Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jättebra avsnitt! Tyckte om diskussionen, och lättsamheten
Sisådär en månad senare: Tack! Vad roligt att höra!Björn Wärmedal;n337485 said:Jättebra avsnitt! Tyckte om diskussionen, och lättsamheten
Bra avsnitt. Ett intressant problem som det inte finns några givna lösningar på. (Och alltid ett bra argument om man är sugen på att använda figurer i strid.)ceruleanfive;n341079 said:Avsnitt 48 – Fiktionell positionering
Vi snackar om vad fiktionell positionering är för något och varför det är viktigt i rollspel. Sen blir det lite sedvanlig gruppterapi också.
Bifur;n341233 said:Bra avsnitt. Ett intressant problem som det inte finns några givna lösningar på.
Det är intressant! Jag håller med om att figurer underlättar rent rumslig positionering, eller vad man ska säga.Bifur;n341233 said:(Och alltid ett bra argument om man är sugen på att använda figurer i strid.)
Medhåll. Det är nog en fråga om vilken vikt olika personer lägger vid den typen av frågor, det finns tycker jag vanligen en tipping point där dialogen kring positioneringen kostar mer än den smakar och det är enklare att dra fram stridskarta/markörer/figurer för att kunna lägga fokus på annat. Var den gränsen går varierar med spel, narrativt fokus och spelgrupp. Olika spel ger dessutom olika stöd i sin mekanik och därmed olika incitament.ceruleanfive;n341272 said:Men min personliga erfarenhet är att det bjuder in till att nöja sig så – och att man då missar andra detaljer som kan vara relevanta för den fiktiva positioneringen. Man stirrar sig helt enkelt lätt blind på rutnätet istället för att visualisera den gemensamma imaginära sfären.
Nja, det gör inte jag heller, fast målet är trots allt att undvika det, tycker jag.Björn Wärmedal;n341274 said:Jag skulle vilja tillägga att när jag spelleder så är jag inte rädd för att retconna hela scenen i en handvändning när vi upptäcker att våra uppfattningar varit osynkade Att prata är gratis, trots allt, så det är lätt att göra.
Precis. Det ärBifur;n341284 said:Nja, det gör inte jag heller, fast målet är trots allt att undvika det, tycker jag.
Sååååå mycket igenkänning i det här avsnittet.ceruleanfive;n343347 said:Avsnitt 49 – Regelbundet rollspelande
Vi snackar om schemaläggning och att få rollspelandet att bli av trots plötsliga spelarbortfall och livet i allmänhet.
Tror att det är vuxenrollspelarens lott.Björn Wärmedal;n343375 said:Sååååå mycket igenkänning i det här avsnittet.