Nekromanti Funkar det här?

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade tänkt att använda mig utav en oavbruten berättelse genom hela magikapitlet, där en magiker förklarar saker för en oinsatt novis. Jag är lite osäker på om det är en vettig grej att göra, och jag är dessutom osäker på om jag lyckas pula in reglerna på ett vettigt sätt. Har ni något förslag på hur det hela kan förbättras?<p style="margin: 2em; padding: 2em 0em; border-style: solid none; border-width: 1px; font-size: 1.1em">[SIZE=1.2em; font-weight: bold]Använda Magiskola[/]
Mycket av magin förändrar dig vardag, det kan jag säga dig. Varför ska man göra något krångligt när man kan göra det lätt för sig. Hehe. Eller hur? Jag såg på dig att du kröp ihop lite när du kom in i rummet. Det är troligtvis för magin som flödar genom rummet. De där kloten som svävar där i luften, de gör det utav en anledning.

<span style="font-style: italic; font-weight: bold">Känna magi</span>
Hur kändes det när du kom in i rummet. Som ett tryck i bröstet, eller? Jaha, det känns som om hela du trycks ner? Ja, det är en av formerna som det kan te sig på. Du vet, det är olika för olika individer. Hästar brukar exempelvis kunna svettas när det är någon trolldom i närheten. Alla djur är känsliga för magi, antagligen för att de lever på sin instinkt, men framförallt katter som hyser någon sorts hatkärlek till magin. De kan ibland skjuta rygg och fräsa men finner magin ändå tillräckligt lockande för att smyga närmare och undersöka vad det är för något.
För människor är det väldigt personligt. Jag själv känner magin som olika smaker, det har jag redan nämnt, men andra trollkunniga jag talat med har nämnt att de kan känna pirrningar i kroppen, rastlöshet, yrsel, spänningar som om blixen precis slagit ned och vissa shamaner kan se ljussken eller höra väderfenomen. Det har bedrivits forskningar på området med ickebesvärjare och de har i regel känt obehag, fått magvärk, sänkt mod, eller andra olustighetskänslor.
Till och med magikerns besvärjelser är personliga. Alla har var sitt sigill.... Va? Ja, jag får fadd smak av nekromanti? Heh. Ja, det är klart att man känner olika för olika magiskolor. De skolor som en magiker har mest samröre med är de som frambringar de bästa känslorna. Näe, jag tänker inte säga vilka magiskolor som ger mig en söt smak. Jag kan säga att sådana frågor ger intrycket att du är väldigt okunnig.

<span style="font-style: italic; font-size: 0.9em">Regler: Närhelst magi yttras i området eller det finns ett magiskt föremål i närheten så ska ett Svårt Vaksamhetsslag eller ett normalt Magiskoleslag göras. Lyckas slaget så uppfattar personen magin. En modifikation på -1 ges för var 10:e meter magikern befinner sig ifrån magikällan och +1 för var flödespoäng som är spenderad på besvärjelsen. Får magikern en Effekt på 5 eller mer så kan denne även känna igen vem det är som har lagt magin om denne har varit med förut när magiutövaren kastat magi.</span></p>Alternativt så skriver jag det hela som en skönlitterär berättelse med allt vad det innebär.

/Han som har det mesta klart i huvudet, men behöver skriva ner det

<font size="1">[edit] Ändrade formatteringen så att det blev lite mer likt ursprungstexten.</font size>

LukeFagwalker

Veteran
Ja men...

Du borde kanske ha en ruta, tabell eller något som sammanfattar alla regler så slipper man läsa om allting om man behöver kolla upp något.
annars tror jag det är ett mycket bra sätt att lära sig regler på.
det är ju lättare att lära sig något om nån visar hur man gör än att läsa det i en bok

//Loek Faegwoalkeur

MrG

Swashbuckler
Ser kanon ut!

Tycker om infälda regler i kursiv stil om mycket beskrivande text, gör spelet mer levande (och enklare att skippa reglerna :gremlaugh:)

BenRangel

Veteran
Det där är ju nåt man skulle kunna läsa för skojs skull, även om man inte ens tänkt spela spelet.
Kalasbra alltså! :gremgrin:

En liten detalj dock, som inte har nåt att göra med själva konceptet: Om man inte har nån utrymmesbrist är det alltid bra att dra ett exempel medan man förklarar reglerna. Blir lite lättare att lära sig regeln då.

Isletbranch

Veteran
Det funkar jättebra!
Det är precis så här jag gillar magi, och när man läser om den på detta sättet så för man många tankar om hur ens egen rollperson skulle kunna tänkas uppfatta magi eller hur ens egen magikers magi kan påverkas av personligheten osv... Detta ger mig mycket mer än en tabell eller bara en regel som säger "högt är bra".

Kort sagt, detta magitänk faller mig mycket i smaken.
Vad ska detta användas till?
Har du mer godbitar vad gäller magi och hur den funkar?
Har jag missat några av dina tidigare inlägg angående detta?

Rickard

Urverk speldesign
"...eller hur ens egen magikers magi kan påverkas av personligheten osv."
Bra, för det ville jag verkligen få fram. När jag funderade över hur jag skulle skriva magikapitlet så tänkte jag mig att jag ville förklara för läsarna ungefär som en kemist förklarar för någon totalt oinsatt. Jag funderade på om andra rollspel gjort något liknande och kom å tänka på Chronopia och Deadlands, så jag visste att det gick att åstadkomma. Jag var mest orolig över min egen förmåga att få det att funka.

"Vad ska detta användas till?"
Det är mina husregler till DoD. Jag visade upp (delar av) stridssystemet för två månader sedan. Kan säga att BRP ligger i grunden, så det mesta känner man igen från DoD.

"Har jag missat några av dina tidigare inlägg angående detta?"
Det har framkommit delvis under de 3-4 senaste åren på DoD-forumet, men jag har mest skummat utmed ytan. Hur jag vill betrakta astralplanet skrev jag om på Eon-forumet. Det är nog ett av de inlägg som jag är mest nöjd med under min forumsperiod, för jag inspirerade den andre otroligt mycket (mest genom sättet jag skrev inlägget på). Sedan tänkte jag ta till mig andras tankar om solospelande i andevärlden och försöka undvika den fällan.

"Har jag missat några av dina tidigare inlägg angående detta?"
Jag har haft något inlägg om själva systemet men inte hur jag tänkt att lägga upp det rent berättarmässigt eller haft något inlägg kring själva metafysiken bakom magin.

/Han som funderat på att diktera hela kapitlet (med mikrofon till datorn) och sedan skriva ner det

<font size="1">Sökord, länk 1: "strid" och "utkast" med Han som skribent.
Sökord, länk 2: "astralplan" med Han som skribent.
Sökord, länk 3: "astral" med Krille som skribent.
Länk 4: Hade jag som sparad favorittråd.</font size>

Rickard

Urverk speldesign
"Om man inte har nån utrymmesbrist är det alltid bra att dra ett exempel medan man förklarar reglerna. Blir lite lättare att lära sig regeln då."
Jag är av den åsikten att exempel är till för dem som inte kan förklara sin regel på ett vettigt sätt. Man skulle kunna tänka sig att den erfarne magikern under berättelsens gång exempelvis ger sin första praktiska lektion till den andre och sedan kan man i regelavsnittet gå igenom vad som hände, rent regelmässigt.

/Han som dock vill separera regelavsnittet från regelförklaringen av texten

olaberg

Hero
Exempel _är_ ett sätt att förklara sin regel. Vill man vara fin kan man kalla det för "ostensiv definition".

Rickard

Urverk speldesign
Har du mer godbitar vad gäller magi och hur den funkar?
Vet inte om det här är dubbelpostande, men eftersom alla i den här tråden inte läser på DoD-forumet så kan jag säga att jag har skrivit klart magikapitlet. Jag stressade mot slutet så min personliga åsikt är att kvaliteten sjönk. Jag hoppas att det är läsvärt och att få någon (mer) kommentar.

Frågan Frågan som lyder är nog nu: kan jag med detta visa att man kan använda en skönlitterär text för att förklara en företeelse eller är det för dåligt skrivet för att vara ett bra exempel?

/Han som kom på att den här tråden fanns