Rickard
Urverk speldesign
Jag har kommit på en revolutionerande fummeltabell som är enastående i alla lägen! Den har hur många resultat som helst och anpassar sig automatiskt till alla situationer..
Äh, jag bara överdriver.. Saken är den att jag kör med Effekt i DoD.. Istället för att räkna ut differensen av ett tärningsslag så blir Effekten automatiskt det tärningen visar.. Perfekt (och särskilt) slag har jag slängt bort men fummelslaget är fortfarande kvar.. Dock hade jag ingen bra idé på hur man får en effekt på fummel förrän Snilleblixten™ kom och knackade på min dörr för någon timme sedan..
Jag kör med följande fummelregel. Om man slår 20 ska man slå igen.. Visar tärningen över FV så är det ett fummel (standard alltså, för vissa DoD).. Här kommer min fummeleffekt in.. Ju högre tärningen visar, desto lindrigare fummeleffekt blir det.. Det får effekten att ju högre FV (eller CL) man har, desto lindrigare blir det fummel man drabbas av.. Rätt logiskt, va? Jag plitade ner en tabell som ser ut som följande.. Den är baserad på BC-tabellen..
<PRE>FV Fummeleffekt
1-8 Kraftigt fummel. Du skadar en vän eller blir skadad. Hur mycket beror på situationen.
9-12 Pinsamt resultat. Får ett komiskt resultat som innefattar något av de andra resultaten.
13-16 Klavertramp. Något går sönder, helt eller delvis.
17-20+ Smärre missöde. Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas (förlorar handlingar eller FV:t sänks).</PRE>Vad tror ni om idén? Blir tabellen för luddig? Fördelen är att man slipper slå ett extraslag på en speciell fummeltabell under strid (vilket medför att det blir ett uppehåll).. En annan fördel är att fummeltabellen är lätta att hålla i huvudet (då den baseras på BC-tabellen)..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som faktiskt kommer att slänga bort alla sina gamla fummeltabeller
Äh, jag bara överdriver.. Saken är den att jag kör med Effekt i DoD.. Istället för att räkna ut differensen av ett tärningsslag så blir Effekten automatiskt det tärningen visar.. Perfekt (och särskilt) slag har jag slängt bort men fummelslaget är fortfarande kvar.. Dock hade jag ingen bra idé på hur man får en effekt på fummel förrän Snilleblixten™ kom och knackade på min dörr för någon timme sedan..
Jag kör med följande fummelregel. Om man slår 20 ska man slå igen.. Visar tärningen över FV så är det ett fummel (standard alltså, för vissa DoD).. Här kommer min fummeleffekt in.. Ju högre tärningen visar, desto lindrigare fummeleffekt blir det.. Det får effekten att ju högre FV (eller CL) man har, desto lindrigare blir det fummel man drabbas av.. Rätt logiskt, va? Jag plitade ner en tabell som ser ut som följande.. Den är baserad på BC-tabellen..
<PRE>FV Fummeleffekt
1-8 Kraftigt fummel. Du skadar en vän eller blir skadad. Hur mycket beror på situationen.
9-12 Pinsamt resultat. Får ett komiskt resultat som innefattar något av de andra resultaten.
13-16 Klavertramp. Något går sönder, helt eller delvis.
17-20+ Smärre missöde. Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas (förlorar handlingar eller FV:t sänks).</PRE>Vad tror ni om idén? Blir tabellen för luddig? Fördelen är att man slipper slå ett extraslag på en speciell fummeltabell under strid (vilket medför att det blir ett uppehåll).. En annan fördel är att fummeltabellen är lätta att hålla i huvudet (då den baseras på BC-tabellen)..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som faktiskt kommer att slänga bort alla sina gamla fummeltabeller