Nekromanti Funderingar kring blödningstakt och förband

Zadrith

Hero
Reglerna kring blödningstakt och förband är lite oklara (om det inte bara är jag som är dålig regeltolkare).
Jag håller på att göra ett program för att hantera skador på spelledarpersoner och efter som jag inte gärna kan be datorn gå på känsla så måste jag ha ett par saker utredda.

Frågetecknet nummer ett rör hur många förband man kan lägga på en blödande rollpersoner. Min tolkning är följande:

Man kan lägga ett förband på rollpersonen för varje skada han har tillfogats och dessa förband kan aldrig minska blödningstakten mer än vad det såret ursprungligen bidrog med. Om en skada består av flera olika extraskador är det fortfarande bara en skada med en blödningstakt som utgör av summan av samtliga extraskadors blödningstakt. Undantaget inträffar då en rollperson får flera skador som resulterar i blödningstakt och då en eller et par men icke alla av dessa är inre blödningar. I det fallet får rollpersonen två blödningar en som är summan av de inre blödningarna och en som är summan av övriga blödningar.

Frågetecken nummer två rör naturlig blödningstaktsminskning och helt enkelt huruvida denna gäller för den totala blödningstakten eller per skada. Jag är ganska säker på att reglerna syftar på den totala blödningstakten men det känns mer naturligt med varje skada eftersom blodet trots allt koagulerar i samtliga skador och två små sår borde sluta blöda snabbare än ett stort.

Nu är jag allts slutligen nyfiken på att höra era tolkningar av dessa regler eller kanske kommentarer till mina tolkningar.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Mina funderingar

Frågetecknet nummer ett rör hur många förband man kan lägga på en blödande rollperson.

Jag håller med dig i din tolkning om bara ett förband per sår. Men jag är lite osäker faktiskt... Om man lägger två lager med tygremsor över ett sår så blöder det väl mindre än om man bara lägger på ett? Jag har ingen egen "erfarenhet" av sådant, men jag tror att men enligt reglerna bara kan lägga ett förband per "sår".

Frågetecken nummer två rör naturlig blödningstaktsminskning och helt enkelt huruvida denna gäller för den totala blödningstakten eller per skada.

Jag har tolkat reglerna på samma sätt som du, dvs. att man sänker den totala blödningen. Min motivation är detta:
Kroppen kan ju inte (rimligtvis) läka mer skada/blod bara för att man är mer/allvarligare skadad? Eller jag kanske har fel, men jag satsar iaf på att man läker lika snabbt/långsamt oberoende på antal sår/skador. Sen har jag inte klart för mig om man får "välja" vilken blödning som skall sänkas (t.ex. om man har både inre och yttre blödningar, så prioriterar ju inte kroppen någon före nån annan, men en spelare skulle antagligen hellre se att den inre blödningen läker först, eftersom den inte går att bandagera).

Simon

Swashbuckler
Din tolkning i det första fallet tycker jag verkar helt rimlig. I alla fall kör jag så.

I det andra fallet är jag mer osäker. Man kan resonera så att fler skador innebär större belastning på kroppens förmåga att reparera sig, och att man läker utifrån summan av skadorna. Å andra sidan borde ju ett stort antal ytliga blödningar (piskrapp, sprungit genom törnbuskar eller liknande) sluta blöda betydligt snabbare än en öppnad artär. Jag skulle nog gå på varje skada för sig när det gäller just blödningstaktminskning, men jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag brukar göra...

/Simon

Simon

Swashbuckler
Re: Mina funderingar

Om man lägger två lager med tygremsor över ett sår så blöder det väl mindre än om man bara lägger på ett?

Nej, jag tror inte att det gör det. Det är inte mängden tyg ovanpå såret som stoppar blödningen, utan trycket som bandaget utövar på såret. Ett extra förband ovanpå ett första skulle antingen innebära att det blev som ett större förband, eller bara hårdare tryck. Om det första förbandets färdighetsslag lyckades får man anta att det förbandet var lagom stort och lagom hårt. Ett större förband skulle bara vara ivägen och onödigt, och ett hårdare knutet förband skulle antagligen bara vara dåligt eftersom det skulle kunna snörpa av blodtillförseln till oskadad vävnad.

Det här gäller såklart tryckförband. Andra förband, typ täckförband som bara ligger ovanpå såret, påverkar inte blödningstakten, utan kan till exempel skydda mot smuts eller liknande.

/Simon

eoz

Veteran
Angående vad som gäller med naturlig läkning, så gäller i alla fall i verkligheten förljande: Kroppen går in i nerbrytande läge direkt efter skada (Den bygger inte muskler och liknande). Blodet kommer sedan att koagulera på de ställen där den är skadad. Kroppen i sig behöver inte anstränga sig någonting alls för att det ska göra så! Alltså så skulle kroppen sluta blöda gaksnak fort i verkligheten, förutsatt att den har så pass mycket blod kvara att det kan koagulera! Sedan så har ju "Da EoN Crew" Haft fel om saker förut!

Duddmannen

Hero
Glöm inte...

När det gäller blödningstakt till följd av extraskador, så kan ju detta handla om blödningar INNE i kroppen också. Dessa kan man INTE lägga förband på, eller snarare:

Ett djupt svärdsstick i låret. Det har uppstått blödningar i alla lager ner till själva benet. Ett tryckförband stoppar flera av de blödningar som uppstått, men kan inte stoppa alla de som kommit längst in vid benet (man vill inte peta in en massa stuff i såret). Alltså får man resultatet att det lyckade förbandet faktiskt stoppar en stor del av blödningen, men att några avkapade blodkärl helt enkelt inte gick att nå, utan man får lita på kroppens egna förmåga där. Viss blödningstakt kvar.

hraufnir

Swordsman
Re: Glöm inte...

Tja... beror på hur man ser det. Är man en person med någon som helst läkekunnighetsförmåga vet man att man måste stoppa ner något i såret för att sedan lägga på ett tryckförband utanpå... detta för att få press både på de inre och yttre blödningarna.
När man sedan tror att blödningen slutat (man väntar nog länge helt enkelt) så lossar man på tryckförbandet och drar försiktigt ut tygstycket som stuckits in. Sedan syr man igen såret. Detta sker inte om såret är ett magsår, då man inte skall röra inälvor eller organ alls (förutom att i allra värsta läget peta in dem i magen igen).

Detta är farlig, då det kan skada de inre vävnaderna, men är det lyckat så är det värt risken då man ger såret större chans att läka då man stoppar blödningen.

MarcelBongo

Veteran
Skadeprogram

Det nämndes i början av denna harang att frågorna gällde ett visst skadeprogram. Bra initiativ förvisso, men ett dylikt program har redan producerats av en tidigare spelledare som jag har haft nöjet att spela med.

Spelledaren i fråga är nu bortflugen men hans kreation står att finna på hemsidan: http://filosofica.net/rollspel/index.htm

Hoppas det kan vara till någon hjälp.. Visst ja. Själva programmet går under benämningen EONsuite ifall någon skulle ha svårt att läsa överskriften 'Dataprogram' [sic!]. :gremcrazy:

//No-vir 'Grisodlaren från vidderna'.

Zadrith

Hero
Re: Skadeprogram

Tog en titt på EONsuite och det ser trevligt ut och jag kan säkert få en hel del inspiration därifrån.
Jag kommer dock att fortsätta med mitt program av två anledningar.
För det första kör spelgruppen där jag spelar med en del specialregler som jag behöver få in i programmet.

För det andra tror jag att min design är något bättre eftersom den inte kräver några knapptryckningar över huvud taget för att generera en skada.

Jag har bifogat en screenshot av "träff och skade-bilden" och kommentarer mottages tacksamt. Bilden används i stället för knappar då man behöver en träfftabell för ett visst område.

Surukai

Warrior
Blodplättar

Blodkropparna som ordnar koaguleringen heter "Blodplättar" och jobbar förstås oberoende av blödningar på andra ställen. Alla sår minskar blöda.

Dessutom så är det busenkelt att komma fram till detta med uteslutningsmetoden.

Om ett sår med blödnigstakt 1 dyker upp på ens arm en dag. Då blöder man enligt EON 10*1 = 10 kryss. (tio minuter att stanna blödningen och ett kryss per minut blödning)

Om man nu får två lika dana sår så är det väl rimligt att man blöder DUBBELT så mycket, eller hur? Men, om man kör med att man bara minskar ett per omgång så kommer man blöda tio gånger så mycket (och garanterat dö, 30 kryss blodförlust ger Ob4t6 dödsslag (om man skiter i regeln som säger att man inte KAN blöda ihjäl utna att ha blivit bankad på (HA, säg det till alla som skär sina artärer på armarna och dör)))

Två sår = dubbelt så mycket blodförlust låter mycket vettigare än två sår = tre gånger så mycket blodförlust... (snurrigt)

zokie

Veteran

Att behandla blödande sår:
1) lägg ett vanlig kompress på såret som du surrar fast och knyter med en knop som INTE sitter på såret.
Fortsätter det blöda mycket?
2) tillverka en liten kudde av tyg, typ en tröj arm. Knyt fast denna hårt ovan på det ursprungliga förbandet, knyt knopen på allt denna gången.
Fortsätter det blöda mycket?
3) Gör en "Turniquette" En slag tryckförband man använder mellan såret och hjärtat för att stänga av blodflödet till hela extremiteten. Dessa kan tillverkas enkelt av lite tyg och ett pinnliknade föremål( typ en penna). Dessa förband Stoppar blodsflödet, men får inte sitta på förlänge då man isf måste amputera extremiteten.

Disclaimer: Detta har jag lärt mig på datorspelet Americas Army's första hjälpen kurs, så om det e fel är det inte mitt fel^^

Pendragon

Swashbuckler

3) Gör en "Turniquette" En slag tryckförband man använder mellan såret och hjärtat för att stänga av blodflödet till hela extremiteten. Dessa kan tillverkas enkelt av lite tyg och ett pinnliknade föremål( typ en penna). Dessa förband Stoppar blodsflödet, men får inte sitta på förlänge då man isf måste amputera extremiteten.
Termen på svenska lyder "avsnörande förband" och är ganska talande.

/Joel

hraufnir

Swordsman

och skall in i det sista undvikas då man inte bara hindrar blodflödet till en viss kroppsdel utan även kan skada mycket av vävnaden och orsaka en svårighet fö blödningen i sig att sluta (då blodet i kroppsdelen tagit slut) eftersom man inte låter kroppen fungera som vanligt...

Ceram

Hero
Medictraning [OT]

Denna kunskap hade jag redan införvärvat genom medic traningen i american army opperations. Nu slog det mig att man faktiskt kan lära sig något vettigt av skjutdataspel... Den enda kunskap jag trodde att jag fick var att jag genom att hjälpa en skadad kamrat hedrar americas förenta stater :gremcrazy:...

hraufnir

Swordsman
Re: Medictraning [OT]

*skrattar* eller så kan man vara en god samhällsmedborgare och minska på statskassan och ha kul samtidigt (lumpen kallas det =)... där får man faktiskt lära sig en massa nyttigt, och döda *känner sig lite smått farlig och ses nog på med oblida ögon*

Ceram

Hero
Lumpen [OT]

*skrattar* eller så kan man vara en god samhällsmedborgare och minska på statskassan och ha kul samtidigt (lumpen kallas det =)... där får man faktiskt lära sig en massa nyttigt, och döda *känner sig lite smått farlig och ses nog på med oblida ögon*
Jag ville inte lära mig döda och begärde vapenfritjänst. Då räckte inte mina testresultat till även om de inte var dåliga (fem fel i färgseende han ha haft något med det att göra :gremtongue:). Så inskrivningsförättarn skickade hem mig så fort som möjligt med en liten komentar om utbildningsreserven.

Så jag spelar hellre ett spel utvecklat för amerikanska armépengar eftersom jag ändå inte kan bli rekryterad till den armén. Det är kul dessutom :gremsmile:

/Tobbe. Som inte ska göra lumpen varken i sommar eller i höst...