Nekromanti Fully rested - spänningsdödaren i D&D

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Så jag föreslår den här lösningen istället: Bara gör striderna färre men svårare. Slå ihop 2 eller 3 enqounters till 1 och ha i snitt bara ett enda enqounter per dag. Då kan magikerna gå nova där och det är fortfarande balanserat.
Idén om att nova känns som pudelns kärna här - den är inte menad att vara en spelfeature, utan det är, typ, "dåligt spelande".

Det är lite samma anledning till att åtminstone jag har hört att man inte får tillbaka spells av att vila 8 timmar - man måste vara trött också.

Jag gillar inte Vancian magic egentligen, men jag hade kört med (lite grovt) 24-timmars dygn, och att man inte får tillbaka spells förrän man vilat över den gränsen. Exempelvis att man är utvilad efter midnatt, om man ska köra med mer medeltida tidsbeteckningar.

Gillar 4E-lösningen på det här, med att ha encounter powers. Ger ett bra mellansteg, och i spel har jag iaf hört att spelare ransonerar dailies utifall de möter något riktigt farligt.

Rob_UBBT

Warrior
Om du har encounter powers och möjlighet att hela till fullt mellan strider så innebär det att alla strider måste vara potentiella TPK eller så får de ingen konsekvens.

Om du har strider där du tappar något (hp eller memoriserade spells etc) så kan även små fighter vara viktiga (kanske till och med viktiga att undvika). Detta är det jag tycker är den största bristen med 4e d&d, det går knappt att spela klassiska d&d moduler för det fungerar inte med random encounters och mindre fighter (de är ironisk nog både för lätta och de tar för lång tid!) allt måste vara stort och super dramatiskt eller så spelar det ingen roll.

För att vara lite mer on topic så var faktiskt random encounters det som skulle vara lösningen på rest-nova strategin d v s om du backade ut ur äventyret så skulle du få fler och fler random encounters ju längre du var tvungen att gå tillbaka in i grottan tills du helt enkelt hade slut resurser innan du kunde tränga djupare in.

Det är värt att ha i åtanke att i Ad&d så hade en lvl 9 cleric max tillgång till 6 cure light wounds och 3 cure serious wounds vilket innebär i snitt är 57 hp helat vilket är väldigt lite då en snitt fighter har 50 hp på lvl 9. Man var helt enkelt tvungen att undvika motståndare och encounters för att på sätt spara på sin främst resurs d v s hp.

Xp systemet i d&d hänger också ihop med det här det är inte för intet som 2/3 av ens XP skall komma ifrån skatter, det är till för att uppmuntra spelarna att prioritera att hitta skatter och undvika att slåss i så stor utsträckning som möjligt. Om man tittar till exempel i en Pathfinder AP modul så är det tusen och en encounters med bara för att spelarna skall stiga i level i takt med vad som krävs av äventyret vilket i princip är tvärt emot i filosofi.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
God45 said:
Så jag föreslår den här lösningen istället: Bara gör striderna färre men svårare. Slå ihop 2 eller 3 enqounters till 1 och ha i snitt bara ett enda enqounter per dag. Då kan magikerna gå nova där och det är fortfarande balanserat.
Idén om att nova känns som pudelns kärna här - den är inte menad att vara en spelfeature, utan det är, typ, "dåligt spelande".

Det är lite samma anledning till att åtminstone jag har hört att man inte får tillbaka spells av att vila 8 timmar - man måste vara trött också.

Jag gillar inte Vancian magic egentligen, men jag hade kört med (lite grovt) 24-timmars dygn, och att man inte får tillbaka spells förrän man vilat över den gränsen. Exempelvis att man är utvilad efter midnatt, om man ska köra med mer medeltida tidsbeteckningar.

Gillar 4E-lösningen på det här, med att ha encounter powers. Ger ett bra mellansteg, och i spel har jag iaf hört att spelare ransonerar dailies utifall de möter något riktigt farligt.
De där 8 timmarnas vila är så att trollkarlen kan lära sig magierna igen. Vanciansk magi fungerar genom att man lär sig magierna och sparar dem i minnet tills man använder dem och då glömmer man dem. Det är därför trollkarlarna alltid måste ha med sig en spellbook, de lär sig magierna igen vid varje vila.

Sorcerers har jag ingen aning vad rättfärdigandet är för :gremtongue: Kan mycket väll vara trötthets grejen.

Jag kör inte balanserade enqounters längre, det är mycket roligare när en grupp level 3 karaktärer lyckas döda något de inte borde ha en chans emot än när en grupp level 10 killar gör det genom en ärlig strid. Dessutom är det roligare för spelarna att smyga sig på en sovande fiende och dumpa olja på honom än att bara tåga fram och slåss. Plus, de gånger de måste slåss öga mot öga och på lika villkor är det mer episkt :gremsmile:

Det ska väll säga att gå nova grejen inte spelar så mycket roll när striderna sällan blir längre än max 3 stridsrundor men i alla fall :gremtongue: Men att gå nova är skitkul :gremlaugh: Lärde du dig att skriva ditt namn i 300 meter höga bokstäver brinnande med färglös eld över verklighetens ansikte för att hålla tillbaks? Pffff. Fler fireballs! :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
Xp systemet i d&d hänger också ihop med det här det är inte för intet som 2/3 av ens XP skall komma ifrån skatter, det är till för att uppmuntra spelarna att prioritera att hitta skatter och undvika att slåss i så stor utsträckning som möjligt. Om man tittar till exempel i en Pathfinder AP modul så är det tusen och en encounters med bara för att spelarna skall stiga i level i takt med vad som krävs av äventyret vilket i princip är tvärt emot i filosofi.
Helt rätt! Guld = xp :gremsmile: Man sak inte vilja slåss om man inte måste. Eller har 10 mot 1 odds :gremlaugh:

Tomatalven

Hero
ELLER så gör man som i F!: Du får lite xp vad du än gör, sen kan du få extra xp för varje utmaning som var svår. Alltså behöver ingen planera sånt eller hålla på med xpbudget :gremsmile: Detta är ot men inte i min tråd som redan finns!

Max Raven

T12-kultist
Rob said:
Om du har encounter powers och möjlighet att hela till fullt mellan strider så innebär det att alla strider måste vara potentiella TPK eller så får de ingen konsekvens.
Dubbelkollade. Du kan hela fritt utanför strid med healing surges (vilka är (full rest)begränsade resurser och begränsar antal gånger du kan hela) mellan encounters ELLER vila ut (standard full rest á 8 timmar). Så det är fullt möjligt att köra flera små strider mot RP för att nöta ut dem (en encounter är f ö en strid utan en kort vila, så om de springer till nästa strid eller förstärkningar dyker upp precis när alla andra dött är det samma encounter).

Full rest-begränsningar gäller även i D&D4, även om det är fler saker som påverkar.

Nova är nog det sämsta med D&D-systemet (speciellt 3.5). I ett några rundor är en RP närapå halvgud. Sedan får hen slut på spells och ägnar resten av tiden till att sitta på avbytarbänken och bidra med väldigt lite till striden. Sedan sover man i 8 timmar, för annars är castern värdelös. Och cykeln börjar om. Det är en mix av dåligt spelande (ingen resurshantering, vilket är rätt explicit en stor del av D&D) och dålig speldesign (antingen avgörs striden löjligt fort, eller så skjuter casters med armborst resten av striden).

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
Rob said:
Dubbelkollade. Du kan hela fritt utanför strid med healing surges (vilka är (full rest)begränsade resurser och begränsar antal gånger du kan hela) mellan encounters ELLER vila ut (standard full rest á 8 timmar). Så det är fullt möjligt att köra flera små strider mot RP för att nöta ut dem (en encounter är f ö en strid utan en kort vila, så om de springer till nästa strid eller förstärkningar dyker upp precis när alla andra dött är det samma encounter).

Full rest-begränsningar gäller även i D&D4, även om det är fler saker som påverkar.

Nova är nog det sämsta med D&D-systemet (speciellt 3.5). I ett några rundor är en RP närapå halvgud. Sedan får hen slut på spells och ägnar resten av tiden till att sitta på avbytarbänken och bidra med väldigt lite till striden. Sedan sover man i 8 timmar, för annars är castern värdelös. Och cykeln börjar om. Det är en mix av dåligt spelande (ingen resurshantering, vilket är rätt explicit en stor del av D&D) och dålig speldesign (antingen avgörs striden löjligt fort, eller så skjuter casters med armborst resten av striden).
Jag skulle nog hävda att om strider du ger dig in i varar mer än ett par rundor (om det inte är ett krig eller annan speciell situation) så spelar du "dåligt" :gremtongue: Men sedan föredrar jag "Combat as war" över "combat as sport". Resurshantering ska inte handla om hur mycket magi du har, det ska handla om vem du är vän med och hur mycket olja du kan få tag i i den närliggande staden. Klart man går nova, striden ska vara över på en runda om allt går väll. Sedan behålelr man en eller två spells för självförsvar mot random enqounters. Eller mot resten av gruppen :gremlaugh:

EDIT: Om det inte framgick tydligt är min poäng att det finns olika sätt att lägga upp strider på och att råd som är bra för en stil är usla för en annan stil. Och tvärtom. Om man utgår från att gruppen agerar som ett SWAT team så är det klart att resurser ska spenderas på ett sätt, utgår man från att de är en grupp av rånmördare berädda att föråda varandra ska man spendera sina resurser annorlunda.

MattiasLejbrink

Swordsman
Tomatalven said:
ELLER så gör man som i F!: Du får lite xp vad du än gör, sen kan du få extra xp för varje utmaning som var svår. Alltså behöver ingen planera sånt eller hålla på med xpbudget :gremsmile: Detta är ot men inte i min tråd som redan finns!
Inte så dumt faktiskt... Kan du länka till din tråd så jag kan läsa mer? :gremsmile: