Jag har testat lite olika sätt att spela men inte det här. Det finns säkert i flera spel men om inte - tror ni det funkar?
Spelledaren berättar vad som händer karaktären om karaktären misslyckas med en handling och spelaren berättar vad som händer om hon lyckas. Likaledes berättar spelaren vad som händer om en spelledarperson misslyckas och spelledaren vad som händer om hon lyckas. Spelaren kan alltså välja om hennes handling får verkan eller om något annat händer som i exemplet nedan.
Johan: Jag skadar vakten med min MC9 (kulspruta). (Han slår för ett anfall med sitt vapen och slaget lyckas). Ha. En svävare kommer upp längs gränden och kör ihjäl honom.
Spelledaren: Vill du ge den resurser?
Johan: Nej.
Spelledaren: Okej. Den försvinner bort i gränden.
Johan: Jagförlorar heller ingen ammo för det var svävaren som dödade fienden.
Spelledaren: Sorry du hade redan skjutit då det hände.
Berättarprincipen ställer vissa krav på rimlighet men så länge som spelaren kan motivera sin berättelse så är det helt okej:
Johan: Jag lyckas med slaget men det är inte mitt vapen som dödar vakten utan en snöwakoon som sluppit lös i skeppet.
Spelledaren: Ehh…
Johan: Du har aldrig etablerat vad skeppet är för typ av skepp. Det är ett fraktskepp.
Det här ställer hårda krav på spelledaren att ha koll på att beskriva miljöer och göra det i rätt tid. Här utnyttjar spelaren sig berättarprincipen för att själv styra storyn. Om spelledaren improviserar sitt äventyr kan det här förstöra så då måste man innan spelmötet inskränka den här typen av berättande med att spelledaren får ha ett veto. Berättarprincipen kan också tvinga spelaren att dela ut resurser i fall som ovan:
Johan: Jag lyckas med slaget men det är inte mitt vapen som dödar vakten utan en snöwakoon som sluppit lös i skeppet.
Spelledaren: Okej. Men snöwakoonen har ingenstans att ta vägen och den är rätt stor. Minst 8 resurser lär du få tilldela den.
Här är det klart att snöwakoonen ska agera stridande med 8T. Hade Johan berättat att den fallit död ner efter attacken på grund av att han träffade snöwakoonen istället för vakten hade spelledaren nöjt sig med 4 resurser och låtit den fungera som ett hinder/skydd.
Man kan inte komma undan förlust av ammunition med mera bara för att man äger berättarrätten. Spelledaren kan vara juste och låta spelaren komma undan med ovanstående scen då och då.
Spelledaren berättar vad som händer karaktären om karaktären misslyckas med en handling och spelaren berättar vad som händer om hon lyckas. Likaledes berättar spelaren vad som händer om en spelledarperson misslyckas och spelledaren vad som händer om hon lyckas. Spelaren kan alltså välja om hennes handling får verkan eller om något annat händer som i exemplet nedan.
Johan: Jag skadar vakten med min MC9 (kulspruta). (Han slår för ett anfall med sitt vapen och slaget lyckas). Ha. En svävare kommer upp längs gränden och kör ihjäl honom.
Spelledaren: Vill du ge den resurser?
Johan: Nej.
Spelledaren: Okej. Den försvinner bort i gränden.
Johan: Jagförlorar heller ingen ammo för det var svävaren som dödade fienden.
Spelledaren: Sorry du hade redan skjutit då det hände.
Berättarprincipen ställer vissa krav på rimlighet men så länge som spelaren kan motivera sin berättelse så är det helt okej:
Johan: Jag lyckas med slaget men det är inte mitt vapen som dödar vakten utan en snöwakoon som sluppit lös i skeppet.
Spelledaren: Ehh…
Johan: Du har aldrig etablerat vad skeppet är för typ av skepp. Det är ett fraktskepp.
Det här ställer hårda krav på spelledaren att ha koll på att beskriva miljöer och göra det i rätt tid. Här utnyttjar spelaren sig berättarprincipen för att själv styra storyn. Om spelledaren improviserar sitt äventyr kan det här förstöra så då måste man innan spelmötet inskränka den här typen av berättande med att spelledaren får ha ett veto. Berättarprincipen kan också tvinga spelaren att dela ut resurser i fall som ovan:
Johan: Jag lyckas med slaget men det är inte mitt vapen som dödar vakten utan en snöwakoon som sluppit lös i skeppet.
Spelledaren: Okej. Men snöwakoonen har ingenstans att ta vägen och den är rätt stor. Minst 8 resurser lär du få tilldela den.
Här är det klart att snöwakoonen ska agera stridande med 8T. Hade Johan berättat att den fallit död ner efter attacken på grund av att han träffade snöwakoonen istället för vakten hade spelledaren nöjt sig med 4 resurser och låtit den fungera som ett hinder/skydd.
Man kan inte komma undan förlust av ammunition med mera bara för att man äger berättarrätten. Spelledaren kan vara juste och låta spelaren komma undan med ovanstående scen då och då.