Nekromanti Fullvärldskarta

Fienden

Hero
Går det att på något sätt få tag på en karta över hela världen Mundana (från karthäftet) utan några namn skrivna någonstans?
Det skulle vara uppskattat (Jag ska göra en Mundana-glob!)

//Kraetyz, nördig

Fahnen_UBBT

Veteran
Jag tror att den man får med atlasboxen är utan namn. Men eftersom jag inte orkar gå och kolla efter kan jag inte garantera det, och annars vet jag inte.

Annars vore det ju perfekt om Neogames lade ut kartorna gratis, med och utan namn, för nedladdning på sin hemsida! Trots att Neogames uttryckt sig åtminstone lite positiva till förslaget så har inget hänt, vilket är lite trist.

Då skulle du enkelt kunna fixa fram kartor till din glob, även om det kanske skulle kosta att få dem i rätt papper och utskrift osv.

Fienden

Hero
Den I atlasboxen är utan namn. =(

Yeah, Neogames har ju faktiskt lagt ut vissa kartor på hemsidan!
Det skulle vara trevligt om de kunde slänga ut resten också. :gremtongue:

Fahnen_UBBT

Veteran
Kraetyz said:
Men det var ju det du frågade efter? Du måste ha skrivit fel i ditt första inlägg annars, för där står

"Går det att på något sätt få tag på en karta över hela världen Mundana (från karthäftet) utan några namn skrivna någonstans?"

Eller så skrev du fel nu? Jag är iaf lite förvirrad nu :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle tro att de använder nån variant av en så kallad Eddingsprojektion, vars primära utmärkande drag är storleken på skurkarnas länder kontra hjältarnas, samt att insikten om detta förhållande nås först efter fem böcker:

- Ymir, föreslår

Fienden

Hero
Fahnen said:
Kraetyz said:
Men det var ju det du frågade efter? Du måste ha skrivit fel i ditt första inlägg annars, för där står

"Går det att på något sätt få tag på en karta över hela världen Mundana (från karthäftet) utan några namn skrivna någonstans?"

Eller så skrev du fel nu? Jag är iaf lite förvirrad nu :gremwink:
Aargh, förlåt.
Jag var trött när jag skrev det där, jag menade att atlasboxen var med namn!
Bobby Magikern said:
Frågan om du ska göra en glob är så klart vilken projektion kartorna i Atlas använder.
I atlasboxen finns det ju en "riktig" fullvärldskarta, kolla själv.
Om du håller den runt så att ändarna överlappar, ser du att det passar. ^^

Så, Ymirs Eddingskarta förvirrar mig bara. >_>

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kraetyz said:
Om du håller den runt så att ändarna överlappar, ser du att det passar.
Ja, öst och väst överlappar, men om det ska fungera som en "glob" förutsätter det att Mundana är format som en cylinder. För att avbilda ett klots yta på ett fyrkantigt papper måste man ändra i hur kartan ser ut. Jag kan ta ett exempel för att förklara: om du åker jorden runt och följer polcirkeln reser du en mycket kortare sträcka än om du följer ekvatorn. Men den typiska världskartan på ett platt papper är lika bred uppe vid polcirkeln som nere vid ekvatorn. Hur gick det här till? Jo, man har helt enkelt "sträckt ut" områdena som ligger nära polerna, vilket får dem att se mycket större ut i jämförelse med de vid ekvatorn. Se till exempel på Mercatorprojektionen.

Grönland är lika stort som Afrika, Sverige är större än Indien... så är det definitivt inte i verkligheten. På samma vis bör Mundanakartan ha en projektion av det här slaget, vilket gör att man inte kan ta den rätt av om man ska göra en glob av den. Man måste först genomföra projektionsprocessen bakvänt och därigenom krympa ned de nordliga och sydliga regionerna i förhållande till de kring ekvatorn.

Här beskrivs mer om hur kartprojektioner fungerar.

Fienden

Hero
Bobby Magikern said:
Kraetyz said:
Om du håller den runt så att ändarna överlappar, ser du att det passar.
Ja, öst och väst överlappar, men om det ska fungera som en "glob" förutsätter det att Mundana är format som en cylinder. För att avbilda ett klots yta på ett fyrkantigt papper måste man ändra i hur kartan ser ut. Jag kan ta ett exempel för att förklara: om du åker jorden runt och följer polcirkeln reser du en mycket kortare sträcka än om du följer ekvatorn. Men den typiska världskartan på ett platt papper är lika bred uppe vid polcirkeln som nere vid ekvatorn. Hur gick det här till? Jo, man har helt enkelt "sträckt ut" områdena som ligger nära polerna, vilket får dem att se mycket större ut i jämförelse med de vid ekvatorn. Se till exempel på Mercatorprojektionen.

Grönland är lika stort som Afrika, Sverige är större än Indien... så är det definitivt inte i verkligheten. På samma vis bör Mundanakartan ha en projektion av det här slaget, vilket gör att man inte kan ta den rätt av om man ska göra en glob av den. Man måste först genomföra projektionsprocessen bakvänt och därigenom krympa ned de nordliga och sydliga regionerna i förhållande till de kring ekvatorn.

Här beskrivs mer om hur kartprojektioner fungerar.
Jo, det är detta jag planerar att göra. Men, det är ju inget som man beställer hem, det gör man ju bara i datorn :gremwink:
Scanna kartan, leka runt lite med den så att den får klotproportioner, sedan... Jag har inte riiiiiktigt kommit på vad jag ska göra sedan. >_>
Skriva ut den och köra klippa-klistrametoden, möjligtvis.

//Kraetyz, tar far till hjälp när det behövs

Carl Johan Ström

Swordsman
Det riktigt problematiska med att projicera Mundanakartorna på en sfär är att vissa detaljer på kartorna inte är anpassade alls för detta. Det gäller ringbergen runt Monoliten och Rhungsjön. Både dessa skall vara huvudsakligen cirkelformade även då det projiceras på en sfär.

Lös det om ni kan!

Fienden

Hero
Carl Johan Ström said:
Det riktigt problematiska med att projicera Mundanakartorna på en sfär är att vissa detaljer på kartorna inte är anpassade alls för detta. Det gäller ringbergen runt Monoliten och Rhungsjön. Både dessa skall vara huvudsakligen cirkelformade även då det projiceras på en sfär.

Lös det om ni kan!
... Dammit.
Men, det löser sig nog med lite photoshoppande. :gremwink:
Varför var ni tvungna att sätta ringbergen så högt upp på kartan? -.-

Bjorn

Hero
Carl Johan Ström said:

Lös det om ni kan!
Ja, min senaste kampanj slutade ju med att rollpersonerna skulle ta sig till sydpolen och därför tillverkade vi en karta av en cirkelsektor från polen ut till en bit utanför polcirkeln. Även om de olika "transformeringar" vi gjorde är tillverkade på ett rejält "yxigt" sätt så är det uppenbart att formationer etc är ritade platt utan större hänsyn till att projektionen bör vara ganska extrem.

Bifogar resultatet, hoppas den inte strider mot nått imaterialrättsmässigt som nån blir sned på...

/Bjorn

Attachments

Fienden

Hero
Bjorn said:
Carl Johan Ström said:

Lös det om ni kan!
Ja, min senaste kampanj slutade ju med att rollpersonerna skulle ta sig till sydpolen och därför tillverkade vi en karta av en cirkelsektor från polen ut till en bit utanför polcirkeln. Även om de olika "transformeringar" vi gjorde är tillverkade på ett rejält "yxigt" sätt så är det uppenbart att formationer etc är ritade platt utan större hänsyn till att projektionen bör vara ganska extrem.

Bifogar resultatet, hoppas den inte strider mot nått imaterialrättsmässigt som nån blir sned på...

/Bjorn
Det ser onekligen väldigt skevt ut! :gremshocked:
Jag vill göra det här, jag borde skanna in kartan.
Om jag orkar...

//Kraetyz, har förmodligen lunginflammation

bozar_UBBT

Warrior
Jag vet inte om detta tagits upp förr men kunde man inte också släppa alla existerande kartor i en kart-box? För 50 kr skulle jag vara intresserad.