Nekromanti Funderar på att testa ”supernatural”-rollpersoner

Nässe

Myrmidon
Re: Bra inputOT

Hej Krank!

Jag tänkte vara så pretto som att föreslå en paus i "pratandet". Dels har jag fått en massa nya tankar som jag tänkte smälta, och dels så vet jag att inte kommer att ha tid varken på jobbet eller hemma att skriva inlägg på några dagar. Är det ok för dig?

Spännande att diskutera med dig, och alltid kul att snegla på era diskussioner om samberättande etc! Det ska bli kul om man får läsa texten som du snickrar på!

:gremlaugh:

Nils

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag tänkte vara så pretto som att föreslå en paus i "pratandet". Dels har jag fått en massa nya tankar som jag tänkte smälta, och dels så vet jag att inte kommer att ha tid varken på jobbet eller hemma att skriva inlägg på några dagar. Är det ok för dig?
Trevligt att du frågar... Annars är ju detta ett forum, trots allt, och fördelen med forum framför t.ex chat är ju att man kan vänta hur länge man vill med att svara. Att jag ärt arbetslös betyder liksom inte att jag förväntar mig att alla andra ska ha lika mycket tid över =)

Nässe

Myrmidon

Jag återkommer med svar om några dagar då, så fortsätter vi då!

:gremlaugh:

Bjorn

Hero
For the record (OT som faan!)

Bara "for the record" så tror jag inte jag skulle ha några problem med att "stå ut med dig på riktigt". Faktum är att du står relativt högt på listan över forumiter jag skulle kunna tänka mig att umgås med.

Därmed inte sagt att vi skulle vara överens om speciellt mycket eller bli genuina vänner men jag är bra mycket mer intresserad av att möta nya människor med nya tankar som kanske är lite småodrägliga än att umgås med väluppfostrade mähän...

/Bjorn

Surukai

Warrior
Re: Olika superkrafter - olika problem

Förmågor som tidsresor, psykometri, telepati eller förmåga att förutse framtiden ställer helt andra krav än att kunna flyga, skjuta energistrålar eller vara superstark. I någon mån gör det väl dom också mer intressanta.
Jag var nog inne på ditt spår där och det är ju därför intressant att försöka åtminstone leka med tanken att ha med de lite intressantare förmågorna utan att hamna i uppenbara fallgropar.

Här kommer spelarna in lite grand med. Det märks tydligt i många spel hur förmågor är "tänkta" att användas, inte hur de -kan- användas.

Att med psiförmågan "illusion" få någon att tro att han brinner är tufft, att använda förmågan att få någon att tro att man ger honom massa pengar för att skaffa sig allt man vill ha är inte alls lika häftigt.

Men, samtidigt tycker jag inte att man ska undvika att lägga för mycket sådant ansvar på spelarna. Om rollpersonen både kan och vill så ska den göra det. I mutant-exemplet skulle illusionspengar antagligen dra till sig Psi-polisens uppmärksamhet och då finns ju genast risker med att fuska till sig pengar som "begränsar".

(Andra liknande exempel är Minimagin "Gräva" från DoD-91 magiboken. Lite missbruk och det är en snabb och effektiv metod att bryta ben på hästar eller springande fiender)

krank

Re: Olika superkrafter - olika problem

Att med psiförmågan "illusion" få någon att tro att han brinner är tufft, att använda förmågan att få någon att tro att man ger honom massa pengar för att skaffa sig allt man vill ha är inte alls lika häftigt.
Att skaffa sig allt man vill ha är inte lika användbart om alla problem inte kan lösas med saker, folk eller pengar...

Allvarligt, att fuska till sig pengar är kul en gång, kanske två. Sedan sitter man där i lyxsviten med jättebazookan och exoskelettet och gäspar, och masn måste fortfarande komma på ett sätt att få Direktör Hattefnatt att förlåta grevinnan av Bastu för hennes uttalande om hottentotterna på mars.

Surukai

Warrior
Se fram emot något oerhört ointressant?

Jag ska erkänna att din settingbeskrivning, när jag läste den första gången (utan att koppla till Umu Rymd), lät alldeles oerhört ointressant.
Det känns ju tryggt att du ser fram emot att spela i en oerhört ointressant värld :)

Men, det är ju en ful och kort beskrivning som egentligen bara består av "det finns inte det här". Tanken var ju att jag ville få fram att det inte rör sig om klassisk World of Darkness där det redan finns ett etablerat "supernatural community" som löser många av problemen som kan uppstå med just superförmågor. Försöker man göra någt som SL ogillar kommer paradox, teknokraterna, camarillan, hunters och ett halvt umbrazoo och äter upp dig - direkt.
Jag ville få fram att världen kan vara konspirerande och fylld av metaorganisationer med helt vanlig mänsklig girighet.

Men, de här sakerna finns ju i wod, mutant, shadowrun osv av en anledning och de har ju gemensamt att de utgör just den där "risken" med att använda sina superförmågor, i olika grad utan att egentligen begränsa själva förmågan per se (som exempelvis paradox, öde (Umu), mana, brutna ben och så vidare gör).

Skulle jag försöka beskriva Umu - Rymd som nu råkade vara världen jag tänkte på skulle jag nog försöka beskriva det som faktiskt finns/är i världen än allt som jag "har tagit bort".

krank

Re: Se fram emot något oerhört ointressant?

Det känns ju tryggt att du ser fram emot att spela i en oerhört ointressant värld :gremsmile:
Bah! Du vet vad jag menar. Det är jag som ska skämmas för att det dröjde ända tills igårkväll innan jag insåg att det faktiskt var du som skapat tråden. Det var en såndär riktig "aha"-upplevelse, och plötsligt blev alla dina inlägg i tråden mer begripliga... =)

Surukai

Warrior
Re: For the record (OT som faan!)

Om vi nu ändå är så OT tror jag att en person du håller med om ALLT skulle vara ganska ointressant att umgås med. Allt blir ju bara "jag håller med".

Hur ofta diskuterar man egentligen om man tycker det är ljust på dagen, om man borde sluta helt med äta mat eller om man tycker om att ha skoskav, mensverk och förstoppning?

/surukai som inser att det det här är sjukt OT det med

krank

Re: For the record (OT som faan!)

om man borde sluta helt med äta mat
Lusrtigt nog har jag faktiskt haft den diskussionen. Med Zak, om jag inte minns helt fel.