Nekromanti funderar på att börja

Golbez

Veteran
Tjena, jag funderar på att skaffa Eon.
Jag undrar om Eon är ett avancerat rollspel eller om man kan
tillåtas vara en total nybörjare i rollspelssammanhang.
I vilket fall skaffar jag nog det hursomhelst.

Zippo

Veteran
Det är inte ett dugg avancerat. Det är okej och vara en nybörjare. Det ända tråkiga är att man måste läsa mycket för att kunna vet hur saker och ting går till i Mundana(eon världen). Så jag råder dig och köpa regelboken, alv modulen, dvärg modulen, mundana modulen. Du kan också gå in på krilles sida som du finner på www.foxtail.nu. Där kan du läsa en massa saker.

När jag började med eon så var jag inte så intrsserad och gick med för att min kompis behövde någon somkunde va med o testa det. I början var det krångligt för att jag kunde inte reglerna och så. Men det lärde jag mig efter 1-2 veckor.

MVH Spez av Ghor

ejectXreject

Veteran
Värt att tillägga om ni aldrig spelat rollspel tidigare är att det i regelboken finns tips för både spelledare och spelare, som jag personligen tycker innehåller en hel del bra tips till nybörjare.

Var inte heller rädda för att göra fel i början. Utforska världen tillsammans, och se först och främst till att alla har kul.

Går bra att vara total nybörjare. Vet bara att den första som kommer med boken måste vara SL...
Man lär sig om världen, inga problem.

Johan K

Gammal & dryg
Ska nog funka ja !

Visst så skulle det funka att starta med EON...
Ta bara & läs igenom allt, för det är en del..
Sen så är det bara att köra på & spela !! :gremgrin:

DreadTom

Veteran
Är ny själv och det har gått bra hittills! Det är ganska lätt att sätta sig in i spelet och världen, särskilt om man läst en eller annan fantasybok. Jag tycker det är en intressant och fantasieggande värld! Man inte vara rädd för att 'improvisera' när man ska spela, reglerna tar inte upp allt, och ibland finns inga regler.

Några tips; regelboken och Mundana-boken är det man kan skaffa sig först (om man inte vet man vill spela dvärgar eller alver, då finns böcker för dessa också, plus böcker om andra varelser och länder i Mundana). I reglerna finns ett antal frivilliga regler, vänta med dem till ni fått koll på de grundläggande! Den som ska vara mest påläst (kanske den ende som behöver vara påläst?!) är spelledaren (SL); SL måste vara motorn i spelet, den som håller samman och för saker framåt.

Tja, det var några tankar..! :gremlaugh:

Thomas

Slarn

Excentriker
Håller med de övriga. Köp Eon II och Geografica först. Då får ni också lite hum om de olika raserna. Sen kan ni köpa olika moduler beroende på behov, t ex. om det är många alver med som Rp:er är det bra om ni köper Alver. M&M och KV-modulerna (Riddaren och de som kommer) är också bra att ha senare, om du som SL vill ha mer information om världen kan du köpa de olika ländernas moduler.

Ha det så trevligt!

DAKRilla

Hero
Mundana

Mundana är slutsåld, så därför är det Geografica Mundana som gäller.

Helmgast
Köptips

Köp EON II-boxen samt Geografica Mundana (kostar det för mycket så skaffa bidrag på www.sverok.se).

Tyvärr är speledarskärmen för gammal (komplicerat skadesytem), rollformulären, Monster & Varelser samt Krigarens Väg slutsålda. Men nån gång så ska detta ordnas.

Ta en titt på www.foxtail.nu, www.neogames.se och var kvar på forumet så hjälper vi dig.

Köp sedan böcker efter behov, men Mystik & Magi rekommenderas starkt av mig.

Mouja

Hero
Jag undrar om Eon är ett avancerat rollspel eller om man kan tillåtas vara en total nybörjare i rollspelssammanhang.

Faktiskt så måste jag säga att det bara är bra om du är total rollspels nybörjare.. se bara på min spelgrupp hur lång tid det tog för att få den från andra rollspels olika regelsystem och världar, attribut och färdigheter.. till just Eon's

Eon är nog ganska avancerat, men det är nog ingenting som man kan se som en nackdel, det är positivt avancerat...

Tala för dig själv!

"Det ända tråkiga är att man måste läsa mycket för att kunna vet hur saker och ting går till i Mundana(eon världen)."

Att läsa moduler är jättekul, det roligaste i världen efter att spela rollspel! Varför tror du att jag har läst igenom alla mina moduler (har alla förutom Geografica, N&V och Spelarens handbok) minst två gånger. Alver har jag läst igenom minst fem gånger (ja, det är den bästa modulen) !

ejectXreject

Veteran
Re: Tala för dig själv!

Att läsa moduler är oftast en ganska underhållande sysselsättning. Om man däremot precis köpt ett spel och vill sätta igång så fort som möjligt är det dock mindre kul.. Det hör helt enkelt ihop med tidsfaktorn hur roligt det är med moduler upp till knäna.

Eleas

Hero
"Tjena, jag funderar på att skaffa Eon.
Jag undrar om Eon är ett avancerat rollspel eller om man kan
tillåtas vara en total nybörjare i rollspelssammanhang.
I vilket fall skaffar jag nog det hursomhelst."

Eon är ett avancerat system med en enkel, och i mitt tycke snudd på genial, grund. Tyvärr tycks många nybörjare falla offer för det faktum att det finns regler för allt. Allt som oftast leder detta till att de försöker applicera reglerna för allt allt.

Det tar lång tid att lära sig när regler bör användas och när de bör kastas i sjön. Vissa kommer aldrig så långt.

--
Björn
- What Is The Answer and Why?