Nekromanti Fullvuxna Lamor?

Riddaren

Swashbuckler
Följande läser jag i "Monster & Varelser": "Ett fullvuxet lamadjur har ett värde som ligger runt 100 silvermynt".

Högre upp på sidan anges en Lama ha en normalvikt på 90 kg...Blir aldrig Lamorna vuxna i Mundana? undrar jag då, eftersom en Lama normalt väger mellan 130-155 kg, även den vilda Laman, Guanaco väger i verkligheten 100-120 kg... undantaget är Alpackan...men den väger bara 55-65 kg. Dock klagar jag inte på mankhöjden (115 cm) eftersom den skall ligga mellan 109-119 cm.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Krille

Super Moderator
Elementärt

"Högre upp på sidan anges en Lama ha en normalvikt på 90 kg...Blir aldrig Lamorna vuxna i Mundana? undrar jag då, eftersom en Lama normalt väger mellan 130-155 kg, även den vilda Laman, Guanaco väger i verkligheten 100-120 kg..."

Elementärt, min käre plåtrustningsbärare: mundanska lamor är inte samma lamor som jordiska lamor. Förstås.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Belzambix

Warrior
vettig fråga?

hmm... om jag mins rätt så är detta en fantasyvärd(?!)
och hur vet du att de väger mellan 130-155 kg?
har du läst det i nån naturbok eller? och om du har det så slå upp hur mycker ett troll väger i den.
och vad har utdraget ur monster & varelser med din fråga att göra?
phaa... fattar nada vad du menar hoppas du fattar lika mycket av vad jag försöker säga! =)

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Rosen

Myrmidon
Re: vettig fråga?

<I>hmm... om jag mins rätt så är detta en fantasyvärd(?!)</I>

Ja, men det är samma fantasyvärld som vissa brukar skryta om hur välresearchad den är angående vad olika vapen väger o dyl, så det känns lite inkonsekvent att anföra <I>det</I> argumentet om vikten på andra saker.

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler

Sedan kan man ju också fråga sig varför just de då döpt djuret just till Lama, Elefant etc...

Riddaren

Dale Carnegie

Belzambix

Warrior

då måste jag fråga vilket språk det är skrivet på... i böckerna altså? trodde det var svenska men jag kanske har fel... och man döper dem till elefant för att folk ska förstå vad det är! eller nått... anklaga inte mig!!

PS. En fantasy värld kan inte vara verklig, förutom i fantasin.

Rosen

Myrmidon

<I>och man döper dem till elefant för att folk ska förstå vad det är! eller nått... anklaga inte mig!!</I>

Nu säger du emot dig själv.
Först säger du att det kan vara nån sorts fantasylama istället för en vanlig jordisk lama... och sen att om man döper ett djur till "lama" så är det med avsikten att det ska vara <I>som</I> en sån lama som folk vet vad det är (en jordisk, alltså)..?

--
Åke

Targon

Hero
Re: Elementärt

Hade man kunnat vänta sig något annat svar, Krille? Varför inte svara så här: "Attans också, vi hade fel på den punkten. Nåväl, låt oss lösa problemet och döpa Mundanalaman till Manzarilama. Den är lite mindre än en vanlig lama."

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator

"Hade man kunnat vänta sig något annat svar, Krille?"

Näpp. Jag jobbar hårt på att påpeka att Jorden och Mundana inte är samma sak. Lika bra att vara konsekvent med lamor också.

"Varför inte svara så här: "Attans också, vi hade fel på den punkten. Nåväl, låt oss lösa problemet och döpa Mundanalaman till Manzarilama. Den är lite mindre än en vanlig lama.""

Hade det gällt en större skillnad än 10% så hade jag kanske kunnat fundera på det. Dessutom, har du ens funderat på orsaken till skillnaden? Visst, det kan säkert vara något i stil med att någon författare mindes fel, men det kan lika gärna vara att någon källa som användes för M&V har en annan siffra än den som Riddaren har läst! Om det senare gäller, är det då säkert att det ens är ett fel?

I just det här fallet är skillnaden så liten (ca 10% mellan en typisk Mundanalama och en vild) att det faktiskt IMHO inte spelar någon som helst roll.

Dessutom är Mundanalaman den vanliga laman - på Mundana! Hittar du en jordisk lama där blir jag ypperligt förvånad.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler

"I just det här fallet är skillnaden så liten (ca 10% mellan en typisk Mundanalama och en vild) att det faktiskt IMHO inte spelar någon som helst roll."

Vill bara påpeka att det inte finns några vilda Lamor i våran värld... Den vilda laman är Guanaco...medan både Alpackan och Laman är framavlade av människan.

Riddaren

Dale Carnegie

Belzambix

Warrior

mm... man kan assosiera (hur stavas det?) till det djuret
det står elefant... jasså, det har nog ganska stora öron väger ganska mycket är rosa och kan flyga...
typ