Nekromanti Funkar det med "mutanter"?

Deviant

Veteran
Nu har jag suttit ett par timmar och lusläst lite spelböcker här hos folket jag hyr mitt rum av, och jag har sett att många rollspel diggar att leka med mutanter, särskilt muterade djur och annat lurigt. Mutant: UA verkar vara riktigt peppade på just detta. Muterade rävar, älgar, fiskar, sniglar, måsar och en hel drös andra luriga saker.

Varför det?
Min åsikt är att om man blandar in en massa disney-kopior i ett rollspel så åker allt vad stämmning heter ut genom fönstret. I gamla mutant 2 så finns det till exempel en muterad råtta på gotland som kallar sig "Musiö" nånting... Come on! Dungeoncrawling och disneykopior blandat med muskötpistoler? Ska det vara så eller?

Jag har faktiskt inte lyckats hitta ett enda schysst bordsrollspel som utspelar sig i en postapokalyptisk värld!

Mutant: UA är ju bara löjligt. Blanda DoD med disneydags och madmax så har ni Järnringens senaste crap.

Kan någon tipsa mig om ett bra postapokalyptiskt spel, typ Fallout, fast som p&p?

Troberg

Sinister eater
Kan någon tipsa mig om ett bra postapokalyptiskt spel, typ Fallout, fast som p&p?
Vilket någotsånär realistiskt system som hanterar nutid borde väl gå att köra i en sådan värld med minimal tankemöda? Det skulle antagligen funka fint att utgå från vilket som helst av följande: GURPS, Cthulhu, Delta Force eller Twilight 2000, beroende på vad du trivs med och vilken fokus du tänker ha.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, det gör det!

Min åsikt är att om man blandar in en massa disney-kopior i ett rollspel så åker allt vad stämmning heter ut genom fönstret.
Nej, det gör den inte: det är då man får den stämning man ska ha i Mutant. Att du inte tycker om den må väl vara hänt, men du kan inte påstå att stämningen försvinner.

Come on! Dungeoncrawling och disneykopior blandat med muskötpistoler? Ska det vara så eller?
Det är precis så det ska vara. Mutant har en mycket speciell stämning som blandar allvar och humor. Fåniga namn och konstiga mutanter är en viktig del av Mutant-stämningen. Utan dem vore det bara Mad Max-action, och det skulle i alla fall jag tycka var tråkigare. Du kan ju alltid ta bort de muterade djuren om de inte passar dig.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Fallout RPG

Har sett två stycken versioner av Fallout som rollspel så du borde kunna hitta dem på internet.

Gamla Wastelands har kanske lite potential om man bygger ut det och blandar med Gamma World. Sen finns det väl ett äldre spel vid namn Morrow Project som jag dock inte har haft nöjet att läsa...

Mutant fungerar också. Tycker du att muterade djur inte hör hemma i spelvärlden så använd dem inte... Musköter byts ut mot knallpistoler...

Slutligen säger jag att du ska spela Twilight 2000 om du har möjlighet. Spelet skildrar världen efter tredje världskriget.

... och är du inte nöjd med de förslag som givits - skriv ihop en egen spelvärld och använd ett utav de universala regelsystemen som finns gratis att hämta lite här och var på internet...

Rosen

Myrmidon

På rak arm är väl det givna svaret Wastelands; det är ganska renodlat Mad Max-röj, fast det har rätt många år på nacken och är lite svårt att få tag på numera.

--
Åke

Krille

Super Moderator
Lurvig stämning

"Varför det?"

Varför inte?

"Min åsikt är att om man blandar in en massa disney-kopior i ett rollspel så åker allt vad stämmning heter ut genom fönstret."

Två av de stämningstätaste kampanjer som jag har spelat var i Usagi Yojimbo och Albedo.

Det ena spelet är Usagi Yojimbo. På grund av diverse omständigheter så får en ronin, Akutagawa Junbei, sällskap av en vandrande munk, Niho, och en bondflicka, Kimiko, vars by kommit i vägen för ett av de många krigen i Sengoku-erans Japan. Akutagawa-san träffade ett av sina befäl. Båda hade blivit ronin en gång i tiden då deras länsherre dött och länsherrens ohängde son kastat ut sin fars samurajer. Befälet hade bosatt sig i en by, gift sig och skaffat kottar. Mitt under återföreningen, och en del samtal om att slå rot eller inte, så slog en grupp komori-ninjor till, i syfte att ha ihjäl det gamla befälet innan denne blev en maktfaktor som kunde hota deras gamla herres sons maktposition - ett utslag av ren paranoia. Befälet och hans familj dör. Akutagawa-san blir ypperligt förvånad över att bondflickan visar sig vara jävelbra på att slåss och kan en hel del om komori-ninjornas taktik. De lyckas tillsammans med munken slå tillbaka anfallet, och Akutagawa svär att hämnas sin vän. Sen började en lång kampanj om hämnd, kärlek över klassgränser, bushido och politik.

The catch: Usagi Yojimbo är ett spel med animorfa rollpersoner, dvs "Disney-kopior". Ninja/bondflickan var katt, munken var hund, och Akutagawa-san var noshörning. Likförbannat var det en av de bästa kampanjer jag någonsin spelat.

Det andra spelet är Albedo. I det här fallet var det en liten milisstyrka som var inkallad för tjänstgöring på världen Fhe'hree. Världen delades mellan Konfederationen och dess evige konkurrent, OKR. OKR hade koloniserat den mer eller mindre samtidigt som KonFed, och eftersom ingen hade resurser att börja kriga om den så tolererade man varandras närvaro och arbetade fram någon slags gemensam administration på lokal nivå. Lite om bakgrunden: KonFed anser att de står för demokrati och värdighet, medan OKR utpekas som rasistiska och expansiva. Å andra sidan så hävdar OKR att de står för skydd av det egna folket, och att KonFed hela tiden gör intrång i OKRs inre angelägenheter med sina narcissistiska idéer.

Så rollpersonerna kallades in i den gemensamma milisstyrkan, och drillades lite i grundläggande vapenföring. Några kom från OKR, några från KonFed. Under tjänstgöringen så gick de politiska samtalen så långt att det var dags för att folkomrösta om Fhe'hrees framtid: skulle man gå helt med i KonFed, helt med i OKR, fortsätta som gemensamt styrd värld eller delas till två delar? Det blev en rätt het debatt mellan majoriteten från KonFed och minoriteten från OKR, och inte oväntat så var en majoritet av folket för att helt gå med i KonFed. Därmed började missnöjet jäsa bland OKR-minoriteten, och rollpersonerna hade ett helvete med att försöka hålla locket på. Det gjorde inte saken lättare att två rollpersoner från vardera OKR och KonFed lyckades kära ner sig i varandra.

Till slut exploderade Fhe'hree i inbördeskrig, och milisen kördes helt över. Upprätthålla freden var inte längre möjligt, så KonFed skickade en insatsstyrka för att hålla fred. Detta uppfattades som en ren provokation från OKRs sida som skickade en slagstyrka för att göra något åt saken. Fhe'hree hade gått från splittrat samhälle till inbördeskrig till slagfält för supermakternas uppgörelse på bara några månader.

En av deltagarna var veteran från en av de första Nordbatarna i före detta Jugoslavien, och han återupplevde sin tjänstgöring där i den kampanjen. Han var bara glad för det, för det var ett sätt att bearbeta sina upplevelser där nere.

The catch? Albedo RPG är ett rollspel med animorfa rollpersoner. Förkortningen OKR står för "Oberoende Kaninrrepubliken". Två av rollpersonerna var också kaniner, en från OKR och en från KonFed. Trots detta så var det en av de mest apokalyptiska kampanjer jag någonsin spelat. Det var en oerhört gripande upplevelse att uppleva ett gott samhälle rasa ner till... tja, barbari, ruiner, kollaps och krig.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kika på Gamla Mutant och Mutant 2, fortfarande Disney-djur... men inte lika kväljande gulliga som de i MUA.

The Morrow Project har mutanter, men inte muterade intelligenta djur på samma sätt. De är muterade människor, och inte spelbara utan något man kan stöta på när man är ute i vildmarken.

Cadillacs and Dinosaurs saknar mutanter helt.

Twilight2000 som har omtalats redan saknar även det mutanter, och är ett väldigt "realistiskt" spel (om man nu bortser från skadesystemet som det tillämpas på rollpersonerna).

Wastelands är även det rätt verklighetsnära, om man skippar den utomjordiska invasionen av Byrr och bara kör rakt av efterkatastrof så får man en spelvärld som är precis som den i serien Hombre, som en del kanske kommer ihåg från när den gick i Magnum.

Aftermath är efterkatastrof det med, rollpersonerna är människor som härjar runt i framtiden i en värld drabbad av någon katastrof. Det finns en ras av muterade råttor... men de är varken trevliga eller Disneyaktiga, även om de har viss intelligens.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ställde samma fråga för en tid sen här och håller med dig (de flesta var emot mig). Jag har svårt att se det funka med mutanter... Det blir lite Disney som du säger. Muterad... älg? Men det kanske bara är trångsynt från vår sida.

Krille

Super Moderator
"Ställde samma fråga för en tid sen här och håller med dig (de flesta var emot mig). Jag har svårt att se det funka med mutanter... Det blir lite Disney som du säger. Muterad... älg? Men det kanske bara är trångsynt från vår sida."

Jag tror det handlar väldigt mycket om attityd.

Att titta på Mutant: Undergångens Arvtagare och sedan klaga på Järnringen att de muterade djuren sabbar stämningen är som att beskylla en vapenförsäljare för att det gör ont att skjuta sig i foten.

För jag ser det så här: animorfa rollpersoner är precis som vanliga rollpersoner. Antingen är de intressanta rollpersoner, och då får man jefligt go' stämning i spelet, eller så är de det inte och stämningen sabbas. Då är det bekvämt att ha det faktum att rollpersonerna är animorfa, eller halsgnagare, eller spetsöringar, eller grönhudingar, eller vad man nu vill sätta för attribut på rollpersonen som "förklaring" på att den är "stereotyp". Men faktum är att det är en bekväm undanflykt.

Vi som har upplevt smärtan och sorgen över att Fehnnik och Chtihuatzaql separerades av en av de mest monstruösa formerna av krig som man någonsin kan uppleva (den tidigare nämnda Albedo-kampanjen) kan aldrig kunna att kalla dem för Disney-kopior.

Trots kaninöronen och morrhåren.

"Jag tror det handlar väldigt mycket om attityd."

Jag tror inte jag skulle kalla det attityd utan enbart preferens. Om vi vidgar vårt perspektiv till att inkludera en massa människor istället för just oss och just animorfa spel så ser man att människor har en viss bredd i vad de accepterar.

Min far till exempel, tycker Star Wars är okej, men inte Ghostbusters. Hans gräns går alltså vid att det är för mycket uttalad humor. En kompis far gillar inte overkliga saker över huvudtaget, inga fantasymonster, inga utomjordingar, inga spöken.
Jag gillar inte mörka fantasyvärldar eller mörka cyberpunkvärldar, eller det mesta mörka faktiskt.
Några av mina spelare gillar inte spel där rollpersonerna kan göra saker som inte skulle gå i verkligheten.

Bara preferenser, inte attityd. Jag ogillar inte Gemini för att jag tycker det är ohippt med mörker utan det går tillbaks på min erfarenhet, min vana, och min smak som kommit till under hela min existens.

Krille

Super Moderator
Attityd och preferens

"Jag tror inte jag skulle kalla det attityd utan enbart preferens."

Nja, det också. Eller snarare, preferensen ger upphov till en viss attityd. Är man villig att prova på något nytt och ge avkall på sina preferenser så kan man dock få en rätt intressant överraskning - som i till exempel fallet med Albedo.

Mina spelare gick mer eller mindre med på att spela Albedo under vapenhot på grund av att animorfa rollpersoner var ju löjligt, ju. Så långt var det preferensen.

Till en början så larvade sig mina spelare rätt mycket, då spelarnas attityd var att det var ju löjligt, ju. Men det var när de två kaninerna började... uhrm... ja, göra kaniner, som jag såg öppningen. När Chtihuatzaql mobbades rätt hårt för att pöka på en kille från KonFed, och började kallas för "jävla KonFed-hora" av sina kamrater i OKR, då tror jag att det gick fram att det trots pälsen var en seriös värld. Då började attityden ändras något, och just Chtihuatzaqls och Fehnniks spelare var de första som började se Albedo med andra ögon.

Till slut brakade helvetet lös och inbördeskriget skakade hela Fhe'hree, och då var det ingen som löjlade sig längre. Då var det allvar.

Spelarna tycker fortfarande inte om att spela animorfa rollpersoner (jag lyckades aldrig få dem att spela Albedo igen, och jag var tvungen att kidnappa andra spelare till Usagi Yojimbo), men när väl attityden gått från att animorfa rollpersoner alltid är skitlöjliga till att börja spela dem seriöst så blev det seriös och tät stämning i spelet.

Jag tror inte att någon av spelarna vill att den kampanjen ska vara ogjord, för det var allt annat än Disney-kopior. Däremot vill de inte spela animorfa rollpersoner igen, eftersom de fortfarande inte tycker om furry.

Lindenius

Swashbuckler
Eller så...

... och är du inte nöjd med de förslag som givits - skriv ihop en egen spelvärld och använd ett utav de universala regelsystemen som finns gratis att hämta lite här och var på internet...

...är du välkommen till rollspelsmakarforumet för att utveckla din alldeles egna idé.

//erik. har hängt där osedvanligt lite på sistone :gremfrown:

Lindenius

Swashbuckler
Fel perspektiv

Problemet är inte att det är för mycket muterade djur. Problemet är, enligt mitt tycke att det är för mycket högteknologi. Robotar, cyborger och maser går fetbort.

//erik. krutvapen på sin höjd.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Memory lane..

...Minns två särdeles gamla rollspel med allvarlig postapokalyptisk stämning:

Gamma world och Aftermath

Förmodligen inte lätta att få tag i nuförtiden; med undantag för fallout (såg i tråden här att någon sett det som bordsrollspel, det måste kollas upp!) verkar efter katastrofen spel inte vara direkt på modet nuförtiden..(Möjligen även undantagsvis Twilight 2000, som jag ej provat).

It seemed to be a thing of the 80:s, pal. :gremlaugh:

Staffan

Myrmidon
Re: Memory lane..

It seemed to be a thing of the 80:s, pal.
Postapokalyps i allmänhet fick sig nog en törn av Sovjetunionens fall och kalla krigets slut. Det där med atomkrig kändes liksom inte riktigt lika överhängande.

anth

Vetefan

Gamma world och Aftermath
d20-varianten av Gamma World finns inne på SF-bokhandeln.
Någon annan får uttala sig om det är bra eller dåligt, då det varken finns med i min d20-samling eller på min inköpslista.

Johan K

Gammal & dryg
Charmen..

Klart att det funkar med mutanter... Det är ju vad man gör saker & ting till ju. Eller hur ?
För min del så har jag inga som hellst problem att lira mutanter, det är bara en kul grej..

Johan K

Gammal & dryg
Charmen..

Klart att det funkar med mutanter... Det är ju vad man gör saker & ting till ju. Eller hur ?
För min del så har jag inga som hellst problem att lira mutanter, det är bara en kul grej..

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Postapokalyps i allmänhet fick sig nog en törn av Sovjetunionens fall och kalla krigets slut. Det där med atomkrig kändes liksom inte riktigt lika överhängande.

Inte om man läser saker som tex: "Bibelkoden, nedräkningen" dock... :gremgrin: