"Jag håller med om att det starkt hjälper om man är med och bestämmer (eller kommer med förslag, vilket är ett mycket finare ord) när spelarna gör rollpersoner."
Exakt min åsikt. Spelarna måste få sin frihet att välja egen Rp, annars förstörs (läs: finns risken att) deras vilja att spela och ge sitt bästa. Jag vet åtminstone att jag själv gör mina Rp:n lika mycket utgående från deras tänkta personlighet som från t.ex. det yrke jag för tillfället har en idé om. Oftast kommer t.o.m. personligheten först, och hela Rp:n formas kring den.
Som exempel kan jag nämna den kampanj jag snart drar igång, där samtliga Rp:n ska (enligt mina direktiv) vara blåögda, oerfarna och åtminstone i utgångsläget goda. De ska också alla vara unga människor, och det bör påpekas att det handlar om DoD4 nu... Jag kommer också att plocka av dem eventuella svärd, magiska attiraljer och annat som dyker upp. De ska börja helt från noll. Så till saken: Efter att alla gjort sina Rp:n, vilket bör vara ordentligt före första spelmötet, kommer jag att se till att de får en social bakgrund, dvs jag hittar på en. (Detta utgående från att de inte varit tillräckligt smarta att göra en själva, vilket jag betvivlar.) Eftersom det är tänkt att vara en lång kampanj bör det vara en väl sammansvetsad grupp, och inte som ofta blir när man gör en "tillfällig" grupp, att Rp:na börjar ta livet av varandra. /images/icons/sick.gif
/Berserk