon fördel (SL får inte erfarenhetspoäng) vilket skiljer sig från andra mekaniker i spelet.

Tankar?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Som jag har förstått det så börjar samtliga spelare med en spoils scrip, men det är egentligen oviktigt att veta vem som startade med vilken scrip. Alla ser likadana ut. Så när du får ett läge att skicka vidare en scrip så skriver den mottagande spelaren under på linjen för den aktuella scenen och du får olika spoils beroende på om spelaren aktiverats innan eller inte. Spelaren kan också vägra och ge tillbaka scrip'n om denne inte gillar aktiveringen.

Så ja, en spelare kan ha flera scrips samtidigt. Men eftersom man uppmuntras att aktivera varandra ofta och särskilt då att aktivera sådana som inte varit med mycket så kommer nog ingen sitta utan scrip länge.

Jag tror det är valfritt om man vill skicka vidare till SL eller inte. Så till att börja med vore det kanske bra att inte köra med det alternativet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tyr said:
Som jag har förstått det så börjar samtliga spelare med en spoils scrip, men det är egentligen oviktigt att veta vem som startade med vilken scrip. Alla ser likadana ut.
Nja, de är inte lika dana. »In order to prime their spoils scrip for play, each player should write down the other players’ thematic batteries in boxes labelled with the players’ names.« Enligt text och infogat exempel skriver man alltså inte ner sina egna tematiska batterier på lappen. Det är kanske att peta i detaljer men för mig antyder det att man behåller sin lapp - annars skulle man ju vara bussig och skriva ner sina egna tematiska batterier.

Tyr said:
Så ja, en spelare kan ha flera scrips samtidigt. Men eftersom man uppmuntras att aktivera varandra ofta och särskilt då att aktivera sådana som inte varit med mycket så kommer nog ingen sitta utan scrip länge.
Visst, och det finns en vettighet i det. Det blir en jämnare fördelning av »utrymme« och erfarenhetspoäng om den aktiva spelaren bromsas upp när hon ger bort sin lapp.

Tyr said:
Jag tror det är valfritt om man vill skicka vidare till SL eller inte. Så till att börja med vore det kanske bra att inte köra med det alternativet.
Tja, då tolkar man inte SL som en av spelarna om man avslutar scenen med en »Full circle«. Är man elak och applicerar den tolkningen på resten av texten får man heller inte XP när man refererar till skeppets/basens tematiska batterier ...

Förresten borde man väl kunna referera till sin »superoir officer«s tematiska batterier lika väl som till skeppes/basens. De båda fyller ju liknande syften i övrigt.

Okej, jag är jobbig. Men det är det enda sättet jag har att förstå spelet bättre innan jag spelar det =)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Möller said:
Nja, de är inte lika dana. »In order to prime their spoils scrip for play, each player should write down the other players’ thematic batteries in boxes labelled with the players’ names.« Enligt text och infogat exempel skriver man alltså inte ner sina egna tematiska batterier på lappen. Det är kanske att peta i detaljer men för mig antyder det att man behåller sin lapp - annars skulle man ju vara bussig och skriva ner sina egna tematiska batterier.
Aha, på wikin jag var inne på så var den enda skillnaden "starting owner". Annars såg de likadana ut och de kunde också skickas tillbaka till sin "ägare".

Det där du säger låter skumt. Det skulle innebära att din lapp kan skickas vidare, men inte tillbaka till dig. Istället kan lappen bollas fram och tillbaka mellan de övriga spelarna. Men det kanske är så det fungerar.


Möller said:
Tyr said:
Jag tror det är valfritt om man vill skicka vidare till SL eller inte. Så till att börja med vore det kanske bra att inte köra med det alternativet.
Tja, då tolkar man inte SL som en av spelarna om man avslutar scenen med en »Full circle«. Är man elak och applicerar den tolkningen på resten av texten får man heller inte XP när man refererar till skeppets/basens tematiska batterier ...

Förresten borde man väl kunna referera till sin »superoir officer«s tematiska batterier lika väl som till skeppes/basens. De båda fyller ju liknande syften i övrigt.

Okej, jag är jobbig. Men det är det enda sättet jag har att förstå spelet bättre innan jag spelar det =)
Men det är väl inte konstigare än att ni struntar i att skicka scrips till spelledaren och att ni inte räknar SL som en spelare om du vill ha lite mer andrum under de första spelen. Men ni kan ju gör ett undantag för jump cut. När du är en mästare på spelet så kan du vara med och bolla också. Men vill du köra by the book direkt så är det ju bara att köra på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Kan det inte vara så att lapparna skickas runt hejvilt, men det är "Starting owner" som får erfarenheten från lappen? Jag har inte läst reglerna; jag bara chansar hejvilt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,102
Location
Göteborg
Tyr said:
Möller said:
Nja, de är inte lika dana. »In order to prime their spoils scrip for play, each player should write down the other players’ thematic batteries in boxes labelled with the players’ names.« Enligt text och infogat exempel skriver man alltså inte ner sina egna tematiska batterier på lappen. Det är kanske att peta i detaljer men för mig antyder det att man behåller sin lapp - annars skulle man ju vara bussig och skriva ner sina egna tematiska batterier.
Aha, på wikin jag var inne på så var den enda skillnaden "starting owner". Annars såg de likadana ut och de kunde också skickas tillbaka till sin "ägare".
Baserat på det här skulle jag säga att det antagligen är en miss i formuleringen i regeln, och att man ska skriva ner allas batterier, inklusive sina egna.
 
Top