Nekromanti Fullt ös, medvetslös

Mattis

Swordsman
Hej KP. Rollpersonerna blir medvetslösa (<0 HP) hela tiden när vi spelar. De dör inte, men får inte agera under större delen av striden. Finns det någon bra husregel?

Svar till
Cleric är ett plus

olaberg

Hero
Hej Cleric är ett plus!

I din ålder tänker man ofta på döden och sånt, och det är bra och normalt.

Jag skulle försöka prata med din DM om inte sällskapet kan få tillgång till fler läkande drycker. Om din DM inte vill lyssna på det örat, så tycker jag att du ska prata med någon annan vuxen. Kanske kan skolsköterskan hjälpa?

Mattis

Swordsman
Men fan, blir det inte bara en massa Diablo-hinkande av magiska drycker då? Ska ta upp det som ett förslag.

Pom

Swashbuckler
Om det här är ett systematiskt problem kan du ju helt enkelt ge dina PC featen Diehard gratis. Då kan de agera begränsat mellan -1 och -9, men får skada så snart de gör något jobbigt.

Mattis

Swordsman
Klockrent

Ja, de får bara göra en standard/partial action. Så man märker att man ligger brunt till, men det blir inte tråkigt. Skitbra. Det blir nog inte obalanserat, de fick slå sina grundegenskaper med 3D6 rakt upp-och-ned.

olaberg

Hero
*ändrar till modus serioso*

Alltså, på den gamla GODA (eller nåt) tiden så fanns inte dödens tunnel som ett alternativ. Mr Magic-User hade verkligen 1t4 i hp, mr Fighting-Man hade 1t8 osv.

HP = 0 innebar att figuren var dödens död.

Lösningen då var att spelarna fick vara lite mer sluga och välja sina strider. Och DM fick se till att inte rälsa figurerna in i strid efter strid.

Annars är mina husregler (http://www.fundament.se/dunkel) sådana att figurer har typ kroppspoäng (runt 5). HP-förbättringarna som fås genom erfarenhet fungerar som ett slags uthållighetspoäng. Uthållighetspoängen är en buffert till kroppspoängen, först när uthållighetspoängen nått noll börjar man ta från kroppspoängen.

Uthållighetspoängen läker fullständigt efter bara tio minuter. Kroppspoängen läker 1 per dag.

Det betyder att figurerna kan klara av fight efter fight, om de bara ges lite andrum. Endast när de är korkade och springer in i strider trots vacklande hälsa så dör de. Eller om monstret är sällsynt lyckosamt.

Man kan också låta figurernas BAB öka AC (jag gör något liknande). På så sätt simulerar man att bättre stridsförmåga ökar överlevnadsgraden.

Men då har man kanske moddat sönder D&D helt?

Pom

Swashbuckler
Alltså, på den gamla GODA (eller nåt) tiden så fanns inte dödens tunnel som ett alternativ. Mr Magic-User hade verkligen 1t4 i hp, mr Fighting-Man hade 1t8 osv.

HP = 0 innebar att figuren var dödens död.
I och för sig. Men sedan 1979 gällde i AD&D ungefär som i nutidens D&D att man var medvetslös ner till -10.

thark

Hero
Eh, nej. AD&D 1ed minns jag förvisso inte, men AD&D 2ed presenterade endast "hovering on death's door" som en Optional Rule i DMG; default var fortfarande att man dog på 0 hitpoints.

Den valfria regeln återfinns på sid 75 i min DMG—orkar inte lista ut vilken tryckning det är—och liknar tredje utgåvans system, utöver att man inte kan stabilisera sig på egen hand och det inte behövs något färdighetsslag för att ge första förband.

Pom

Swashbuckler
Jodå, det var med i 1st ed som en regel: "When any creature is brought to 0 hit points (optionally as low as -3 hit points i from the same blow which brought the total to 0), it is unconscious. In each of the next succeeding rounds 1 additional (negative point will be lost until -10 is reached and the creature dies." (1st ed DMG:82, originalets kursivering).
Men det är riktigt att det reducerades till en frivillig regel i 2nd ed. Det hade jag faktiskt glömt - vi fortsatte av bara farten att köra med 1st ed regeln i det fallet.