Nekromanti Fundering: Vem "äger" egentligen en tråd?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth said:
Frågan borde vara: varför kan folk inte hålla sig till ämnet, eller starta en ny tråd om de börjar gå OT?
Problemet är att det sällan byter spår som på en järnväg. Någon postar ett inlägg som är inom trådens ämne, men nämner något i förbigående som någon annan hakar upp sig på för att det är fel. Den personen vill bara påpeka felet så att den som postade felet kan rätta till det. Låter knappast som något som kräver en ny tråd, väl?

Men det är sällan så enkelt på ett forum utan självklart är det ju någon som missförstår rättelsen och säger att så är det ju inte alls eftersom yxskaft. Då går den som postade rättelsen in och förklarar att så var det ju inte alls jag menade utan så här.

Nu är vi redan uppe i tre inlägg som egentligen alla har med ett inlägg som är helt i linje med tråden att göra och inte en ny frågeställning.

Men sen nämner någon Einstein och då går allt åt helskotta :gremlaugh:

Möller

Hubert Hortlax
Troberg said:
Fast det är inte det jag talar om. Ta mitt exempel med automateldsregler. Sidodiskussionen handlar fortfarande om automateldsregler, men inte riktigt vad som passade trådskaparens vision för hans spel. Så, on topic, men inte vad trådskaparen frågade efter.
Bra frågeställning!

Jag har inget enkelt och rakt svar på hur jag vill ha det.

Vi kan börja med att jag anser att forumet är till för fler än de som ställer en fråga (alltså startar en tråd). Forumet är för alla forumiter och rimligtvis bör alla deltagare i en tråd göra det för att glädja sig själva, t.ex. inspireras eller lära sig något.

Därför är jag försiktigt positiv till att trådar får glida ur händerna på trådskaparen. Om du startar en tråd om regler för automatvapen kan ju fler ha nytta av den än du - och de personerna bör få vidareutveckla tråden för sin egna nytta.

Men det blir såklart jobbigt om alla trådar skulle gå sina skapare ur händerna och ingen skulle få ytterligare lösningar föreslagna efter att en icke uppskattad sådan presenterats. Så när en deltråd som ogillas av trådskaparen börjar dränka allt annat i tråden så är det helt enkelt ett oskick.

Troberg

Sinister eater
Genesis said:
Det hör också lite till saken att ofta brukar diskussionen balla ur när tråden redan mer eller mindre dött. När OT-ämnet bryts ut eller en ny tråd startas så postas ofta inte något mer i den gamla tråden. Inte alltid, men ofta är det så. Så jag tycker att det är lite okej att kapa en tråd när huvudämnet inte längre diskuteras i den.
Fast nu handlade det inte om OT, utan sådant som hör till ämnet men som trådskaparen inte vill ha.

Tex:

Trådskapare: "Hjälp mig hitta på coola superkrafter!"
1: "OK, vad sägs om förmågan att kunna göra X?"
2: "Coolt, X är ju skitballt, det snor jag till mitt spel. Ännu coolare är det om man kombinerar det med superkraften Y!"
1: "Ballt, hus skulle det funka med Z?"
Trådskapare: "Fast att kunna göra X, Y och Z passar inte riktigt i min stämning. Sluta prata om det."

I det fallet så är det fortfarande inom ramarna för ämnet, men trådskaparen har ingen nytta av undertråden. För de som deltar så är det dock en kreativ och intressant diskussion som är mycket givande.

Troberg

Sinister eater
Möller said:
Vi kan börja med att jag anser att forumet är till för fler än de som ställer en fråga (alltså startar en tråd). Forumet är för alla forumiter och rimligtvis bör alla deltagare i en tråd göra det för att glädja sig själva, t.ex. inspireras eller lära sig något.

Därför är jag försiktigt positiv till att trådar får glida ur händerna på trådskaparen. Om du startar en tråd om regler för automatvapen kan ju fler ha nytta av den än du - och de personerna bör få vidareutveckla tråden för sin egna nytta.
Ungefär vad jag tycker. När man frågar på ett forum så är det egentligen en uppmaning till att "Nu ska vi prata om X". Om jag sedan inte är intresserad av en aspekt av X så är det tough luck för mig om andra blir inspirerade av den aspekten. Heck, jag kanske kommer på att den var intressant trots allt, när man fått gnugga det lite mot andra idéer.

För mig är inte ett forum rätt ställe att fråga specifika frågor och vänta sig lika specifika svar. Det är diskussion som gäller, och det leder till vissa utvikningar.

RasmusL

Champion
Troberg said:
Möller said:

Ungefär vad jag tycker. När man frågar på ett forum så är det egentligen en uppmaning till att "Nu ska vi prata om X". Om jag sedan inte är intresserad av en aspekt av X så är det tough luck för mig om andra blir inspirerade av den aspekten. Heck, jag kanske kommer på att den var intressant trots allt, när man fått gnugga det lite mot andra idéer.

För mig är inte ett forum rätt ställe att fråga specifika frågor och vänta sig lika specifika svar. Det är diskussion som gäller, och det leder till vissa utvikningar.
+1

...och sedan: om det uppstår en "diskussion" implicerar det mer än en deltagare. Trådstartaren är då uppenbarligen utnumrerad och bör IMO vara den som startar ny tråd, med tydligare frågeställning.

Recca

Femme Fatale
RasmusL said:
Troberg said:
Möller said:

+1

...och sedan: om det uppstår en "diskussion" implicerar det mer än en deltagare. Trådstartaren är då uppenbarligen utnumrerad och bör IMO vara den som startar ny tråd, med tydligare frågeställning.
Jag tror ni är "utnumrerade" i den åsikten. :gremwink: