Jag började fundera - igen - på att dra igång ett Nobilis PBF, men först tänkte jag försöka tänka igenom regelhantering, form och struktur ordentligt.
Jag tänkte börja med lite "jag vill", och sedan se vart det kan hamna.
* Jag vill gärna ha ett regelsystem, eftersom spelarna förväntas agera mot varandra. Då är det bra med regler som avgör makten över fiktionen.
* Jag vill inte ha ett regelsystem med slump.
* Jag vill att spelarna ska ha rätt stor samberättande frihet, och kunna agera mot varandra i fiktionen. Det ska gå att använda Nässelriten, till exempel.
* Jag vill att den som postar ofta eller har mer tid inte med nödvändighet ska dominera spelet - nåtslags turordning behövs.
* Det ska helst vara hyfsat enkelt att administrera för min del.
* Jag vill, som SL, kunna slänga in händelser, bomber etc för att dra igång saker och ting. Jag vet inte om jag vill begränsa vad spelarna kan göra med det framslängda materialet - full frihet innebär att spelarna hittar på mer, men att jag får färre möjlighet att göra sånt som jag tycker är roligt med att vara SL - alltså planera, och hitta på intressanta plots.
* Jag vill att spelarna ska kunna hjälpa mig med skapandet och utvecklandet av person- och platsgalleriet.
* Om jag använder originalsystemet, vilka problem finns? Hur får man tillbaks mirakelpoäng? Hur får man reda på varandras bonds? Hur gör vi med satsningsmekanismen - öppen eller dold?
Ni som vill att det här ska hända, bidra med tankar och idéer och kommentarer - och "det spelar ingen roll, bara vi kommer igång" räknas inte.
Jag har en halvhög tröskel för administration, men om systemet innebär mycket administrerande så blir det nog nåtslags "rundor", t.ex att jag en gång per vecka går igenom allt hemligt och dolt och gör så att saker händer. Eller oftare, vad vet jag.
Jag tänkte börja med lite "jag vill", och sedan se vart det kan hamna.
* Jag vill gärna ha ett regelsystem, eftersom spelarna förväntas agera mot varandra. Då är det bra med regler som avgör makten över fiktionen.
* Jag vill inte ha ett regelsystem med slump.
* Jag vill att spelarna ska ha rätt stor samberättande frihet, och kunna agera mot varandra i fiktionen. Det ska gå att använda Nässelriten, till exempel.
* Jag vill att den som postar ofta eller har mer tid inte med nödvändighet ska dominera spelet - nåtslags turordning behövs.
* Det ska helst vara hyfsat enkelt att administrera för min del.
* Jag vill, som SL, kunna slänga in händelser, bomber etc för att dra igång saker och ting. Jag vet inte om jag vill begränsa vad spelarna kan göra med det framslängda materialet - full frihet innebär att spelarna hittar på mer, men att jag får färre möjlighet att göra sånt som jag tycker är roligt med att vara SL - alltså planera, och hitta på intressanta plots.
* Jag vill att spelarna ska kunna hjälpa mig med skapandet och utvecklandet av person- och platsgalleriet.
* Om jag använder originalsystemet, vilka problem finns? Hur får man tillbaks mirakelpoäng? Hur får man reda på varandras bonds? Hur gör vi med satsningsmekanismen - öppen eller dold?
Ni som vill att det här ska hända, bidra med tankar och idéer och kommentarer - och "det spelar ingen roll, bara vi kommer igång" räknas inte.
Jag har en halvhög tröskel för administration, men om systemet innebär mycket administrerande så blir det nog nåtslags "rundor", t.ex att jag en gång per vecka går igenom allt hemligt och dolt och gör så att saker händer. Eller oftare, vad vet jag.