Nekromanti Fundering kring Religioner : Tagning Två!

Mörker

Warrior
Det hela startade med att jag och en nära vän satte oss ned och diskuterade Mundanas religioner, vad vi gillade och inte tyckte om då han kläckte en snillrik idé...

Dibukkulten är som de flesta säkert vet de dyrkande av dödsguden Dibuk, många nekromantiker till yrket. Och rent tekniskt sett innebär animering att man återför någons själ till dess forna kropp där den dock är begränsad av sin döda kropp. Och detta räknas rent praktiskt sett att man återför en del av den fallnes liv till dess kropp då själen återges.
Det lite fina i kråksången är detta, Dibukkultisterna följer alla ledorden "Döden tar allt" och de bör annamma den stenhårt. "Det som dörr skall dött förbli, de som dör skall aldrig åter se dagen randas" osv.
Detta borde egentligen strida mot Dibuks ord, då det döda ej förblir dött och de döda rent praktiskt sett ser dagen randas.
Vad tycker överste Dibuk om detta?...
*** Jag skulle vilja be er tänka efter lite i era stilla sinnen och bilda er en egen uppfattning i frågan. Jag är 100% säker på att jag missat någonting och har glömt många delar i mitt resonemang, men försök välja era egna ord och inte NeoGames, låt Marco Behrman och Grottrollet Naug sköta den biten. Vad jag vill ha är er egna, gedigna åsikt på ämnet :]

Ps. Tagning Två står för att precis då jag skrivit klart detta inlägg förra gången bestämde sig min dator för inte samarbeta, sade poooooooooooffff och dog ögonaböj. Allt är alltså skrivet en andra gång och följdaktligen inte lika bra skrivet som förra gången, tyvärr...

Gastono

Hero
Detta är en mycket intressant fundering.
Jag har inget minne av "det som är dött skall förbli dött" grejen men det är inte relevant.
Det som jag nu skulle vilja ta upp är nekromanti.
Det finns det 3 sorters vandöda som du säkert vet.
Högre respektive lägre + unika.
Enbart de högre vandöda har själar, de unika kommer från avgrunden och de lägre binds och kontrolleras av nekrotropiska energier.

De högre vandöda består av Helmgast som finns i begränsat antal och INTE går att göre fler utav.
Lamia som går att göra men har en väldigt komplicerad och ovanlig skapelsemetod som inte många känner till.

Dödsgasten är dock undantaget men då är det själva nekromanten som "gör sig själv" till en dödsgast han tar inget lik som i vanliga procceser.
Detta är dock ett litet "brott" mot död förbli död grejen... men det är lite skillnad skulle jag vilja påstå.
Han skär av sig halsen och skickas til dibuk som kontrollerar om han är värdig att bli dödsgast.
Men detta är både en trots mot förpliktelse-grej och en "befodring" ungefär så här är det upp till var och en att bestämma hur han vill tolka det.

Lish är en liknande procces som den förre.

Belial har ingen själ i sig utan en ande eller demon som är i en kropp bara.

Jag vill inte trotsa dig eller nåt jag tycker det du säger stämmer på vissa punkter men svara gärna så vi kan diskutera underliga riter och dumma religoner :gremsmile:

Nekrotropisk reanimation = en hädelse mot Dibuk?

Och rent tekniskt sett innebär animering att man återför någons själ till dess forna kropp där den dock är begränsad av sin döda kropp. Och detta räknas rent praktiskt sett att man återför en del av den fallnes liv till dess kropp då själen återges.
Vad gäller de flesta av de högre vandöda, som för övrigt är ovanliga, så har du rätt i ditt antagande. De lägre vandöda saknar dock själ och har därför ett frustrerande begränsat medvetande då de enbart hålls vid liv av nekrotropisk energi.

Det lite fina i kråksången är detta, Dibukkultisterna följer alla ledorden "Döden tar allt" och de bör annamma den stenhårt. "Det som dörr skall dött förbli, de som dör skall aldrig åter se dagen randas" osv.
Detta borde egentligen strida mot Dibuks ord, då det döda ej förblir dött och de döda rent praktiskt sett ser dagen randas.
Vad tycker överste Dibuk om detta?...
Problemet är bara att reinkarnation förmodligen är gångbar på Mundana (de flesta religioner pekar på detta och lika så ett och annat bakgrundsslag). Så om detta är Mundanas sanning, vilket är upp till varje SL att bedöma, så har uppenbarligen Dibuk inte makt särskilt länge över individernas själar. Döden för en individ är alltså inte nödvändigtvis ännu en fjäder i Dibuks hat så att säga.
Deras kroppar är ju en annan historia men de tror jag är av mindre vikt. Rent praktiskt sett sä är ju en reanimerad kropp vanligtivis inte en själ som återvänt från de döda utan enbart återanvänt material som hålls "levande" med nekrotropisk kraft.
De lägre och de högre vandöda nyttjas ju uppenbarligen nästan enbart av nekromantiker vilka i egenskap av att praktisera nekrotropin - dödskraften borde ha ett intimt band med Dibuk. De praktiserar ju hans kraft och ger döden ett ansikte genom sin nekromanti.
Det är här i jag tror att poängen ligger. Det värsta som kan hända en gud måste vara att bli bortglömd = inga tillbejdare = ingen ny teotropisk kraft. Nekromantiker blir ju något av en garanti att döden ger sig till känna och att Dibuks skara på så vis fruktas. Således är de mer eller mindre hans garanti att han inte glöms bort.
Summan av det hela är alltså att jag inte tror att Dibuk har något direkt emot att folk reanimerar döda (även om din tanke helt klart var intressant). Han har liksom inget direkt att förlora på det som jag ser det utan istället ser reanimatörerna till att praktisera "hans" magisort. Visserligen har han nog ett intresse av att själar ständigt beger sig mot dödens domäner så de högre vandöda är ju på så vis en annan femma. Dock så kan han ju bevisligen bevilja skapandet av sådana personligen (Dödsgast) och vad gäller Lichen så handlar nog dessa, i egenskap av att vara extremt duktiga nekromantiker, i regel i enlighet med hans vilja.
Lamia och Helmgastar är dock en helt annan sak då dessa båda är intimit kopplade till sin respektive gudom. Dessa kan jag därför tänka mig att han inte har mycket till övers för och likaså Belaial.

För övrigt ser jag inte alls Dibuk som särskilt ond gud utan precis som Jordmodern motsvarar biotropi så motsvarar han nekrotropi. De båda motsatta livskrafterna kompletterar varandra och gör livet till ett kretslopp (av död och eventuell pånyttfödelse) istället för ett ständigt varande. Dibuk är alltså inte ondare än hur man upplever döden. Ser man död som något ont så kan man förstås uppleva honom som ond men om man ser döden som något naturligt då inser man att han helt enkelt fyller sin funktion i skapelsen.
Det intressanta är alla kulterna som dyrkar honoms vildt skilda tolkning av hans lära vilket ju tyder på att han i egenskap av gud har både djup och bredd...en helmysig gud således! :gremgrin:

Ljusetsriddare - som delar med sig av sina åsikter kring det hela

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Huh?

"men försök välja era egna ord och inte NeoGames, låt Marco Behrman och Grottrollet Naug sköta den biten."

Va? Jag representerar väl inte Neogames? Allt jag har gjort är att jag har korrläst lite för dom och håller på skriva ett ynkans folk till Bestialiska folk. Värre är det med Ymir, Blasphemy, Krille och Ermine som antingen har skrivit eller just nu skriver på moduler till Mundana.

/Naug, känner sig inte så hemskt Neogamesisk. Faktiskt

Pendragon

Swashbuckler
Re: Huh?

Värre är det med Ymir, Blasphemy, Krille och Ermine som antingen har skrivit eller just nu skriver på moduler till Mundana.
Blasphemy är ju faktiskt snäppet värre ändå... han är ju heltidsanställd ju.... vilken sellout! :gremwink:

Om man kort sammanfattar vad det finns för Neonissar här på forumet så tror jag detta är alla:

CJS: Farbror Neogames, huvudägare och VD
Blasphemy: Heltidsanställd.
Marco Behrmann: Delägare, frilansare tillika en av huvudkonstruktörerna.
Krille: En av Eons pappor. Numera endast lite småfrilansare och opinonsbildare. Eller nåt. :gremwink:
Ymir; Ljusets Riddare, Drakvrede, ermine: Frilansare med egen modul.
Legion: Illustratör
Avatarex, Emil, GrottrolletNaug och några till: Korrar och skriver kortare texter (än en hel modul)

Sen är det ett par till som pysslar med Neotechsidan, men där har jag inte så bra koll mer än att det involverar Ripperdoc och kanske nån till. Exakt vad och hur mycket de/han gör har jag mindre koll på.

/Joel - tror han fick med alla på forumet som pysslar med officiellt Eon-material.

Mörker

Warrior
Först och främst vill jag tacka för att ni tog er tiden att svara, och även om jag ligger under med en 5 mot noll eller så, så har jag fortfarande uppskattat de funderare jag tagit mig.
Uppenbart är ju dock att jag inte undersökt läget innan jag började klottra här, jag utgick kort från vad jag minns av modulen, men nu har jag ju trots allt fått veta bristerna i mitt resonemang...

Stort tack till er alla!

Mörker

Warrior
Re: Huh?

Jag ber om ursäkt, kände lite instinktivt att du borde stå med, men jag antar att det inte var berättigat, så du får en kram istället!...