G
Guest
Guest
Jag har ju länge funderat på ett eget rollspelssystem, men jag har haft svårt att komma på något system jag gillar som passar med konceptet för färdigheter och slag, men nu när jag skrev min förra post som inte har något med det att göra så fick jag en ide...
Den e lite oslipad än, men här är grejen, du slår mot en egenskap, du har alltid ett antal grundtärningar.
Svårigheten är antalet av de lyckade tärningarna som ska dras bort.
Sedan tänkte jag att färdigheten lägger till ett antal tärningar.
Sedan är det tänkt att nivå av lyckande ska bestämmas av hur många fler lyckade än misslyckade och tvärt om för misslyckade ...nu vet jag redan ett antal problem med det systemet, men för att ge er fria händer med konstruktiv eller icke konstruktiv kritik så lämnar jag spelfältet öppet...
Tilltänkta tärningar är t10 eller t12...
Tilltänkta värden på grundegenskaper är att det ska ha högre medel än medel på slagen...
Eventuellt att man byter plats på grundegenskaper och färdigheter också...
Så vad tycker ni?
(putsat lite på formuleringar och ändrat kontrafaktiska uttalanden, samt layoutat lite bättre)
Exempel: Kalle har 7 i sin Int och 5 i färdigheten matte, eftersom han går till tentan förberedd minskas svårigheten till 3 och han har tre grundtärningar...
Han slår därmed åtta tärningar där 7 eller mindre är lyckat och åtta med mera är misslyckanden...
-Han lyckas med sex av tärningarna och tre av dessa dras bort från från resultatet (eventuellt fem eftersom jag ännu inte bestämt om misslyckade tärningar ska dras från resultatet) han lyckas, beroende på sl gör de två extra nivåerna till exempel att han kommer ihåg det han tentapluggat efter eller att han får vg på tentan...
-Hade han fått noll i resultatet hade han misslyckats med tentan pga något mindre problem men förstått vad tentan gått ut på och kommer komma ihåg hur tentans uppgifter skall lösas till nästa tillfälle men all specifik insats som den förberedande frukosten och tiden går förlorad...
-Hade Kalle däremot fått negativt resultat skulle han fått behöva plugga mer, kanske fått stora problem med csn eller liknande...
/Zorbeltuss
Den e lite oslipad än, men här är grejen, du slår mot en egenskap, du har alltid ett antal grundtärningar.
Svårigheten är antalet av de lyckade tärningarna som ska dras bort.
Sedan tänkte jag att färdigheten lägger till ett antal tärningar.
Sedan är det tänkt att nivå av lyckande ska bestämmas av hur många fler lyckade än misslyckade och tvärt om för misslyckade ...nu vet jag redan ett antal problem med det systemet, men för att ge er fria händer med konstruktiv eller icke konstruktiv kritik så lämnar jag spelfältet öppet...
Tilltänkta tärningar är t10 eller t12...
Tilltänkta värden på grundegenskaper är att det ska ha högre medel än medel på slagen...
Eventuellt att man byter plats på grundegenskaper och färdigheter också...
Så vad tycker ni?
(putsat lite på formuleringar och ändrat kontrafaktiska uttalanden, samt layoutat lite bättre)
Exempel: Kalle har 7 i sin Int och 5 i färdigheten matte, eftersom han går till tentan förberedd minskas svårigheten till 3 och han har tre grundtärningar...
Han slår därmed åtta tärningar där 7 eller mindre är lyckat och åtta med mera är misslyckanden...
-Han lyckas med sex av tärningarna och tre av dessa dras bort från från resultatet (eventuellt fem eftersom jag ännu inte bestämt om misslyckade tärningar ska dras från resultatet) han lyckas, beroende på sl gör de två extra nivåerna till exempel att han kommer ihåg det han tentapluggat efter eller att han får vg på tentan...
-Hade han fått noll i resultatet hade han misslyckats med tentan pga något mindre problem men förstått vad tentan gått ut på och kommer komma ihåg hur tentans uppgifter skall lösas till nästa tillfälle men all specifik insats som den förberedande frukosten och tiden går förlorad...
-Hade Kalle däremot fått negativt resultat skulle han fått behöva plugga mer, kanske fått stora problem med csn eller liknande...
/Zorbeltuss