Nekromanti Funderar på att köpa ny dator, vad ska jag köpa ??

Johan K

Gammal & dryg
Funderar lite lätt på att köpa ny dator. Tänkte i linjen med att plocka ihop en ifrån grunden.
Frågan är vad ska jag stoppa in i den ? För att ge lite riktlinjer vad jag ska använda den till då. Har tänkt att se lite film på den, spela lite spel(inga värstingspel då), lyssna på musik, bara slösurfa runt på nätet.
Prisklassen kan jag tänka migi cirka 7000 spänn..

/ Johan K, som är en total n00b när det gäller dataorer & sådnt

Dewil

Skrivbordsgeneral
Funderar lite lätt på att köpa ny dator. Tänkte i linjen med att plocka ihop en ifrån grunden.
Frågan är vad ska jag stoppa in i den ? För att ge lite riktlinjer vad jag ska använda den till då. Har tänkt att se lite film på den, spela lite spel(inga värstingspel då), lyssna på musik, bara slösurfa runt på nätet.
Prisklassen kan jag tänka migi cirka 7000 spänn..

/ Johan K, som är en total n00b när det gäller dataorer & sådnt
Jag har köpt mina senaste datorer från IT-auktion i Stockholm, ett företag som säljer lätt begagnade datorer från konkursbon och liknande. För 7000 kronor får du något som påminner om en värstingdator hos dem.

Nu bor du i och för sig inte i närheten av Stockholm men de kan ordna frakt.

Dewil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Funderar på att köpa ny dator, vad ska jag köp

Har tänkt att se lite film på den, spela lite spel(inga värstingspel då), lyssna på musik, bara slösurfa runt på nätet.
Om du inte behöver ny skärm, mus eller tangentbord så duger nästan vilken dator som helst till det du beskriver... Iaf bland de man kan plocka ihop idag. Liksom, allt över 1ghz duger bra till det du beskriver.

Fast det beror såklart på vad du menar med "värstingspel". För mig är värstingspelen allt som kommit ut de senaste två åren eller så =)

Arfert

Facit

tja, om du ska spela senaste tillägget till Oblivion så behöver man ett saftigt grafikkort.. men annars är det nog lugnt.

solvebring

Superhero

Vet inte vad det är för spel du spelar. Men annars kan du köpa vilken hemmaburk som helst tycker jag - vilken ny hemma- eller kontorsburk som helst. Men spar allt det gamla tidigare talare sagt, det är bara onödigt att köpa sånt nytt om du redan har väl fungerande mus, t-bord, skärm etc.
Funderar du på laptop är det bara att ta en stardadmodell för 6000:- så klarar du dig fullt gott... Beorende på om du skall spela spel eller ej vill säga, även om det inte är något värstigspel kanske det är något relativt nytt spel, och då gäller det att ha graf-kort som hänger med.

Flera stycken jag tror är lagoma - de med resonabla priser vill säga, om du tittar på de fyra första.

De första två här är just anpassade för sådana personer som dig och mig, klarar man sig helfint med att surfa, lyssna på musik etc. en vanlig hemma-PC.

Vill du leta själv? - Komplett.se