Nekromanti fundering...

makki

Veteran
där pendeltågen stannar för att vända om...
jag å polarna funderar på att börja med neotech.. Men eftersom ekonomin är knapp så måste vi vara noga bestämda över om de e e ärt pengarna...
Vi har spelat D&D 3,5 å star wars å lite Eon genom tiderna så ni får gärna snacka bra om dehär spelet så man blir lite övertygad....

Jarl

Hero
Neotech är... okej.

Om du gillar Eons regler så kommer du tycka om Neotechs också, de är väldigt lika (i princip helt kompatibla). Stämningen och världen är... schizofren. Neotech vet inte riktigt om det vill vara ett techno-thrillerspel (a la Tom Clancy-böcker och liknande) eller ett cyberpunkspel. Tyvärr gör detta att man antingen får ett techno-thrillerspel med töntiga kläder och cybernetik/cyberspace eller ett cyberpunkspel med rätt alldaglig och trist cybernetik/cyberspace. Jag skulle säga att iallafall N2 passar bättre som military/techno-thrillerspel än något annat. Om det faller dig i smaken så kan nog Neotech vara ett bra spel. Men jämfört med Eon känns det klart svagare och betydligt mindre angeläget.

Johan K

Gammal & dryg
Vi har spelat D&D 3,5 å star wars å lite Eon genom tiderna så ni får gärna snacka bra om dehär spelet så man blir lite övertygad....
N2 är ett helt ok framtidsspel. Det innehåller en hel del action & sådant.
Själva världen är som vår, fast i framtiden... Reglerna är i princip samma som EON, så där lär du nog känna igen en hel del.
Så köp det, du kommer inte att ångra dig !

Olle Linge

Snigel
Grundboken?

Allså det kanske var självklart, men det är väl dumt att handla en massa extra böcker om du inte vet om du tycker om spelet? Köp så lite du kan, testa lite och se ifall du tycker att du behöver mer hjälp i form av supplement! Lycka till!

Johan K

Gammal & dryg
Re: Grundboken?

Tjaa, grundboken är ju en bra start tycker jag.. Det vore ju synd om du la ut en massa på moduler & sdåant & sedan inte gillar spelet...
Kanske åxå en spealr/spelledarskärm är bra att köpa åxå.. Underlättar ju en del... har för mig att det finns till N2, men tyvärr är jag inte säker på det... :gremblush:

ripperdoc

Myrmidon
Re: Grundboken?

Startboxen låter som ett utmärkt inköp. Det var så jag började 1994-95 :-D, men den boxen var mkt snyggare.

Neotech är IMHO ett väldigt skönt spel men det är rätt som många säger att utifrån grundboken ges ingen särskild inriktning på spelet. Man ska alltså helst ha en tänkt stämning som spelledare och köra på den. Säg t.ex. att vi tar inspiration från Bladerunner-filmen - då går det att köra Neotech som Bladerunner. Det kan iaf hjälpa att bestämma en viss stämning innan man börjar spela.

/RipperDoc