Nekromanti funkar det nya?(lite långt)

Jade

Warrior
hejhej evryhopa... har tagit mod till mig och presenterar härmed ett litet regelsystem. detta är, för de som är intresserade, den nya versionen av mitt hemsnickrade MYTH. i det gamla systemet fanns en massa felaktigheter å det fungerade inte så bra på vissa ställen. nu vill jag förklara det *nya* systemet lite här och hoppas på att ni pekar ut eventuella brister å alla totala knasigheter som jag troligen själv har missat :gremtongue:

Egenskaper
okej. sjävla grunden bygger på sex(sju) så kallade egenskaper, indelade i två grupper. här återfinns de fysiska värdena Styrka, Uthållighet och Smidighet samt de mentala värdena Intelligens (jag vet att detta är omtvistat, men jag har behålligt detta värde iaf), Visdom och Utstrålning. ett sjunde värde är Sinnen (som jag slängde in alldeles nyligen). För en helt vanlig medelsvensson ligger de fysiska värdena runt 12-15 medan de mentala värdena ligger runt 8-10.

Överhuvudtaget kan de fysiska värdena variera hur mycket som helst (så det kan finnas små stackars harar med, låt säg, 3 i styrka och stora jättemonster med 50 i styrka). de mentala värdena däremot varierar mellan 4 och 20 (finns undantag åt båda hållen). Detta är för att en typ som ÄR starkare ska ha lättare att lyfta en gigantisk sten än en mindre stark individ. De mentala värdena däremot används vid handlingar som ska vara ungefär lika svåra för alla (som exempelvis använda magi).

Grunden
Själva grundreglerna går ut på att en handling har en svårighet (bestämd av spelledaren). Att sparka in en dörr kanske är en normal handling medan att hoppa över en bred klyfta kanske är en svår handling. Varje svårighet har ett värde. För att lyckas med en handling skall man komma över detta svårighetsvärde genom att lägga ihop ett eller flera så kallade ödeskort (slumpfaktorn i MYTH, går från 1-10).

Strid
Ska kanske nämna något om stridssystemet också. I förra regelversionen användes en persons Styrka alternativt Smidighet vid anfall respektive försvar. Vilket blev lite orättvist i längden.

Nu har istället alla (rollpersoner, statister, kreatur) ett offensivt och ett defensivt värde. Tillsammans ska dessa få ett värde av (tror det var) 20. Vid anfall utför man en normal (eller annan svårighet) handling gentemot offensiv. Vid försvar utför man en mostavarande handling gentemot defensiv. Lyckas försvararen misslyckas anfallet. Misslyckas försvaren och anfallaren lyckas så lyckas även anfallshandlingen :gremcrazy:. Misslyckas både anfallre och försvara misslyckas anfallet helt.

Vid skapandet av rollpersonen kan man med andra ord bestämma om personer är bättre på att anfalla eller på att försvara sig, eller ungefär likvärdig. Högt värde i offensiv gör ju nämligen att man får ett lågt värde i defensiv, och vice versa.

Höja värden
Hmhm. kanske ska nämna något om det här också. i förra versionen av regelsystemet hade jag med klasser som ökade i nivå (i bästa DnD-stil). detta har jag skrotat helt. gillade det inte.

I stället får alla personer och varelser erfarenhet (i poäng). dessa kan sedan omvandlas till höjda egenskaper. Exempelvis kan det "kosta" 100 poäng att höja ett av de fysiska värdena styrka, uthållighet, smidighet eller 200 poäng att höja de mentala värdena intelligens, visdom, utstrålning. (har inte bestämt exakt hur många poäng...) Funderar dessutom på att göra så att höja värden mellan 15-20 (eller anant) kostar x antal poäng, och att höja värden mellan 21-25 (eller annat) kostar y antal poäng...

aja.... det var väl det. är glad för synpunkter och konstruktiv kritik. jag har försökt göra MYTH till ett relativt enkelt system och har inga färdigheter (eller dylikt med) med. om jag har missat att ta upp något vesäntligt så påpeka det gärna. :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Värden

För en helt vanlig medelsvensson ligger de fysiska värdena runt 12-15 medan de mentala värdena ligger runt 8-10.
Varför skiljer sig skalan mellan de fysiska och de mentala värdena. Det känns lite förvirrande. Visserligen inte så förvirrande att det är ett problem, men tjänar man så mycket på att ha olika skalor att det är värt det?

Nu har istället alla (rollpersoner, statister, kreatur) ett offensivt och ett defensivt värde. Tillsammans ska dessa få ett värde av (tror det var) 20.
Kan man inte vara bättre eller sämre på att slåss. Blir det inte lite märkligt om alla personer har samma kompetens (om än olika fördelad mellan anfall och försvar) eller löser man det på något annat sätt?

Annars låter det vettigt. Hur svårt är det att utföra en normalsvår handling? Är värdena på korten jämnt fördelade eller har de en topp på mitten, så att de extrema värdena är ovanligare?

/tobias

Sting

Veteran
Re: Värden

Det där med korten låter kul, har alltid gillat kort men aldrig vaågat mig att göra helt egne utan testat med vanliga spelkort. Hur fungerar dom mer exakt?
Du säger att du skippat färdigheter, och nu är det alltså bara grundegenskaper som används? Det finns både fördelar (enkelhet) och nackdelar (många!). Varför kör du utan dom, finns det någon anledning till det förutom att det är enklare?

Rising

Vila i frid
Korten:

Hur gick det till när man skulle utföra en handling?

Du skrev: "För att lyckas med en handling skall man komma över detta svårighetsvärde genom att lägga ihop ett eller flera så kallade ödeskort " men jag antar att rollpersonens Egenskap skall in på något sätt också.

Hur många kort har man på handen? När får man nya kort? Får man titta på korten?

Det finns många problem med kort om man inte löser dessa frågor på ett bra sätt. Så där är jag nyfiken.

/Rising

Jade

Warrior
Ödets kortlek, förtydligande...

Eftersom det har uppkommit frågor rörande kortleken i ovan nämnda regelsystem (MYTH) så kommer här litet förtydligande:

Ödets kortlek består av 72 kort i 7 sviter. Svärd, Sköldar, Bägare, Mynt, Timglas, Rosor och Drakarnas svit. De sex första innheåller 10 kort vardera (1-10) och drakarnas svit innehåller 12 kort (två uppsättningar 1-6).

Spelaren har ett antal ödeskort på handen (runt 7-10) och väljer då ett av dessa vid olika handlingar. Sen kan man få trumf också. Varje svit representerar ett grundvärde (Svärd-Styrka ochs å vidare). Så när man lägger ett kort ur Svärdsviten vid en styrkehandling får man även dra ett kort ur den lek med oanvända kort som (förhoppningsvis) finns tillhands.

Så spelaren drar ett ödeskort och lägger ihop värdet med egenskapen som används vid handlingen. DETTA värde skall överstiga svårigheten.

hmhm. hoppas att saker klarnade nu. :gremtongue:

Jade

Warrior

Varför skiljer sig skalan mellan de fysiska och de mentala värdena. Det känns lite förvirrande
hmhm. i förra systemet lät jag alla sex värden ligga på ungefär samma nivå. vilket gjorde att exempelvis eng rip kunde ha värden runt 40-30 (alla värden). vilket fick mig att fundera. är en grip verkligen 4 gånger smartare än, låt säg, en människa? hela grundsystemet var lite annorlunda då och det blev väldans konstigt om jag skulle haft låga mentala värden.

som sagt så kan man säga att de mentala värdena, öhm, är likvärdiga för alla varelser. :gremconfused: gud vad jag snurrar till det... en människa har kanske 12 i sina mentala värden (intelligens, visdom, utstrålning) och en annan varelse som är marginellt smartare har kanske runt 15 i sina mentala värden men mycket högre fysiska värden än en människa.

för att försöka ta ett "vettigt" exempel. en minotaur (finns sådana med i spelet) är mycket starkare än en människa, men inte smartare. så minotauren kanske har runt 25-30 i sina fysiska värden (en människa har runt 12-15) medan både ligger runt 10-12 i sina mentala värden.... :gremsmirk:

vet ju inte om det här klargjorde något... verkar mest ha virrat till det ännu mer.... typ. :gremcrazy:

Kan man inte vara bättre eller sämre på att slåss. Blir det inte lite märkligt om alla personer har samma kompetens (om än olika fördelad mellan anfall och försvar) eller löser man det på något annat sätt?
om jag ska vara ärlig har jag inte utarbetat alla detaljerna rörande stridssystemet än.... men en sak man skulle kunna göra för att råda bot på detta är ju att man kan höja sina värden i offensiv och defensiv när man får mer erfarenhet... :gremcool:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

vet ju inte om det här klargjorde något... verkar mest ha virrat till det ännu mer.... typ.
Jo, jag förstår, men jag undrar varför ett "normalt" värde i en fysisk egenskap är högre än ett "normalt" värde i en mental egenskap. I så gott som alla rollspel följer egenskaperna samma skala; man vet att värdet X är normalt för en genomsnittlig person (oftast en människa) oavsett vilken egenskap det rör sig om. Varför kan inte alla egenskaper följa samma skala?

/tobias

Rising

Vila i frid

"en minotaur (finns sådana med i spelet) är mycket starkare än en människa, men inte smartare. så minotauren kanske har runt 25-30 i sina fysiska värden (en människa har runt 12-15) medan både ligger runt 10-12 i sina mentala värden.... "

Det tycker jag låter jättekonstigt. En Minotaur är ju mycket dummare än en människa. Varför tycker du att en minotaur skall vara bättre än en människa? Är det inte roligare om de är ungefär lika bra, fast på två helt olika sätt?

Ett stort troll kan man gott tänka sig vara en tredjedel så smart som en människa, fast mer än dubbelt så stark.

"om jag ska vara ärlig har jag inte utarbetat alla detaljerna rörande stridssystemet än.... men en sak man skulle kunna göra för att råda bot på detta är ju att man kan höja sina värden i offensiv och defensiv när man får mer erfarenhet... "

Jag skulle ha Defensiv och Offensiv precis så som du föreslog det, men skippa regeln som säger att de tillsammans skulle bli 20. Alltså; en dålig bonde kan ha Offensiv:3, Defensiv:6 medan en superriddare kan ha Offensiv:17, Defensiv: 18.

/Rising

Jade

Warrior

hmhm... tjo. jag tror jag inspirerade lite av Eons "relativa PSY" som icke besjälade varelser har... hmhm. hade en tabell över de mentala värden någonstans här... *rotar*
ah. här är den.

>4 Basinstinkter (skaffa mat, fortplanta sig), inga sociala färdigheter
5-7 Utvecklade instinkter (jakt, föräldrainstinkt), kan arbeta i grupp och samarbeta
8-12 Avancerat tänkande, slug, logisk, kan lösa problem, mycket anpassningsbar, normalt social
13-17 Smart, intelligent, kan lösa svårare problem, svår att överlista, mycket social, "charmig"
18< Mycket smart, extremt svår att överlista, löser de flesta problem, oerhört karismatisk

det var vål något sådant jag hade tänkt mig. men en variant är ju att man låter de mentala värdena ha ungefär samma skala som de fysiska... det kan man ju faktiskt....

det är ju så det kommer bli. inser jag nu. har nog bara komplicerat det hela... menmen. jag gillade min tabell. :gremcrazy:

hm. poletten trillade ner. ojsan. :gremblush:

Jade

Warrior

Om jag ska vara ärlig så är MYTH i grund och botten en översättning av reglerna till SAGA till Dragonlance.. som sedan förändrades för att passa in i min egen lilla spelvärld. I SAGA användes något som liknar Ödets kortlek som jag också gjorde en egen variant av (eller om det var en exakt kopia, minns inte :gremwink: ) I Ödest kortlek finns det 7 sviter där sex av sviter representerar ett av grundvärdena. vilket gör att man kan få trumf å lite sånt där glatt... men det beskrev jag närmare i ett inlägg ovan...

detta är också anledningen till att jag inte har några färdigheter. Det fanns helt enkelt inga när jag gjorde den första versionen. Sen vet jag inte varför, men jag tycker att färdigheter är förvillande :gremtongue: Har jag ett par, tycker jag det blir för få. Har jag fler blir det alldeles för många å man blir bara snurrig. :gremsmirk:

Så jag skippade färdigheterna för att jag ville göra det så genomenkelt som möjligt. Hm. Sen var jag ingen rollspelsexpert när jag började med MYTH för ett par år sen (och är det fortfarande inte :gremtongue: ) så då blev det ganska underligt... Nu försöker jag bara renodla och göra MYTH mer logiskt. Andra, lite mer avancerade, regelsystem gror i mitt kära bakhuvud....(med färdigheter eller något liknande)

Jade

Warrior

Det tycker jag låter jättekonstigt. En Minotaur är ju mycket dummare än en människa
hmhm. ja. jo. jag ville bara vara lite diplomatisk. :gremwink: minotaurer är dummare än en människa... vilket gör att människans värden kanske hamnar runt 12-14 medan minotauren rullar runt på 8-10....

Jag skulle ha Defensiv och Offensiv precis så som du föreslog det, men skippa regeln som säger att de tillsammans skulle bli 20. Alltså; en dålig bonde kan ha Offensiv:3, Defensiv:6 medan en superriddare kan ha Offensiv:17, Defensiv: 18.
hmhm. jag har funderat på det här... (kan sådant) har väl först och främst tänkt mig att offensiv och defensiv skalla vara ett visst värde tillsammans vid skapandet och sedan kan få höja/sänka dessa värden beroende på saker som val av sysselsättning, erfanrehet, saker som händer etc etc...

en stor del av det här systemet är ganska oprövat och i sin första idéform än så länge.... :gremtongue:

Sting

Veteran

Okey, du kan köra utan färdigheter. Vad sägs om att köra med fler grundegenskaper än det vanliga (6-7st) och låta dom bli ett mellanting av de "vanliga" grundegenskaper och färdigheter? Jag tror nog att du kan få en 15 st, vilket är ganska många men då täcker de inte lika breda områden som GE vanligen gör och det hela blir lite mer varierat då.