*ändrar till modus serioso*
Alltså, på den gamla GODA (eller nåt) tiden så fanns inte dödens tunnel som ett alternativ. Mr Magic-User hade verkligen 1t4 i hp, mr Fighting-Man hade 1t8 osv.
HP = 0 innebar att figuren var dödens död.
Lösningen då var att spelarna fick vara lite mer sluga och välja sina strider. Och DM fick se till att inte rälsa figurerna in i strid efter strid.
Annars är mina husregler (
http://www.fundament.se/dunkel) sådana att figurer har typ kroppspoäng (runt 5). HP-förbättringarna som fås genom erfarenhet fungerar som ett slags uthållighetspoäng. Uthållighetspoängen är en buffert till kroppspoängen, först när uthållighetspoängen nått noll börjar man ta från kroppspoängen.
Uthållighetspoängen läker fullständigt efter bara tio minuter. Kroppspoängen läker 1 per dag.
Det betyder att figurerna kan klara av fight efter fight, om de bara ges lite andrum. Endast när de är korkade och springer in i strider trots vacklande hälsa så dör de. Eller om monstret är sällsynt lyckosamt.
Man kan också låta figurernas BAB öka AC (jag gör något liknande). På så sätt simulerar man att bättre stridsförmåga ökar överlevnadsgraden.
Men då har man kanske moddat sönder D&D helt?