Nekromanti Funderingar kring avyttrandet av en bärbar dator..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har en gammal bärbar dator. Eller gammal och gammal, den är från 2002... I mina ögon är den alltså inte gammal, men det är den väl egentligen...

Nå: 1.8ghz, 512 i RAM, 20gb hårddisk. 4 st USB-portar, tyvärr bara USB 1.1 men ändå. I övrigt finns DVD-läsare (förut brännare, men den har slutat bränna), smartcardplatser och en del annat jox.

Problemområden:

* Tangentbordet är pajj. Jag har dock ett externt litet tangentbord som får plats i datorväskan hur smidigt som helst.

* Den låter en del. Inte så man avlider, men man får spela ganska hög musik om inte fläktens sporadiska vinanden ska störa under t.ex en rollspelssession...

* Batteritiden är låg. Man kanske kan köra 45-60 minuter

Positiva grejer:

* Jag har en schyrre datorväska till.

* Jag kommer att kunna skicka med det ovan nämnda lilla tangentbordet.

Det går att fixa tangentbordet. Det kostar 450:-.
Det går att fixa batteriet. Det kostar kring 800:-.

Frågan är om det är värt att fixa? Går den ens att sälja om man inte fixar batteri och tangentbord? Som renoveringsobjekt? Jag kan ju ge bra info om hur man får schysst support från tillverkaren, och reservdelar finns ju...

Jag letar alltså inte först och främst efter en köpare här, utan råd. Hur ska jag göra? jag vill mest bli av med alltihop. Väska, tangentbord, USB-mus, datorhelvete. Helst vill jag ha lite pengar också.

Hur gör jag för att avyttra denna mackapär och dess tillbehör på ett sätt som både är ärligt (dvs inget "lura traderaköpare) och ger mig åtminstone en liten slant?

Arfert

Facit
Re: Funderingar kring avyttrandet av en bärbar dat

Sälj den på www.blocket.se.. du kanske får en tusenlapp eller så för den.. (har inte koll på vad priserna ligger på, men det är väl bara att gå in på Blocket och kolla vad andra tar...)

Zire

Swashbuckler
Jag skulle nog ha fixat tangentbordet och försökt sälja den på blocket för 2000:- (om jag är mer sugen på pengarna) eller för 1500:- (om jag är mer intresserad av att bli av med den snabbare).

Vinande fläktar och låg batteritid får man räkna med på en så pass gammal dator, men du bör nog nämna den korta batteritiden i annonsen ändå. Krydda och skriv att vid en snabb och smidig affär så kan man få en datorväska och ett externt tangentbord med på köpet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Zire said:
Jag skulle nog ha fixat tangentbordet och försökt sälja den på blocket för 2000:- (om jag är mer sugen på pengarna) eller för 1500:- (om jag är mer intresserad av att bli av med den snabbare).

Vinande fläktar och låg batteritid får man räkna med på en så pass gammal dator, men du bör nog nämna den korta batteritiden i annonsen ändå. Krydda och skriv att vid en snabb och smidig affär så kan man få en datorväska och ett externt tangentbord med på köpet.
Det där låter rimligt och handfast. Jag tror jag kör på den varianten. Hoppas den snälle danske tillverkaren är bra på att skicka ut grejer bara...