Nekromanti Funderingar angående prissättning ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,921
Location
Stockholm
Varför trycka på omslaget att Codex kostar 19 kronor när man ändå får den kastad efter sig gratis så fort man handlar något i en spelbutik?

Sett ur det perspektivet blir mina tankar på en eventuell prenumeration allt mer avlägsna.

Varför skänker butikerna bort Codex? Är det ingen som köper den? Får de för många? Varför?

/Dante

<font size="1">P.S. Ovanstående gäller butiker i Stockholm. D.S.</font>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Värsta schysta butikerna måste det vara. Om man får Codex helt gratis.
Och jag kan förstå att du är tveksam att prenumerera då du får dem gratis.

Only dead fish float with the stream.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Gratis och gratis, han måste ju köpa någonting för ca 200 kronor för att få någonting för 19...

/Azagthoth
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jaha.. Jag trodde de bara gjorde välgörenhet och stod och delade ut Codex på stora lass.

Only dead fish float with the stream.
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Butiker skall helst sälja den. Vissa butiker ger bort Codex när de samtidigt säljer en rollspelspryl (jag antar att de på så sätt stödjer Codex).

Det är inte ekonomiskt för butikerna att ge bort saker gratis. Codex kostar butikerna pengar (även om de köper den rätt billigt). Jag tror att vissa butiker ser Codex som en del i sin marknadsföring.



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
jag antar att han syftar på tex sf bokhandeln som delade ut Codex 003+004 gratis om man köpte någon av D&D core-rule böckerna...

eller?

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jo, jag köpte alla tre böcker där, MM köptes där enbart pga codexarna, har de visserligen redan, men det gör ju inget...

chrull
 
G

Guest

Guest
Hej Dante!


Jag håller ju med Ola i det han skriver nedan men måste också vara med och påpeka en sak... Jag kan inte svära på att det är på det här sättet men kanske det var ngn tillfällig "drive" av den aktuella spelaffären att ge bort en Codex om du köpte någonting annat från dem. Detta ger dem bra PR och det ger Codex bra PR... Sett ur den synvinkeln är det ju fullkomligt lysande. Sen vill jag också poängtera att det just är mycket möjligt att det var tillfälligt och att du faktiskt inte kan räkna med att få en Codex gratis nästa gång du knatar in i din favorit spelaffär... Summa: Det lönar sig att vara prenumerant... =)


Med vänlig hälsning,

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Man kan völ dessutom sätta streckkoden påbaksidan av tidningen och låta bli att skriva INTERPRESS på den

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
och förstöra helsidan med reklam?

Sånt tappar man pengar på..

chrull
 
G

Guest

Guest
g'kväll!


När det kommer till streckkoder så sitter de i de allra flesta fall på framsidan av en tidning. Det är oftast på böcker och dylikt man finner den på baksidan. Jag ser hellre att den sitter på framsidan för jag njuter hellre av en snygg baksida. =) Skälet till att det står interpress inuti streckkoden är att den distribueras via interpress. Det underlättar för butiken om det står interpress och specialretur eftersom de då vet vad de ska göra med de tidningar de eventuellt inte lyckas sälja.

Ola har säkerligen bättre svar på just interpress biten men när det kommer till streckkodens placering så är det en smaksak och jag finner den helst på framsidan.


Med vänlig hälsning,

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Fast man kan väl ha samma storlek på den som det var på codex 003

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,921
Location
Stockholm
Trad gav bort Codex 6 när man köpte begagnat (nt)

/Dante
 

Edvert

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
4
Grattis Codex och Ola!

Du har skapat en tidningen som spelbutikerna ger bort. Speltidningen började som ett reklamjippo för Neogames och nu slutar den som ett reklamjippo för spelbutikerna.

Slutsats, om du är intresserad av Codex - köp hellre något med substans och få reklamblaskan gratis...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Reklamjippo

"Du har skapat en tidningen som spelbutikerna ger bort. Speltidningen började som ett reklamjippo för Neogames och nu slutar den som ett reklamjippo för spelbutikerna."

Hmmm... är din tes "så fort spelbutiker ger bort något så är det som blir bortgivet ett reklamjippo"? I så fall är ju D&D3 ett reklamjippo - Tradition gav bort Monster Manual om man köpte Players Handbook och Dungeon Master's Guide.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
vadå gör den fel?

Var det kul på semesterna Ola?

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Reklamjippo

Fick första Neotech Version 1 på så sätt *ler*
De hade ett reklam jippo i Luleå för herrans massa år ( N1 var NY då ) och om man köpte varor för mer än *hmm* om jag mins rätt så var det 300 kr fick man välja en produkt för under 100 gratis..

Priserna kan vara fel eller totala summan MEN jag mins att jag valde N1 gratis *ler* den var den dyraste av de produkter jag "köpte"... *ler*
 
Top