Re: Men de är ju tråkiga
Men det är klart att folk vill ha allting på en gång om det är möjligt. Varför skulle jag inte vilja det?
Jag har alltid tyckt att det här med TV som omedelbar underhållning kontra böcker som tålamodskrävande är konstigt. För mig andas det elitism från bokälskare mer än något annat.
Det
händer visserligen traditionellt sett mer i en timme film än under en timmes bokläsning (förutsatt att inte filmen är The Big Sleep), men bara om man har ett väldigt ytligt förhållande till vad som kvalificerar som "händelser".
Jag tänker särskilt på det när jag ser filmatiseringar av Nick Hornby's böcker, för de missar alltid så mycket av det roliga eftersom de bara visar vad som
händer i böckerna, medan det roliga oftare ligger i hur dessa händelser
beskrivs. Alla små fyndiga formuleringar som inte kan visas i filmmediet är borta, vilket gör att filmerna i min mening är mycket
glesare på skoj.
Här skulle jag alltså vilja slå bokelitisterna lite på huvudet, och mena att det är
filmerna som är subtila medan
böckerna radar fyndigheter på varandra i en kavalkad av omedelbara lustigheter.
Så jag ser inte riktigt någon skillnad i det här avseendet. Man får si och så mycket input för varje minut spenderad av kulturintag, och den siffran är mer eller mindre konstant oavsett om man läser en bok eller ser en film, och det spelar ingen roll hur många
fysiska händelser det sker.