Fundering: Punktlistor vs löptext

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Punktlistor vs löptext?
    • Bakgrund: Är mitt uppe i omvandlandet av punktlistor till löptext i ett äventyr
    • Undrar om det ens är värt besväret egentligen
    • Jobbar mycket med instruktioner i punktlisteform i jobbet (=gymnasielärare)
  • Idag = löptext är normen i rollspelsprodukter
    • Möjligt undantag: vissa OSR-produkter, rumsbeskrivningar
  • Jag skriver ofta en punktlista först, fyller ut till löptext sedan.
  • Är inte punktlistan lika läsbar, men kortare?
[HR][/HR]
  • Löptext
    • Fördelar
      • Stämning och känsla
        • I princip ett krav för ev. stämningstexter?
      • Inte så informationstät – hjärnan får vila
    • Nackdelar
      • Längre, tar längre tid att läsa
      • Tar längre tid att skriva
  • Punktlistor
    • Fördelar
      • Kompakt, informationstät
      • Kortare, mer behändiga rollspelsböcker
      • Lättare överblick över t.ex. komplexa regelsystem
      • Funkar bättre för "ren information" t.ex. regler, äventyr, världs-fakta
    • Nackdelar
      • "Tråkigt" och torrt
      • Känns "ofärdigt" (vanesak?)
[HR][/HR]
  • Åsikter?
    • Något jag missar?
    • Är det bara jag som upplever hierarkiskt ordnad information som generellt väldigt lättillgänglig och överskådlig?
  • Finns bra exempel på produkter som använder punktlistor?
    • Eller som skulle funka bra som punktlistor?
    • Eller inte skulle funka alls som punktlistor?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Punktlistor är antagligen bättre. Det finns ingen bra anledning till att rollspelsregler är skrivna i löptext annat än att det är så det brukar vara. En punktlista gör det lättare att hitta, och leder antagligen till att författaren skriver kortare och mer koncist.

JJoghans

Regelknackare
För mig är löptext sällan något positivt. Jag föredrar listor. Mycket av det motstånd jag känner inför att läsa in mig på en ny produkt ligger i att jag blir tvungen att harva igenom stora mängder löptext och försöka omsätta den i strukturerade tankar. Detta leder till att jag antecknar en massa och skapar... PUNKTLISTOR! :grin:
  • Ju mer strukturerad och kortfattad informationen är, desto lättare är den att snabbt begripa och absorbera, samt att snabbt hitta saker i.
  • Jag törs nog påstå att i de flesta fall där information inom ett visst sammanhang ska förmedlas så är en lista att föredra.
Så nej, du är inte ensam.

Jag kan dock erkänna att löptext är mer estetiskt tilltalande, åtminstone från ett layout-perspektiv, och att den har sin plats där listor blir opraktiska.

Om jag ska våga mig på en hypotes, så skulle jag säga att i fall där man vill förmedla en känsla (snarare än information) så är löptext bättre än en lista. T.ex. i stämningstexter. Jag skulle nog inte heller välja att skriva poesi i form av en lista, såvida det inte fanns en explicit poäng med detta. :grin:

krank

JJoghans;n345038 said:
Detta leder till att jag antecknar en massa och skapar... PUNKTLISTOR!
Exakt så gör jag också. Jag brukar göra två sorters anteckningar:
  • Punktlistor
  • Flödesscheman
Sedan använder jag enbart dessa anteckningar under spel. Så egentligen hade äventyren lika gärna kunnat bestå av punktlistor och flödesscheman redan från början.

krank

Det där med layout är förresten en god poäng! Det är MYCKET lättare att dela upp en löptext på flera sidor än att göra samma sak med en massiv punktlista. Så jag tänker att om man ska skriva ett äventyr eller ett rollspel i punktliste-form så bör man tänka sig många kortare punktlistor snarare än en enda megagigantisk. Splitta upp alla större listor i mindre bitar.

JJoghans

Regelknackare
krank;n345042 said:
...om man ska skriva ett äventyr eller ett rollspel i punktliste-form så bör man tänka sig många kortare punktlistor snarare än en enda megagigantisk. Splitta upp alla större listor i mindre bitar.
Ja, absolut. En nackdel vi kan lägga punktlistorna till last är nog att de tappar lite av sin praktikalitet om de blir för långa. Och om varje punkt sväller ut och blir för lång, så tappar man också lite av punktlistans styrka.

krank

Jag gav ifrån mig lite länkar i den tråd jag skapade på Facebook i ämnet, så jag kan lika gärna ge dem till er också.

Det här är alltså mitt arbetsdokument just nu – Rotsystem-äventyret jag har som punktlista och gradvis gör löptext av:
https://docs.google.com/document/d/1...PgweXwToQhziEQ

(SPOILERS obviously)

Tillhörande flödesschema:
https://drive.google.com/file/d/1txI...qDSwHWHBW/view

EDIT: Nej, jag vet inte varför flödesschemat inte syns.

Och SLP-beskrivningar:
https://docs.google.com/document/d/1...b_pcjEJc7jy_MA

Och så en tidigare version, då allt var punktlistor (man kan jämföra under respektive rubrik. Vissa grejer tillkom visserligen i överföringen till löptext, men jag hoppas poängen går fram):
https://docs.google.com/document/d/1...A6N2hYbqwDYoGc

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har eg. ganska svårt för löptext i äventyr. Är helt klart för punktlistor och i övrigt kortfattad text.
När man som spelledare har glömt någon viktig info och snabbt ska hitta den i äventyret så är den otroligt mycket lättare att hitta i en lista än i en hel sida brödtext.

Feuflux

omjonasson.se
Why not both?

Ett problem jag tycker "många" rollspel har är att regler sprids ut över hela regelboken. I kapitel 1 om attribut står det att Fysik ger bonus till hitpoints, i kapitel 2 om rollpersonen står det att krigare återhämtar hitpoints extra fort, i kapitel 3 om strid står det hur man tappar hitpoints när man får stryk, i kapitel 4 om magi står det om hela-besvärjelsen, i kapitel 5 om skills står det om första hjälpen, i kapitel 6 om monster står det om specialattacker som monster X gör.

Och sen spelar man och hamnar i läget "vänta, var det inte någon regel för den här situationen" och får bläddra som ett jäkla mähä. Istället för att ha en punktlista:
* Såhär tappar man hitpoints
** a
** b
* såhär återfår man hitpoints
** c
** d
* undantag
** e

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
krank;n345036 said:
  • Finns bra exempel på produkter som använder punktlistor?
    • Eller som skulle funka bra som punktlistor?
    • Eller inte skulle funka alls som punktlistor?
Expert Nova har punktlistor på säkert varannan sida.
  • tydligt
  • lättläst
  • lätt att hänvisa till (se avsnitt X.Y, post Q i punktlistan).
Punktlisteexempel20200321A.pdf

Attachments

Vimes

Sillkung
Jag tror att du har rätt, krank. Möjligtvis är det svårare att förmedla nyansering och finlir med punktlistor, men vad gäller instruerande eller informerande text verkar det vara överlägset.

Bifur

Veteran
Jag får väl försvara löptexten då. Jag är verkligen inte motståndare till punktlistor och använder dem ofta, men tycker löptext är överlägset för att förmedla inte bara stämning utan även sammanhang och motivationer. Den skapar nyanser som punktlistor har svårt att framföra (även om författaren har ambitionen att förmedla lika mycket) - särskilt väl lämpar den sig att beskriva ett scenarios bakgrund, SLPs motiv och erfarenheter eller gruppers världsuppfattning och sådant.

Däremot är punktlistor så klart bra till mycket, ju mer konkret information som ska förmedlas desto bättre. Händelsekedjor, inventarier, kunskaper etc. passar utmärkt för listor.

Sedan är jag benägen tycka att löptext överlag är trevligare att läsa, vilket jag tycker är en fördel som jag till viss del kan ta i ett äventyr i utbyte att det kanske blir aningen svårare att SLa det.

Men vi pratar kanske bara regler här? Då har löptext färre fördelar.

Staffan

Myrmidon
En punktlista är bra på att förmedla torra fakta och på att isolera ett fåtal viktiga saker om något, medan en löptext är bättre på att ge en övergripande bild och ett sammanhang.

För att ta en grafisk analogi: en löptext är som en målning, men en punktlista är som en ritning. Båda har sina platser, till olika saker.

Tre solar

Hero
Punktlistor är jättebra för allt som kan sammanfattas i en handfull punkter, så för slutsatser snarare än reflektioner tänker jag.

Själv föredrar jag formatet..
"Påstående. Förklaring. Exempel.
Påstående. Förklaring. Exempel."

..över rena punktlistor, eftersom jag upplever att punkterna ofta är tunna på info i sig själva.

???????Jag upplever också att rollspel (utom möjligen de stora trad-spelen) i på väg dit/är där, genom att löptext koncentreras, att information inte bryter över sidor eller spalter, att man har ensides-sammanfattningar osv

krank

Här är ett exempel på hur det skulle kunna se ut i en (mer eller mindre) färdig produkt – inte ett äventyr, men ett kapitel till mitt kommande spel Agency, där jag tänkt jobba mycket med listor:

LÄNK

Som synes har jag fegat ur – det är fortfarande en hel del lång löptext för att förklara sammanhang och så, men större delen av de nio sidorna är ändå punktlistor.

(Jag skapade en tråd om det där kapitlet, men den tråden verkade landa med ett ljudligt "meh", vilket var det som föranledde den här lite mer generella tråden)

Ett annat exempel är den här A4:an med alla regler till Ödesväktarna; det enda som saknas är rollpersonsskapandet:

LÄNK

bortom12e

Swordsman
Jag älskar punktlistor, trodde aldrig jag skulle göra det eftersom det spontant känns torftigare men i praktiken så tycker jag det blir rikare eftersom all stämning och alla nyanser skapas i huvudet istället för i texten.
Ett lysande exempel på detta är äventyret Hole in the Oak från Necrotic Gnome. Jag är fanboy och äventyret är hypat, men jag tycker det är med all rätta. Så jäkla lättläst och spelbart. Dessutom märker jag hur mitt egna huvud använder grundbalkarna som sätts upp för att skapa en mkt rik värld.

Den största fördelen med punkter är i min mening att man kommer bort från att ha en förbestämd bild som man vill förmedla till spelarna. Det är den största revolutionen i mitt spelledande. Tidigare hade jag en egen personlig upplevelse och känsla och berättelse som jag ville ta med spelarna i, nu ser jag det mer som att vi skapar upplevelser känslor och berättelser tillsammans i stunden. Punktlistor är grymma för det.

Däremot tycker jag dina punktlistor i första inlägget är svårlästa, jag tycker man ska försöka akta sig för att ha olika nivåer :)

krank

bortom12e;n345218 said:
Däremot tycker jag dina punktlistor i första inlägget är svårlästa
Det blir nog inte bättre av att forumet formaterar hierarkiska punktlistor jättefult och dåligt =(

bortom12e

Swordsman
krank;n345224 said:
Det blir nog inte bättre av att forumet formaterar hierarkiska punktlistor jättefult och dåligt =(
Det är nog där allt sitter faktiskt.
kollade igenom det du länkat, agency. Där var det ju mkt frågor som ma skulle svara på för att själv bygga sin egna version av världen och där är ju punktlista väldigt passande. Det var dessutom lättläst.

Rymdskeppet

Veteran
Jag tycker att implementering av punktlistor är ett perfekt exempel på balansgången mellan rollspelets skönlitterära kvaliteter och den rena spelbarheten som alla rollspelsmakare måste gå. För mig blir ett spel enbart bestående av punktlistor i princip oläsligt men ett spel som består till 100% av löptext är svårt att få fram bra spel ur. Tillgänglighet vs djup på sätt och vis.

Troberg

Sinister eater
Punktlista varje gång. Strukturen blir tydlig, de är effektivare för referensuppslagning, de är suveräna för sådant som bara behöver skummas vid genomläsning men som behöver slås upp sen. Mindre risk att någon småregel försvinner i mitten av ett textblock om den har en egen punkt. Lättare att tolka.

Enda nackdelen är att de tar lite mer utrymme, men å andra sidan så ger de en mer varierad layout där varje sida får ett mer unikt "ansikte".

Allt jag har skrivit ovan gäller dessutom ännu mer för brädspelsregler, som är en mer "avgränsad informationsmängd". Ofta, ofta så hade de varit mycket enklare med punktlistor istället för löptext.

JJoghans;n345046 said:
Ja, absolut. En nackdel vi kan lägga punktlistorna till last är nog att de tappar lite av sin praktikalitet om de blir för långa. Och om varje punkt sväller ut och blir för lång, så tappar man också lite av punktlistans styrka.
Å andra sidan, löptext är värre där...