Nekromanti Fumla ritualer

ripperdoc

Myrmidon
Tänkte bara ta upp en grej som vi upptäckt i Eon. En sak som jag som spelledare nu genast gjort mig av med.
Alltså, en magiker har en ritual som innehåller cirka 10 filament. Den är inte extraordinär på något sätt, bara en längre teleporteringseffekt. Men, fumlar man ett enda slag så är man halvvägs mot döden. Man ska slå Ob10T6 mot PSY för att inte förlora Quadosh. Man lär fumla, och vid fummel så får man antal filament i avdragen Quadosh. Vips så har man -10 i Quadosh. Nästa gång tonar man bort.
Det är möjligt att jag tolkat reglerna fel, då jag sällan använder magireglerna. Summan av kardemumman är dock det som jag personligen ogillar mest med Eon (en av de få sakerna), och det är fummelreglerna. Att som Ymir ta bort dem är IMHO för extremt, men någon ändring krävs...

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Virocon

Swordsman
Jag förstår vad du menar, men jag ser inte din poäng. Varför väva en teleportering förstärkt till 10 filament? Om man nu är så tokig så bör man faktiskt dra ut på tiden något ut av he***te för att dra ner svårigheten. Visst, svårighetsökningar på grund av matbrist, vattenbrist och sömnbrist kan ju försvåra, men då får du nästan ha någon bredvid som väver lite uppiggande effekter mot dig. Överhuvudtaget så väver man inte en teleport om 10 filament! Tänkte du resa till månen/images/icons/wink.gif?

Evil Peter

Hero
Jag förstår vad du menar, men jag ser inte din poäng. Varför väva en teleportering förstärkt till 10 filament? [i/]

Det var nog inte själva ritualen som var poängen. Det var mer fakumet att man nästan dör om man fumlar i en lite mer avancerad ritual. Det och att fummelrisken är väldigt hög i Eon. Slår man ett slag med Ob5T6 är fummelrisken lite för stor jämfört med risken att misslyckas imho. Jag håller med RipperDoc men får fundera mer på det bästa sättet att lösa problemet.

C

Sabelkatten

Swordsman
Notera att det är 10 filament _i_ritualen_. Det kan ju vara mer än en effekt.
Om man vill sno ihop några häftiga ritualer kommer man vara tvungen att acceptera att några slag blir på mer än Od1T6 (om man inte har en vecka på sig). Visst, risken är inte så stor att fumla på Ob2T6 men om man gör det är det kört.

Jag kan tänka mig två olika lösningar: 1) Om man fumlar PSY-slaget förlorar man inte x quadosh utan bara 2 (jobbigt nog, jag lovar). 2) Inför en variant av systemet i Ars Magika. Bara ett visst antal av tärningarna du slår kan orsaka fummel (antal tärningar är öppet för diskussion).

#2 skulle också kunna fixa en annan skum sak: Det är större risk att en skicklig bågskytt råkar träffa sin kamrat när han siktar på ett mål 200m bort än att en nybörjare gör det när slänger iväg ett skott på ett mål 2m bort...

/Sabelkatten

Ritualer är mäktiga saker och om det inte fanns risker skulle magiker vara gudar. Man skulle utan problem kunna frammana Golems rang 15 och ta över jargien. Jag tycker reglerna är rätt bra och varför skulle du vilja teleportera dig 100 mil? Det är mäktigt.

"abrakadabra"

Virocon

Swordsman
Men Quadosh ÄR ingenting som man leker med! Inte höga filamentnivåer heller! INSE!
Menar ni att en magiker ska kunna göra hur svåra magier som helst utan att man råkar illa ut vid fummel?
Visst, fummelrisken ÄR hög, men det ska vara svårt att hålla kontroll över 10 filament, möjligen kan man minska svårigheten Något om SL är på sitt goda humör och man leker med nomotropi.
Sen sa ni att man väver in fler filament i en ritual för andra effekter än bara den man först ville, som t. ex beröring eller provisorisera, men det behövs inte i teleportera, då den bara kan vara momentan.. Visst, du kan ju väva in beröring också, men det verkar onödigt. Jag kanske bara hakar upp mig på just effekten nu, men man ska inte leka med Quadosh...

ripperdoc

Myrmidon
Ja, följer man reglerna så är det Quadoshen som dödar en. Men det är just det jag vänder mig emot. Magin i Mundana hade inte varit vad den är om ritualmagiker stup i kvarten tonade bort, utan att ens ha försökt sig på extraordinära ritualer.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>