Nekromanti Funderingar... - Fantasy

solvebring

Superhero
Vad är egentligen Fantasy? Vilka ramar kan man egentligen sätta kring Fantasy? Är vad som helst egentligen Fantasy, eller kräver det något alldeles särskiljt? Är bröderna Lejonhjärta fantasy, eller är det för "Svenskt" och förmycket "Barnsaga" i det hela?

Vad man brukar förknippa det med
Vi kan ju fastslå vad som generellt sett är fantasy, övernaturliga ting som händer i andra världar med påhittade varelser, krafter och konstiga företeelser. Eller behövs det mer för att framlägga det som typiskt kan tas för Fantasy?

Räknas allt sådant till denna genre? Är mytologi, sägner, vissa skrönor etc. Fantasy? Jag tycker det, mytologi och liknande sägner har ju samma innehåll. Fast är det så? Kan den grekiska och nordiska mytologin räknas som Fantasyverk?

Uråldiga berättelser, är detta Fantasy? Är det som folk berättat för varandra i alla tider fantasy? Ja, det måste det ju vara, eftersom det ofta innehåller drakar, troll, vättar, skogsväsen, besvärjelser etc. ?
Jag menar, i så fall är ju Fantasyn uråldrig...

Hur kan man egentligen göra saken glasklar?
Men varför är det just så att man ofta fastslår det och räknar det till vissa ting, endel skulle ju kunna uttala sig som, "Tolkien är Fantasy, men inte bröderna Lejonhjärta" - det är en barnberättelse... Men vad tusan, det är väl fortfarande just vad fantasy är, det har ju det exakta innehållet, eller?

Fråga mig inte varför, men...
Jag vet inte varför jag kom mig för att fundera över detta... Det är förinvecklat egentligen för att ens börja spekulera i, och jag märker själv att jag framlägger allt detta mycket oklart så att inte en enda själ kommer att förstå vad jag dillar om...

Vart hade det sin egentliga början?
Sedan har vi, hur uppstod egentligen just det man idag registrerar som Fantasy? Började det med Narnia eller Sagan Om Ringen. Eller började det då rollspelen och serietidningarna, som just speglar detta, kom ut i USA för första gången?

/Adus -Behövde skriva av mig tankarna... Man kanske kan få svar?