Nekromanti Funderingar på handdator...

krank

Går ondskans ärenden
Jag har sedan 2000 alltid haft en Psion 5mx i min ägo. har arbetat mig genom två maskiner, den tredje ligger och är pajj just nu.

Psion 5mx är en maskin jag kan skriva kärleksbrev till. Den har fetlång batteritid (jag brukade gå flera veckor utan att byta) och drivs av två AA-batterier. En svartgrön klassisk LCD, primitiv inspelningsutrustning, en processor som fixade det mest grundläggande, mjukvara som var specialskriven och snabb (wordmotsvarighet, excelmotsvarighet, och den bästa anteckningsblocksprogrammet jag använt, då eller senare). Touchscreen med pekpenna. QWERTY-tangentbord som var tillräckligt stort för att bekvämt tumskriva på. En basic machine för mina basic needs.

Nå, min senaste Psion 5mx är för närvarande död. Av samma sak som dödade min första (min andra sålde jag för att köpa den här - den här är utgiven av Ericsson under namnet MC218 och är margineltl snabbare och mycket snyggare), nämligen maskinens enda seriösa flaw: Sladden till skärmen har ett tillverkningshål precis där den ska böjas när man viker ihop skiten. Det kostar 7-800:- att reparera min dyrgrip.

Så, nu funderar jag: Ska jag reparera min älskling, eller finns det något nyare för mig därute?

Mina grundkrav är modesta:

- Liten nog att gå ner i en jackficka.
- Ordentlig batteritid, helst med nåtslags utbytbara standardbatterier (AA eller AAA eller whatever, nåt man kan köpa själv).
- Nåt bra sätt att föra över grejer till dator.
- Stöd för minneskort av nåt standardslag.
- QWERTY-tangentbord som är tillräckligt stort för att man ska kunna hålla i maskinen i båda händer och skriva med tummarna. Man ska alltså inte behöva använda fucking naglarna för att träffa rätt tangent.
- Snabb som blixten (kräver i stort sett specialskriven mjukvara).

Stora bonusar:
- WLAN
- Färgskärm
- Fri SDK så man kan utveckla sina egna program

Just nu lutar det rätt mycket åt reparation, men jag är villig att låta mig övertalas. och jag reserverar mig rätten att lägga till kriterier eller hitta på invändningar under resans gång.

Nån som vet saker?

krank

Går ondskans ärenden
HTC Shift verkar lite ball men... Två timmars batteritid är en dealbreaker. 10+ timmar ska det vara, jag måste klara mig en dryg arbetsdag åtminstone.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har en Nokia Communicator 9300i. Den fyller dina krav. Det är iofs en utgången modell det med. Men du kanske kan jaga fram en begagnad eller ur något lager någonstans.

De nyare Communicator-modellerna verkar inte ha ÅÄÖ på tangentbordet.

Annars ligger det en Psion på Tradera, 100kr+frakt, inga bud än så länge.

krank

Går ondskans ärenden
Den odödlige kejsaren said:
Jag har en Nokia Communicator 9300i. Den fyller dina krav. Det är iofs en utgången modell det med. Men du kanske kan jaga fram en begagnad eller ur något lager någonstans.

De nyare Communicator-modellerna verkar inte ha ÅÄÖ på tangentbordet.
Naaaaaaajs. Och Symbian kör den också (=efterföljaren till Psion's EPOC-operativsystem)! Finns några stycken för nånstans kring femtonhundra plus frakt på Ebay, ska helt klart hålla i tankarna. Bäst vore ju om jag nångång finge pilla lite på en för att se om tangentbordet och så håller måttet, men överlag blev jag glad nu.

Annars ligger det en Psion på Tradera, 100kr+frakt, inga bud än så länge.
Mjo, såg det. Tyvärr en 5 inte en 5mx (=hälften så snabb processor och hälften så mycket RAM, sämre skärm)...

Sedan ska det sägas att killen jag kan skicka min 5mx till på reparation, han har speciella utbytskablar som inte har konstruktionsfelet; om jag bara reparerar den en gång så håller den bra länge sen...

Men jag ska helt klart överväga en Nokia 9300i, den verkar ashäftig. Enda grejen är att jag genom min nuvarande mobil blivit svårt invand vid att ha vanlig stereoplugg (såndär 3.5mm grej som allting använder); sjukt praktiskt. Den råkar inte ha en sån också?

krank

Går ondskans ärenden
Nu har jag kollat ett par svängar till; 9300i skulle för mig vara en ren handdator. Som mobil tycks den nämligen vara betydligt sämre än min nuvarande, på flera punkter (bl.a mp3-uppspelning, t9-system och hur stora minneskort en fixar). Men som handdator betraktad verkar den i stort sett vara nästa logiska steg från en Psion, typ.

Fortfarande svårt val.

krank

Går ondskans ärenden
Om vi snackar smart phones, vilket jag bara gör högst ogärna eftersom det brukar betyda att någon del av ekvationen får lida, så tycks Sony Ericssons Xperia X1 vara rätt bra. I vanlig ordning verkar tangentbordet lite litet; där vann 9300i ganska stort, även om 5mx:an fortfarande tycks leda på tangentbordsfronten. Verkar dessutom inte finnas så mycket rena skrivbordsapplikationer typ motsvarigheter till word och sånt.

Alltså, är det jag som ställer för höga krav? Om jag vill ha en mobiltelefon så ska den ha T9, mp3-spelare med 3.5mm-plugg och stöd för hyfsat stora minneskort. Om jag ska ha en handdator ska den ha lång batteritid, BRA tangentbord och vettiga applikationer. Kan jag verkligen vara ensam här?

Folk kräver pyttesmå mobiltelefoner. Det betyder att tangentborden alltid måste vara små, oavsett hur man viker och vänder. Det diskvalificerar hela jämrans gruppen för min del, eftersom jag vill ha bra tangentbord. Det är viktigare än en liten mobil.

(Kan inte Sony släppa tangentbord till PSP'n? Det skulle vara perfa, med lite extra mjukvara till...)

Fan, jag blir knäpp.

krank

Går ondskans ärenden
Hmmm... Nokia E90 verkar också vara rätt OK... Men dyr som attan, även om man faktiskt råkar hitta en... Tretusen, ungefär, verkar man få lägga. Plus minus nån femhundring. Kan det i och för sig vara värt, om det är schyssta grejer...

wilper

Xperian är.... inte så bra rent mjukvarumässigt.

Jag tycker mycket om tangentbordet på 9300i, jag använder den flitigt för att skriva rollspelssaker medan jag väntar på bussen osv. Man måste skriva med tummarna, men jag får väldigt få felslag.

krank

Går ondskans ärenden
Varför i hela friden skall man ha T9 om man har qwerty? :)

Tja, jag räknar med att inte orka öppna skiten varje gång jag ska skriva ett SMS... =)

Men, kanske.

wilper

Det är värt besväret. Iaf för mig som inte är en tolvårig flicka med T9-fingrar. :)

krank

Går ondskans ärenden
Det är värt besväret. Iaf för mig som inte är en tolvårig flicka med T9-fingrar. :)
Tja, då är väl jag en tolvårig flicka då =)

Stödjer den mp3's som ringsignaler? Borde den väl göra eftersom man ska kunna spela mp3:or...

Enligt uppgift saknar den 3.5mm-jack för ljud-ut. Stämmer det?

Sedan... Tja, jag måste nog känna lite på en för att kunna vara säker, men oftast gäller för mig att om tangentbordet är litet nog att passa i en mobiltelefon, så är det för litet för att jag ska känna mig bekväm med det i en handdator. En 5mx är 170x90x23mm stor, och då är tangentbordet uppskattningsvis 165x80 eller så. (lite bilder.

Alltså, det är enormt lockande att skaffa en smartphone, framförallt en med riktigt QWERTY och så, men samtidigt avskyr jag tanken att "byta ner mig" på just handdatorfronten bara för att få en pryl mindre att bära på, så att säga.

9300i känns som det bästa alternativet, men jag vet inte om jag tror att det är ett gott nog alternativ, framförallt med tanke på prisskillnaden mellan reparation av 5mx:an och nyköp av 9300i...

Foggmock

Myrmidon
For what it's worth är Ericsson m600i antagligen världens bästa mobil (jag nämner inte att jag slänger sneglande lystna blickar på en iPhone). Tangentbordet är "vippknappar" och funkar som qwerty och numpad på samma gång. Jag trodde att mina tjockisfingrar skulle träffa fel tangent och göra typos hela tiden men att skriva sms är så jävla apsmidigt så det inte är sant, och invänjningstiden är enligt flera medarbetare här på jobbet (de har fått såna som "jobbmobiler" och alltså tvingats vänja sig vid något annat än sin privata) mycket kort.

Den har anteckningsfunktion, kör Symbian, har riktigt bra batteritid (jag laddar min... TYP en gång i veckan och har haft den sen sommaren 2006 på samma batteri, den höll 10 dagar+ i början), fungerar som telefon, har musikspelare (en aning primitiv men vill du lasta ett minneskort med mp3-filer så kan den spela upp dem).

Nackdelar är att den inte har WLAN (men surfar på 3G/GPRS alldeles utmärkt) och kör Sonys egna minneskort (alltså inte SD-standard).

Rent handhavandemässigt kan jag varmt rekommendera den, mycket solid som telefon och anteckningsapparat. Kolla in vilka features den har och bestäm dig för om det duger eller inte, men låt dig inte skrämmas av det lilla tangentbordet.

EDIT: Oh yeah, and: Du måste nog köpa en "Sony Ericsson mongokoppling -> 3.5mm stereoplugghona" för att köra egna lurar, men de kostar väl nån hunka på Claes Ohlsson kan jag tänka.

krank

Går ondskans ärenden
Foggmock said:
Rent handhavandemässigt kan jag varmt rekommendera den, mycket solid som telefon och anteckningsapparat. Kolla in vilka features den har och bestäm dig för om det duger eller inte, men låt dig inte skrämmas av det lilla tangentbordet.
Den har en lite för liten skärm för min smak, annars verkade den rätt OK - även om jag är sjuuuuukt skeptisk till vippnkappstengentbordet. Det skulle jag definitivt behöva testa innan, kan jag säga.

EDIT: Annars är minneskortgrejen helt OK. Jag kör mest Sonys minneskort till olika grejer ändå.

wilper

Jag har själv pekat ut ljudfiler på minneskortet som ringsignaler, så det funkar bra.

Inget 3.5mm-jack.

krank

Går ondskans ärenden
Jag har själv pekat ut ljudfiler på minneskortet som ringsignaler, så det funkar bra.
Bra det.

600:- skulle det kosta mig inklusive mycket billig frakt till england, att få min 5mx reparerad. Ska dock hålla utkik efter en hyfsat billig 9300i, om inte annat är jag nyfiken...

Foggmock

Myrmidon
Det är gjort av awesome och win, faktiskt. Man håller telefonen med båda händerna och knappar med tummarna. Växelknapparna lär man sig snabbt kombos med (tangentkombinationen för att skriva ":p" är till exempel Alt+O, därefter shift+P) så flyt i skrivandet är inga problem.

Skärmen... har jag aldrig upplevt som liten, antagligen för att den är relativt högupplöst.

Zire

Swashbuckler
Alltså, är det jag som ställer för höga krav?
Nej. Jag håller med, fast med ett helt annat argument än tangentbordet. Skärmarna är ju helt värdelöst små! En mobiltelefon som ska ha kalender, anteckningar, surfande, gps kartor, avancerad musikspelare (redigera listor och skit), läsa mail och skicka meddelanden är i min bok förbannat stor. Jag har gärna den mobiltelefonen med åtminstone 7" skärm fast då hellre utan telefonfunktionen, den kan jag ha i en liten dosa vid sidan om med ett eget tangentbord. Hmm.. smart förresten då skulle man ju kunna klara sig med bara siffror!!

Ok... så min poäng är, ja, köp en handdator eller netbook för "skärmgrejerna" och ha sedan en billig mobiltelefon vid sidan om.

Fast jag kan väl medge att mp3-spelar funktion bra på mobiltelefon...

ripperdoc

Myrmidon
En iPhones skärm räcker långt, i min mening. Hellre vill jag ha ett riktigt tangentbord om man ska författa, men det torde komma som tillbehör till iPhonen i sinom tid.

Alla prylar är dock en kompromiss mellan framförallt portabilitet och funktionalitet. För mig känns det ofta som netbooks och handdatorer är en dålig kompromiss mellan smartphone och liten laptop.