Nekromanti Fummel och svårighet i Eon

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har fnurlat lite på det här med Fummel i Eon och undrar smått om jag missat något. För ibland så blir det oerhört stora fummelrisker av befängda saker. Exempelvis, du skall skjuta en person med en pilbåge på mycket långt avstånd, svårighetsgraden är då Ob5t6. Men, det borde ju inte vara större risk att bågsträngen går av, man snubblar osv bara på grund av avståndet? Likaså är det ju ytterligare svårighetsgrader för väder och vind.
´Har jag missat något i regelboken eller finns det någon extraregel som undanröjer detta?

Perenna

Swordsman
Men, det borde ju inte vara större risk att bågsträngen går av, man snubblar osv bara på grund av avståndet? Likaså är det ju ytterligare svårighetsgrader för väder och vind.

Man struntar i fummeltabellerna, och hittar på bättre resultat själv?

G

Guest

Guest
Men, det borde ju inte vara större risk att bågsträngen går av, man snubblar osv bara på grund av avståndet? Likaså är det ju ytterligare svårighetsgrader för väder och vind.

Ska du skjuta med bågen på ett längre avstånd så spänner du ju bågen till max, eller hur? Du kände kanske helt enkelt att du bevövde spänna den lite till så att den kunde ta sig fram, du drog upp bågen dom där sista ödesdigra centimetrarna och smack!

Eftersom det var så långt bort siktade du högre och var tvungen att flytta lite på din fot och satte den rakt på en hal sten som du inte såg.

Om det blåser 30 sekundmeter så kommer din pil att flytta sig en bit och det är (tycker jag) ganska svårt att kompensera för vinden.

Dom enda tillfällena jag inte gillar EONs fummel system är i närstrid. Där är det befängt lätt att fumla när man t ex försöker att slå någons arm eller liknande.
Du kan ju alltid ändra lite på fummelreglerna om du känner för det, vi t. ex. har bestämt att det numera behövs tre sexor för att fumla, dock gäller det bara för strid.

Perenna

Swordsman
Ska du skjuta med bågen på ett längre avstånd så spänner du ju bågen till max, eller hur?

Om jag verkligen vill sätta en pil i någon, så spänner jag nog till max oavsett avstånd /images/icons/wink.gif

Khronos

Veteran
Här är min ide, ta bort fummel ! Spelarna är väll hjältar ? Är det inte en saga ni skall berätta. Eller byt stridssystem så slipper ni räkna tärningar.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
ja, det var exakt det som jag gjorde när jag gick i bågskytte - drar man inte strängen helt bak så är det ju svårt att sikta.

Men det är klart: är man i en stressad situation och skall skjuta en rörlig fiende på långt håll så kanske man i sin iver drar för långt och strängen går av/lossnar. Eller så flyger pilbågen iväg när man skall släppa iväg pilen :)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fnurlingar

Jag har också fnurlat lite granna på det där en gång i tiden.
Man ser enklast ett systems brister genom att ta det till sina extremer vilket jag gjorde i detta inlägg.

volador

Veteran
Vi har infört en regel i våran grupp som fungerar på följande vis:

Vid tillfällen där svårighetsökningen kommer av tex avstånd och säg att det är "mycket långt" kör vi med att man först slår grundsvårigheten (ob3T6) och beräknar därigenom fummelrisk, slår du två eller tre 6:or där är det risk för fummel, slår du inte det händer inget speciellt. Sedan slår du de resterande två tärningarna och det spelar ingen roll om de båda landar på 6:or....observara dock att alla OB-slag slås ut som vanligt, men det är de tre första tärningarna som genererar fummelrisk.

Man får självklart använda sunt förnuft när detta ska användas, man bör t ex inte applicera denna regel om en person har svårighetsökningar på grund av skador, eller vid svårighetsökningar pga nyvakenhet etc....

Blasphemy

Swashbuckler
Tja det där med att lägga undan resterande tärningar och slå dem sen är ju att dra ut på tiden ännu mer. Trist...
Men det borde ju finnas nått sätt att lösa det på Hmmm...
Att det blir att automatiskt misslyckade bara för att det kommer upp tre 6or struntar jag dock i.

Njae... Skall fnurla på det...
Blir kanske så att man måste få upp fler 6or för att fummla på långa avstånd osv...Eller jag vet inte...

Tack för hjälpen i alla fall...

Vindhand

Myrmidon
I.o.f.s. borde det väl vara så i en stridssituation att ju längre bort det viktigaste målet befinner sig desto _mindre_ stressad är situationen. Att sätta en pil i killen som kom runt ett hörn 10 meter bort lär vara bra mycket mer stressande än att försöka pricka någon som är 150 meter bort.

Vindhand

Myrmidon
En enkel lösning

Jag har tagit upp den förut men jag skriver den för att spara folk onödigt klickande och sökande...

Ersätt ObT6 med (Ob)2T10. Alla tärningsslag slår med 2T10. Om summan är lägre än eller lika med färdighetens värde har slaget lyckats. Dubbeletta på tärningen är perfekt. Dubbeltia innebär att man slår om tärningen med +20. Att misslyckas med mer än 10 innebär fummel.
Svårighetsgrader översätts till modifikationer av färdighetsvärdet. Ob3T6 ger ingen modifikation. Varge svårighetsgrad över eller under detta modifierar värdet mer 3.

Om jag har 16 i färdigheten och vill göra något som är ob6T6 får jag alltså ett avdrag av 3*3 = -9. Jag behöver därför slå 7 eller under med mina 2T10 för att lyckas. (21% chans ungefär). Slår jag över 17 har jag fummlat (6%).
Om jag senare vill göra något som är ob2T6 med samma färdighet måste jag slå 19 eller lägre för att lyckas (99%). För att fummla måste jag först slå dubbeltia och därefter över 9 (0.64%)

Det är någorlunda normalfördelat, har rimligare fummelnivå och har en del andra mysiga fördelar (snabbare)...

Erufailon

Swordsman
bågskytte...

tror dom har samma grunder som man använder nu för tiden då man bara drar strängen till en viss punkt, markerad av käken eller något, om man drar mera kan man inte sikta med hjälp av strängen, och om man drar för kort, ja då är man en dumbom och har inte mer än 8 poäng i färdigheten, så en normalutbildad i bågskytte drar bara till en viss gräns så det där är lite svårt att göra, alltså att få strängen att gå av.

säger Erufailon som är en mästare på bågskytte, det kan man se på hans hylla med priser (skämtar inte).