Fummeltabellerna förutsätter godtycke...
Fummeltabellerna förutsätter godtycke. Det är uppenbart att om man alltid i alla situationer slår på fummeltabbelerna så fort fummel inträffar så kommer många absurda situationer uppstå.
Ett typexempel är om man sätter sig på knä på en kulle med sin automatkarbin och ska skjuta ett mål på mycket långt avstånd, och man har inget kikarsikte. Man kan inte utföra "Sikta & Skjuta" på mycket långt avstånd utan kikarsikta, och således så hamnar svårigheten på Ob5T6 - 1. Chansen för 2 sexor på fem tärningar är stor. Ska man nu slå på fummeltabellen när man sitter på sin kulle och skjuter på en lirare 500 m bort så är det klart att det blir absurdt. Man trasslar inte in handen i sina kläder, eller snubblar på en osynlig sköldpadda när man under kontrollerade former försöker skjuta något på långt avstånd.
Och det är precis det här problemet du beskriver, eller hur?
Som sagt. Fummeltabellerna förutsätter godtycke. När någon fummlar så lämnas det i allra högsta grad upp till SL att bestämma vad som händer. Personligen när jag SLar Neotech så slår jag nästan aldrig på fummeltabellerna.
I mitt senaste spelmöte så uppstod 2 fummel. Ett var i närstrid när en husmästare i Thaiboxning försökte sig på sin andra handling i rundan samtidigt som han var greppad. Svårigheten blev Ob5T6 och han fumlade. Det såg ut ungefär så här:
Han var greppad av Angelica Jerome(en RP) som försökte sparka honom, han undvek (hans 1:a handling). Sen försökte han kvickt sparka tillbaka trots att han var greppad(här fumlar han) men tappar balansen och faller till knä(jag bestämmer detta som SL utan tabellerna).
Andra fumlandet var ifrån Ned Jerome när han försökte göra 2 dubbelskott på nära avstånd på ledaren för ryska maffian(Kallas för Mika) i stockholm. Dom första dubbelskotten träffar, men dom andra fummlas. Han träffar helt enkelt sin bror(Adrian "AJ" Jerome) istället som stod bredvid Mika. Även detta fummel avgjordes utan fummeltabellerna.
Jag skulle personligen säga att fummel i stressade situationer bör vara att man
gör fel, medans fummel i ej stressade situationer skulle innebära att man
tänker fel.
Ex. Om man fumlar i vild närstrid så kanske man tappar greppet på sitt vapen eller ramlar och slår sig. Medans om man fummlar i informationssökning så ramlar man knappast av stolen i sina vilda tangentbordstryckningar. Snarare så hittar man info. som är helt åt helvete fel och hajar det inte.
Hur applicerar vi då detta på killen som sitter på en kulle och skjuter på mycket långt avstånd?
Ja, man skulle kunna säga att han av misstag har glömt att slå av säkringen på vapnet, så när han skjuter så händer ingenting.
Men det mest troliga är att han bara missar rakt av, utan fummeleffekter. Det blir liksom lite löjligt om folk börjar glömma säkringen hipp som happ när dom skjuter på mycket långt avstånd
/Naug, gör sina spelare nervösa genom att göra öppna slag.