Först och främst, om du är en av mina spelare.... GE FAN! Det här är lördagens äventyr, så klicka inte vidare. Stick.
Jag har en grundidé till ett äventyr jag tänkte köra med mina kära spelare Vicotnik, Yreburre och Moller nu på lördag. I grova drag behöver man nog mest veta att det är 1987, att det kommit två "vågar" av supervarelser varav den första kom på 60-talet och den andra nu och att det därmed ännu är ganska ovanligt med superhjältar som inte är jätte-ny"skapade". Så långt övergripande om kampanjvärlden...
I förra avsnittet spöade gänget det stora metallskrotmonster som slagit ner och förstört Chicago, mötte den amerikanske regeringssuperhjälten Fountainhead samt fått erbjudande från både regeringen och från den mystiska organisationen "S" om att joina dem.
Äventyret
En 14-årig pojke vid namn Timmy (eller Toby) Wells vaknade en dag för ett par veckor sedan med en dittills oanad förmåga att bygga saker. Han är ingen teknokinetiker eller så, han kan bara... bygga saker. Eftersom han trots allt lever i en värld med hjältar och har grabbar som iron Man etc på väggen gör han givetvis det varje vettig 14-årig pojke som inte är med i en angsty animerulle gör när han får coola krafter: Han bestämmer sig för att bli En Hjälte.
Han bygger ihop ett par rocketboots (tänk Iron Man-filmen, det första testet av raketstövlarna) och ett par rejäla robothandskar med energistrålar.
Hans första uppdrag börjar med ett bankrån. Det är ett gäng hyfsat beväpnade skurkar som tänkte dra fördel av att hela regionens snutar är i Chicago för att hjälpa till med ombyggnaden (typ). Timmy hör larmet, skor sig och handksar sig och dyker upp, lite svajjigt flygande, iförd en hastig maskering, och presenterar sig som "Robot Boy" till skurkarna som kommer ut ur banken. Skurkarna lyfter sina vapen, och Robot Boy skjuter... och gör i stort sett slafs av bankrånarna och av ett par vanliga människor i närheten. Det tycks som att Timmy inte riktigt har kontroll på sina energistrålar. Han flyr.
Timmy är nu alltså en 14-åring som jagas av polisen och även av regeringen; han är på rymmen och är oerhört angsty. Allt är plötsligt bara alltför verkligt, hans superhjältedröm har slagits i bitar.
Rollpersonerna ombeds av sin kontaktperson i "S" att leta rätt på Timmy och försöka prata honom tillrätta; och om inte det går söva honom. Han behöver träning och hjälp, och det lär han kanske inte få om regeringen tar honom. Timmy ska sedan tas till en viss plats där andra "S"-medlemmar står redo att föra honom i säkerhet.
Så; i grunden ett ganska simpelt uppdrag:
1. Hitta Timmy.
2. Oskadliggör Timmy.
3. Tag Timmy till hämtningsplatsen.
Det jag funderar kring är ju såklart komplikationer. Det ska bli intressant hur gänget lägger upp sina efterforskningar, om de gör "search grids" och om de nyttjar sina krafter, etc. Men lite motstånd måste det finnas...
* Både polis och regering vill hålla händelsen tyst, men någon filmade den och har gått till nyhetsmedia. "S"-agenter har lyckats skjuta upp sändningen av bandet ett par timmar, men det finns en tidsgräns - Just nu kan Timmy gömma sig vart som helst eftersom folk inte känner igen honom, men när nyheterna klistrat upp hans nylle över varenda TV som finns...
* Regeringen skickar en kille som är nybliven Gestalt men som redan tidigare jobbade för regeringen; har inte bestämt mig för dennes egenskaper än. han reser hursomhelst med ett antal speciellt utvalda regeringssoldater, s.k "hunters".
* Timmys rustning kanske är såpass avancerad att den tänker själv? Och den kanske inte längre går att ta av honom? Hur gör man då, när det blir uppenbart att rustningen är inställd på att blåsa skallen av RP medan Timmy förtvivlat försöker få den att låta bli?
Vad mer? Idéer, tankar, kommentarer?
I förra avsnittet spöade gänget det stora metallskrotmonster som slagit ner och förstört Chicago, mötte den amerikanske regeringssuperhjälten Fountainhead samt fått erbjudande från både regeringen och från den mystiska organisationen "S" om att joina dem.
Äventyret
En 14-årig pojke vid namn Timmy (eller Toby) Wells vaknade en dag för ett par veckor sedan med en dittills oanad förmåga att bygga saker. Han är ingen teknokinetiker eller så, han kan bara... bygga saker. Eftersom han trots allt lever i en värld med hjältar och har grabbar som iron Man etc på väggen gör han givetvis det varje vettig 14-årig pojke som inte är med i en angsty animerulle gör när han får coola krafter: Han bestämmer sig för att bli En Hjälte.
Han bygger ihop ett par rocketboots (tänk Iron Man-filmen, det första testet av raketstövlarna) och ett par rejäla robothandskar med energistrålar.
Hans första uppdrag börjar med ett bankrån. Det är ett gäng hyfsat beväpnade skurkar som tänkte dra fördel av att hela regionens snutar är i Chicago för att hjälpa till med ombyggnaden (typ). Timmy hör larmet, skor sig och handksar sig och dyker upp, lite svajjigt flygande, iförd en hastig maskering, och presenterar sig som "Robot Boy" till skurkarna som kommer ut ur banken. Skurkarna lyfter sina vapen, och Robot Boy skjuter... och gör i stort sett slafs av bankrånarna och av ett par vanliga människor i närheten. Det tycks som att Timmy inte riktigt har kontroll på sina energistrålar. Han flyr.
Timmy är nu alltså en 14-åring som jagas av polisen och även av regeringen; han är på rymmen och är oerhört angsty. Allt är plötsligt bara alltför verkligt, hans superhjältedröm har slagits i bitar.
Rollpersonerna ombeds av sin kontaktperson i "S" att leta rätt på Timmy och försöka prata honom tillrätta; och om inte det går söva honom. Han behöver träning och hjälp, och det lär han kanske inte få om regeringen tar honom. Timmy ska sedan tas till en viss plats där andra "S"-medlemmar står redo att föra honom i säkerhet.
Så; i grunden ett ganska simpelt uppdrag:
1. Hitta Timmy.
2. Oskadliggör Timmy.
3. Tag Timmy till hämtningsplatsen.
Det jag funderar kring är ju såklart komplikationer. Det ska bli intressant hur gänget lägger upp sina efterforskningar, om de gör "search grids" och om de nyttjar sina krafter, etc. Men lite motstånd måste det finnas...
* Både polis och regering vill hålla händelsen tyst, men någon filmade den och har gått till nyhetsmedia. "S"-agenter har lyckats skjuta upp sändningen av bandet ett par timmar, men det finns en tidsgräns - Just nu kan Timmy gömma sig vart som helst eftersom folk inte känner igen honom, men när nyheterna klistrat upp hans nylle över varenda TV som finns...
* Regeringen skickar en kille som är nybliven Gestalt men som redan tidigare jobbade för regeringen; har inte bestämt mig för dennes egenskaper än. han reser hursomhelst med ett antal speciellt utvalda regeringssoldater, s.k "hunters".
* Timmys rustning kanske är såpass avancerad att den tänker själv? Och den kanske inte längre går att ta av honom? Hur gör man då, när det blir uppenbart att rustningen är inställd på att blåsa skallen av RP medan Timmy förtvivlat försöker få den att låta bli?
Vad mer? Idéer, tankar, kommentarer?