Nekromanti Fundering kring tvång

Wickz

Veteran
Detta inlägg bör inte läsas av min spelgrupp (spoilers) så *viftar iväg*

Jag håller på med ett äventyr som ska utspelar sig på en maskerad.
Alla RP:n är där av olika orsaker (pga tro, för att finna ett vapen, inbjuden av släkting samt för att lönnmörda en person).

Problemet är att jag inte har den blekaste anning om hur jag ska hålla dom kvar.
Den som är där för att finna ett vapen kommer troligen fly så fort det blir problem och lika så den som är inbjuden av en släkting.
Någon som har något bra tips för hur man kan få dom att inte lämna platsen?

Krille

Super Moderator
Den där är hårig som fäen.

För väldigt länge sedan hade jag nog vädjat till spelarna: "drar ni från platsen så blir det inget äventyr". Så länge som spelarna accepterar den här sortens vädjan så funkar den här metoden jättebra. Ibland var man inte ens medveten om den, utan stannade självman eftersom man visste att om man drog från onkel Harrys herrgård så skulle man aldrig träffa de skumma kultisterna eller det hemska monstret, och då skulle det inte bli något äventyr.

För bara länge sedan hade jag hittat på olika metoder att hålla dem kvar: stormen har regnat bort vägen, hästarna är inte klara, vagnen har trasiga hjul, kusken är full, eller miljarder andra bortförklaringar. Det slutade jag rätt snabbt med, eftersom det var så uppenbart. Eller snarare, jag byggde in det i det första sättet. Det fick bli ståryns ursäkt för att rollpersonerna inte kunde dra, men grunden var fortfarande en vädjan till spelarna, fast med orden "det var en mörk och stormig natt och därför vill ingen köra er bort från äventyret".

För inte fullt så länge sedan så hade jag tittat noga och länge på rollpersonernas bakgrund och letat efter anledningar att ha dem kvar. Kanske blir de automagiskt misstänkta om de drar, speciellt om det sker en mörk och stormig natt. Kanske så kommer rollperson B aldrig få möjlighet att norpa vapnet, rollperson C måste stanna eftersom om han drar så blir han utskriven ur testamentet och rollperson D kommer aldrig att ha möjlighet att lönnmörda personen igen. Eller nåt i den stilen.

Nu för tiden hade jag löst problemet genom att inte bygga äventyret kring platsen och tillfället (maskeraden), utan kring händelsen (finna vapnet och lönnmordet) och personerna (släktingen, mordoffret). I så fall är man inte beroende av att befinna sig på maskeraden över huvud taget, utan äventyret kan inträffa även om rollpersonerna drar från stället. Det så att säga förföljer dem.

---

Men åkej, vi utgår från det du anger. Jag skulle nog stoppa in en ny part i ståryn, nån slags hemlig polis som också har sina hemliga anledningar att vara där. Egentligen är han där för att hitta subversiva element, otäcka kultister eller smuggelsprit eller nåt, så det har inte alls med rollpersonerna att göra, egentligen. Vid första tecken på trubbel så plockar hemliga poliskonstapeln av sig masken, blåser i sin visselpipa och ropar "det här är polisen, kvarstanna på platsen eller bli igelkott!", varefter konstapelns mannar kort sagt spärrar av platsen.

Dels gör det att rollpersonerna inte kan dra från platsen utan att bli jagade av konstapelns mannar och automagiskt bli misstänkta. Det kan också ge lite mer dynamik till händelsen i form av en person som antingen kan verka för rollpersonerna eller mot dem. Vem vet? Det kanske visar sig att lönnmord på personen faktiskt är den bästa lösningen för den hemliga polisen, så i all tysthet tittar konstapeln bort. Förutsatt att rollpersonerna inte dabbar sig, vill säga.

Avslagen_Cola

Warrior
Den som är inbjuden av en släkting kan ju inse att även släktingen är i fara och vill därför stanna kvar, låt dem få någon koppling till platsen.
Kärlek kan också funka, han som ska hitta vapnet blir grymt förälskad i någon hög adelsdam eller låg piga som är på maskeraden, beroende på hans egen börd (givetvis vill vi ha klasskillnader).
Hoppas det där hjälpte.

Boldtaar

Warrior
Låt dom bli belägerade av en stor mob arg upproriska bönder eller liknande. Eller någon grupp som håller alla gisslan av någon orsak.

Något kan ju bli stulet eller någon kan ha blivigt dödad och alla stängs inne till dom kan hitta den skyldige.

Wickz

Veteran
Tyvärr så accepterar nog inte spelarna en sådan vädjan, tyvärr väljer spelarna att ofta varken lyssna på mig eller sina motspelare.
Dessutom känns det som alla former av vädjan (vare sig det sker högt eller tyst) förstör en del av spelglädjen.

Måste dock erkänna att din ide om polis eller dylikt kan fungera väldigt bra.
Planen var att något mord skulle ske och enda andledningen att rollpersonerna egentligen vill få slut på det hela är för att inte själva bli mördade.
Så att stoppa in en vakt som råkar befinna sig där skulle inte vara helt otroligt.

Har annars en bunt cirefalier som snart kommer avsky RP:na men det känns som det mest stäver allt...

Tack för tipsen, ska spåna vidare, men något liknande en polis lutar det åt

/Misslan Wickz

Wickz

Veteran
Kärlek är ett trevligt inslag så visst akn det fungera.
Tilläggas kan att han som söker vapnet har typ 17 i Per och om jag inte minns helt fel, hög amor dessutom...

Blir troligen en blandning av kärlek, mest för intrigens skull, med en piga samtidigt som en adelsdam försöker fånga hans intresse...
Men för att få dom att stanna blir det nog något i still med Krilles ide (den understa).
Tänkte börja med att dom finner någon död.
Försöker dom då gå så kommer polisen, eller vad man nu kallar det, börja leta efter mördarna och därför spärra av huset.
Om dom inte försöker gå så kommer festen fortsätta ett tag till och fler dödsfall kommer inträffa.
Förgiftad bål, dolk i hjärtat, pil i huvudet är några av inslagen som är planerade.

Galahad

Veteran
Så att stoppa in en vakt som råkar befinna sig där skulle inte vara helt otroligt
Det är väll inte omöjligt att chefen för stadsvakten kanske är bjuden på balen, eller någon högt uppsatt officer inom armén eller liknande som kan "ta befälet" över situationen.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Samt även kanske vara mördaren? vem vet om han är korupt och vill nu bara ha en bra anledning till att hålla kvar folk så han kan mörda dem också.

Organ

Out of time, out of mind
Problemet är att jag inte har den blekaste anning om hur jag ska hålla dom kvar.
Jag har inte läst de andra inläggen i tråden så jag kanske inte är den förste att komma med det här förslaget, men du kan ju alltid förlägga maskeraden till ett ställe RPna inte KAN smita ifrån, en båt t.ex.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Någon som har något bra tips för hur man kan få dom att inte lämna platsen?
Man skulle kunan göra som så att de kanske kan tjäna på att stanna lite mer där.
Att de ingår nån form av löften som är svåra/riskabla/liknande att bryta eller heklt enkelt moraliskt svåra at bryta.
Att de kansek har någon vän där spm behöver hjälp efter det att de fåt sina saker.

Wickz

Veteran
Den iden ska jag spåna vidare på.
Den var intressant, väldigt intressant.
Andledningarna kan ju bara många, kärlek kan driva till vannsine, avundsjuka lika så.

Marcus J

Hero
Jag får väl för det första hålla med Krille om hans slutsats, det smidigaste är väl helt enkelt att be dem stanna kvar.

Sen är det väldigt svårt att hindra spelarna från att göra det dem vill utan att minska det roliga, eftersom friheten i spelet är en av de största styrkorna hos rollspel som underhållnig.

Sen så ska jag väl bidra med lite matnyttigt med, var inte rädd för att spela med om du inte lyckas med att få dem att stanna kvar, det är (enligt mig) ett tecken på att de inte finner den sortens intrig särskilt intressant (åtminstonde inte just nu) och då är det oftast roligare att ge dem vad de vill ha just nu och sedan komma dragandes med samma intrig igen (gärna med utbytt färgschema) på det sättet så får alla vad de vill ha, du slipper slösa en massa förberätt material och alla blir med andra ord glada.

/Marcus hungrig

Wickz

Veteran
Jag har informerat en i gruppen om att om dom går så är det inget jag tänker hindra, men det blir troligen inte lika kul för dom.
Tror han tog piken, sen vad dom väljer att göra vet man inte.
Gruppen lider av problemet inaktiv och oengagerad spelare just nu vilket gör att händelseförlopet riskerar att falla och bli grymt underligt.

Visst får dom gå därifrån, men troligen dyker då en vakt upp vilket kan resultera i otrevligheter, beroende på hur dom agerar.
Sen får det bli 100% improviserat om vi kommer dit.

Jag håller mid dig om att frihet är en av de viktigaste sakerna med rollspel.
Därav att jag försöker fina något sätt att lura dom att tro att dom väljer *ler glatt*

/Wickz som precis ska stoppa i sig massor med glass :gremlaugh:

Avslagen_Cola

Warrior
Gruppen lider av problemet inaktiv och oengagerad spelare just nu vilket gör att händelseförlopet riskerar att falla och bli grymt underligt.
Låt den oengagerade spelaren bli utsatt för en massa, typ någon som kommer fram och pratar med honom eller liknande, eller bara allmänt stressiga situationer när han tvingas välja väldigt snabbt (typ det kommer en flaska flygandes i luften mot dig, vad gör du?). Om han tvekar så låt flaskan träffa honom.

Wickz

Veteran
Den oengagerade spelar en präst (Jordmodern) och nu har en i gruppen blivvit troende inom Daak vilket jag hoppas får honom mer engagerad.
Probemet är att även när han får saker han kan använda (gav honom information om lönnmördarna som var efter gruppen) så säger han inget till resten.
De andra går ut på sina små äventyr för att få fram information, han vakren försöker hitta den eller använda den.
Felet är dels att han inte är aktiv i spelet, men när han är det så spelar han karaktären på ett groteskt sätt.
Han ahr gjort en präst flicka som är (i mina ögon) väldigt bra, men som inte kan slås.
Han utnytjar ingen av hennes sociala förmågor utan istället attakerar han ensam en lönnmördare istället för att hjälpa de övriga.
Hans ben amputerades men eftersom övriga var extremt flitiga lyckades dom finna någon som kunde återgärda detta problem.
Straffet han som spelade fick var att under nästföljande gång var han inte välkommen, hans karaktär var avsvimmad.
Det har hjälpt så pass att han nu verkar vilja spela sin karaktär, men de övriga i gruppen finner det väldigt tråkigt när en är mestadels en bisittare.

Vad brukar du göra åt inaktiva/överspelande av sin karaktär.
Å ena sidan behövs det att hans karaktär spelas på ett vettigt sätt, men när han samtidigt är inaktiv är det väldigt svårt.

Marcus J

Hero
en inaktiv spelare tyder på att han/hon ser rollspel som något som den måste göra för att få umgås med sina vänner, det kanske inte alls upplevs som ett problem för den att vara inaktiv. Jag vet att jag har gått igenom sådana perioder med. Om spelaren själv ser det som ett problem, eller om det är ett problem för er andra så rekommenderar jag denna bloggs lösningsförslag , dock så ska jag slänga in en brasklapp om att jag inte använt dem själv. Läs kommentarerna med!

/Marcus

Wickz

Veteran
Fanns lite matnyttig information som jag ska ta åt mig.
Får se hur det hela fortlöper, några planer är gjorda problemet är att han spelat i några år och alltid gjort på samma sätt oavsett Spelledare.
Men än ger ajg mig inte :gremsmile:

Som sagt, tack !