Nekromanti Funktion: "kom ihåg olästa inlägg"?

anth

Vetefan
Exempel:
Jag går in i ett forum, klickar på de röda inlägg som jag vill läsa, hoppar över de inlägg som jag tycker verkar ointressanta, loggar ut.
När jag loggar in igen så är de olästa (ointressanta) inläggen gula, dvs markerade som lästa.

Detta tycker jag är helt OK, jag ville ju ändå inte läsa dem.
Men säg att jag öppnar ett forum med 100 olästa inlägg (har hänt), jag tycker de flesta inläggen verkar intressanta - men hinner bara läsa 10 inlägg innan jag måste logga ut.

Kan man på något sätt ställa in att forumet ska komma ihåg vilka trådar man inte läst?
(om det inte går så önskar jag den funktionen)

Gardener

Champion
Ett klart intressant förslag, och borde inte vara omöjligt att ordna. Man skulle kunna spara undan infon i ett fält i databasen och sen läsa in från det vid inloggning. Problemet kan dock bli att olästa går på vilka som är nya sedan man var inne i ett forum senast och det är nog helt lätt kod att förstå sig på. Jag kan lägga upp det som featureförslag på forumhackarforumet och se om någon nappar på det, jag har tyvärr ingen tid till att fixa det själv.

anth

Vetefan
Modifierat förslag

Jag trodde i min enfald att databasen kom ihåg vilka inlägg man läst (därav de gula/röda ikonerna framför varje inlägg)

Om jag återigen missuppfattat hur det fungerar så ignorera nedanstående:
(när jag läser igenom vad jag skrivit så låter det rörigt, men jag hoppas at du förstår vad jag menar - då tanken är väldigt enkel)

UBB kommer ihåg tidpunkten man besökte ett forum sist.
När man loggar in igen så röd-markeras alla inlägg som gjorts sedan jag besökte forumet sist.
Under den inloggningssessionen så minns forumet när jag läst olästa inlägg, och markerar dem gula - detta "minne" nollställs när jag loggar ut.

Jag vill givetvis inte ha en lösning som gör forumet slöare.
Men om man arbetar med tidsaspekten (när inläggen är skrivna) så borde det inte slöa ner databasen.
Antingen så visas inlägg på samma sätt som förut, eller så kan man ställa om sina personliga inställningar så att forumet visas som jag beskriver nedan.

Säg att det är helg (lördag) och det var en vecka sedan jag var inne på forumet sist.
Förutom att gamla inlägg är gula och nya röda så finns det ETT inlägg som är grönt, nämligen det första inlägget som skrevs efter att jag loggat ut sist.
Jag kan antingen läsa det gröna eller markera det som oläst, i båda fallen blir det gult.
När det blir gult så blir NÄSTA inlägg som skrevs grönt - OCH tiden som talar om när man besökte forumet sist ändras till samma tid som när det inlägg som blev gult SKREVS.
På så sätt kan jag på lördagen läsa alla inlägg som skrevs under måndag/tisdag/onsdag och sedan logga ut, när jag sedan loggar in igen på söndagen så är fortfarande inläggen från torsdag/fredag/lördag markerade röda, förutom första inlägget på torsdag som är grönt.

Gardener

Champion
Re: Modifierat förslag

Att läsa ett inlägg är inte samma som att besöka ett forum. Det är besöket av inläggslistan (postlist.php) som sätter när man senaste besökte forumet, varför inlägg inte sätts som olästa om man hoppar direkt till senaste inlägget från huvudsidan.

Att böka i hur olästa fungerar är inget jag vill göra, det är nämligen ganska avancerat och definitivt inte helt uppenbart hur det fungerar, och det är många olika scripts som samverkar.

Du kan ju åstadkomma ungefär samma genom att söka efter inläggen som gjorts senaste 24h/7 dagarna (snabblänkar finns på huvudsidan), eller genom att lista trådar efter aktivitet.