Nekromanti Funktion och två undringar

Rickard

Urverk speldesign
Jag undrar om det var till för mycket besvär om man fixade att det skickades ett PM den person som man länkar till via [profil]-taggen? PM:et kan innehålla texten "Du har blivit omnämnd här:" och så en länk.. Det skulle vara väldigt praktiskt att få reda på när man omnämns i ett inlägg.. Själv använder jag [profil]-taggen för att folk lätt ska se när jag talar om dem.. Det är till exempel rätt svårt att se när någon skriver om mig, speciellt om det är i början av en mening (om de inte skriver det med [color:\\"green\\"]grön[/color]t då).. Det är också praktiskt när man kör platt visning att bara skugga igenom hela tråden och lätt se om ens namn står med.. Förslaget skulle också göra att kanske fler börjar använda [profil]..

Vidare så irriterar jag mig på att det är mellanslag när man använder en UBB-tagg mellan koden och det man själv skriver in.. Fast jag kanske är ensam om det? Jag får nästan jämnt sitta och ändra och ta bort mellanslagen, särskilt när ordet inom taggen är sist i en mening, då det annars blir ett mellanslag mellan sista ordet och punkten..

Till sist undrar jag om det är någon mening med att använda [inlägg]-taggen istället för att <A HREF=>-taggen? Om inte så vill jag säga att inlägg-taggen är rätt irriterande för oss stackare med platt visning då den inte "hoppar" till rätt inlägg utan man får "gissa sig till" (genom att titta på länken och se inläggsnumret) vilket inlägg som menas..

Tack för ett bra forum..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas ingen tycker det var osnyggt när han skrev UBB-tagg

Dimfrost

Special Circumstances
Det skulle vara väldigt praktiskt att få reda på när man omnämns i ett inlägg..
Eller så har man ett användarnamn som går att söka på... :gremwink:

Vidare så irriterar jag mig på att det är mellanslag när man använder en UBB-tagg mellan koden och det man själv skriver in..
Lär dig koderna så du slipper klicka på "instant UBB code"-grejerna.

Till sist undrar jag om det är någon mening med att använda [inlägg]-taggen istället för att < A HREF=>-taggen?
Man slipper få med inställningar och annat. Jag kör också platt visning så jag fattar vad du menar, men det är ju inte så jobbigt att klicka på "trådvisning" efter att ha klickat på en länk.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
"Eller så har man ett användarnamn som går att söka på... :gremwink:"
Jag ska banne mig lägga in "Dimfrost" i min signatur hädanefter.. :gremwink:

"Lär dig koderna så du slipper klicka på 'instant UBB code'-grejerna."
Man kan ju inte begära att alla ska lära sig dem.. Sedan använder jag dem för jag kommer aldrig ihåg om det är profil som har ett likamedstecken eller om den har ett kolon som alla andra..

"...men det är ju inte så jobbigt att klicka på 'trådvisning' efter att ha klickat på en länk.
Sant, men med tanke på att forumet ibland är segt och att folk kan sitta med modem.. Ja, det är jobbigt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] börjar undra om det är några nybörjare som skippat wrnu bara för att det ibland har segat

Legioth

Swordsman
Profil-taggen:

Det ligger något bakom dina funderingar, om inte annat så är det ju trevligt att själv veta om att folk talar skit om en... Dock måste det finnas en möjlighet att koppla av funktionen också, om man mot all förmodan skulle bli spammad av PM för att man är så populär! Misstänker dock att detta kräver ganska mycket hackande av systemet...

Mellanslagen:

Detta irriteras jag också över. Det enda jag ser som kan sägas till deras försvar är det att det blir lättare att se var taggen är. Då det blir "[tag] [/tag]" är det lättare att se vart innehållet skall än utan mellanskalg: "[tag][/tag]". Men inte tycker jag att det är värt besväret med att plocka bort mellanslagen efteråt. I vanliga fall så gör det ju inte något att de är där, eftersom dubbla mellanslag igonreras i html, men då det kommer i mitten av ett ord, då är det störande. Borde vara ganska enkelt att ändra, förutsatt att det inte finns någon viktigt orsak till att det är som det är.

Jag har för mig att det har att göra med kompabilitet. Man kan ändra något med denna syntax: http://forum.rollspel.nu/showthread...=0&view=collapsed&sb=5&o=1&fpart=1#Post425079 men ändå kommer inläggen som är länkade med [inlägg] taggen att fungera... En annan fördel är ju också att inlägget visas med egna inställningar, istället för att det visas med samma inställningar som den som gjorde länken använder. Åtminstone jag tycker att detta är en mycket praktisk tag.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag ska banne mig lägga in "Dimfrost" i min signatur hädanefter.. :gremwink:

Jag tror inte signaturen söks igenom längre, eftersom den läggs till separat... Har ni som har olika signaturer något special eller är det bara tålmodighet?

Men jag tycker det vore roligt att få veta när man blir omnämnd... Ibland när jag känner mig riktigt äckligt självgod söker jag på Yassilus och ser om jag har missat något. Fast jag blir inte omnämnd så ofta... :gremsmirk:

Gardener

Champion
Eller också skulle jag ju kunna fixa så att inlägg-märkningen hänvisar till rätt ställe även vid platt visning. Jag hade inte en aning om att det inte blev rätt. Måste bara luska ut hur det ska se ut och då måste jag byta till platt visning. Huga. ;]

Som andra omnämnt så kan man använda inlägg-taggen så att folk får sina egna inställningar istf de som finns i url:en. Om jag nån gång skulle orka lägga till en liten javascript-snutt på stället där inläggsnumret visas så kan man även få hela profil-taggen klar i sin clipboard redo för att klistras in i ett meddelande. Förutsatt att ens browser har stöd för det (läs: antagligen bara msie-användare).

Mellanslagen finns antagligen där för att man lätt ska kunna skriva in innehållet på rätt ställe som någon nämner längre ner i tråden. Och oftast spelar det ju ingen roll med extra mellanslag som sagt.

Få ett PM varje gång någon använder profil-taggen tycker jag låter jobbigt, skulle det verkligen vara något som folk använde och tyckte var bra? Att kunna stänga av det skulle ju vara obligatoriskt, men jag är ändå lite tveksam till den. Och eftersom det skulle kräva lite specialkodning här och där samt en databasändring så måste det vara ett behov för det. Eller att jag sätter Anders på det. =]

Gardener

Champion
Det är bara utseende-taggarna som har kolon, dvs färg, linje, font och storlek. Varför det är så kan man undra, men när jag la till alla extra så valde jag att gå på befintlig funktion. Dvs, eftersom färg hade kolon använde jag kolon på linje, font och storlek också när jag gjorde dem. När man länkar med url och e-post så var det likamed-tecken och därför satte jag det på alla extrataggar för länkningar, som PM, Inlägg och profil.

Varför det var nån skillnad från början har jag ingen aning om, skulle gissa på att det var ett misstag snarare än ett genomtänkt beslut. Men ovanstående är iaf ett tips för att komma ihåg var det är kolon och var det är likamed. Eller så kan man ju använda Instant-länkarna.

Anders Åstrand

Swordsman
Heh, det där spelar nog ingen roll om du sätter mig på. Jag tycker det låter som en direkt dålig idé. Det skulle enbart medföra att folk hade ett litet avsnitt längs ner i sina inlägg där de länkade till alla de stora tänkarna på forumets profiler, bara för att locka dem till trådarna.