Nekromanti Fuskare

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Jag spelade eon i går, vi jorde nya gubbar till några som hadde dött. Vi han inte klart med en killes gubbe så han fick göra den hemma (jag litade på honnom. Tror man att han slog inte ett enda atribut under 15 med 3t6 och att han fick fördelen förstående för det magiska blev greve och hadde ett stort slott. Jag och en annan kille räknade ochså hans färdigheter som var 68 mer en vad han skulle ha.

Hjälp vad ska jag gjöra med pojken!!!
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Säga som det är att karaktären inte platsan in i spel gänget o sätta dig ner med honom o göra en ny.

Dougald/Som inte låter spelarna se tabellerna när dom gör sina karaktärer.
 

DEATH

Veteran
Joined
3 Jun 2001
Messages
170
Location
typ Sundsvall
Re2: Fuskare

skicka en as bra magiker som dödar honom och säg sedan 'Gudarna vet när du fuskar'

jag har testat det han kommer att bli skit sur men han började !!!!!!!!

Ðea†h
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Avhandling på åtgärder

Direkta motåtgärder:

* Kicka ut honom.
Detta är inte rekommendabelt om det är en vän det är frågan om eller om ni redan har en liten spelgrupp och är beroende av spelare. Gör det på ett snällt sätt om du måste /images/icons/wink.gif.

* Diskutera med honom. - den bästa metoden.
Säg åt honom att han inte får fuska, helt enkelt. Det förstör nöjet i att rollspela, ty om man fuskar så blir det så förutsägbart att man lika gärna kan skriva en bok - ensam och utan att förstöra för andra. Påpeka dessutom att det blir roligare att rollspela om han inte fuskar och gör allt för att tävla med sina medspelare.
Nu vet jag att han kommer förneka det, men då säger du helt enkelt "jag vet att du fuskar, jag har märkt det vid upprepade tillfällen". Ärlighet varar längst, säger vissa, men fortsätt läs, för all del. Jag anser inte att ärlighet varar längst, bara när man rollspelar (för då tjänar man inte på att vara oärlig).

* Indoktrination på det diskreta sättet. Kombinera detta med att diskutera med honom för att uppnå maximal effekt. Detta är även effektivt om du inte är helt säker på att han fuskar, så slipper du anklaga honom.
När han gör karaktärerna får han skriva på formuläret och ha tärningarna, du har alla böckerna - vilket nästan omöjliggör att han fuskar. När ni börjar spela tar du på dig att slå alla tärningsslag (jobbigt, men effektivt) - och gör det legit (annars vänjer han sig vid att det går bra, och när han gör det och du litar på honom märker han att det inte egentligen går så bra - och då kanske han börjar fuska igen). Eller, helt enkelt, övervaka alla förbättringsslag och bli extremt paranoid mot just honom - visa även att du är det så han förstår vinken.

* Straffa honom och belöna honom.
Straffa honom när du märker att han fuskar, hårt också. Sänk alla färdigheter som är över 5 med 1 steg per fusk och frys alla förbättringsslag, slå två åldringsslag per fusk och dylika saker. Detta rekommenderas inte av ganska givna anledningar.
Belöningar fungerar bättre. Detta måste dock kombineras med att du först diskuterar med honom, och det fungerar inte bra om de andra spelarna blir avundsjuka för att de tror att du favoriserar.

* Hot.
Detta är förstås sämst och är verkligen inte att rekommendera, men det är en metod i alla fall...

Lite mer indirekta motåtgärder och tänkbara anledningar till fusket..

* Om du kör mycket hack-n-slash-äventyr bildas en slags hets för att överleva. En lärd klarar inte att spöa ett troll, därmed slutar de göra sådana RPn och inriktar sig på vapenmästare med stora rustningar. Alltså - dra ned på hack-n-slashet.

* Om du "höjer svårighetsgraden" för ju mer rustningar, stridsfärdigheter och vapen de skaffar för att de ska tuggmotstånd bildas till slut hack-n-slash-hetsen. Det är inte bra att höja svårigheten på allt de stöter på, istället ska du sänka svårigheten. Får han för sig att hugga ned en bonde efter många äventyr utan strider, bara för att få slå på något alltså, säger du bara "han dör" utan att slå några färdighetsslag. Slår du färdighetsslag när du använder taktiken att dra ned svårighetsgraden får han uppfattningen att han får tuggmotstånd, det ska du inte ge honom - då får du inget resultat. Bestraffa diskret med att börja tvinga de in i tillfällen då de måste använda sociala färdigheter, som att övertala, diplomati, lagkunskap, värdera, supa, spel & dobbel, skumraskaffärer, etikett, heraldik, geografi, historia... och dylika färdigheter. Tänk efter för varje gång de gör något, vilken färdighet är lämpligen här? Rida, marsch och överlevnad bör han ha högt i, om han vill ta sig från hemstaden /images/icons/wink.gif. Och ju fler färdigheter han har högt i, ju mindre vapenfärdigheter har han högt, och ju mindre vapenfärdigheter han har högt i, ju mer inser han att han inte behöver sådana, och ju mer han börjar inse det, ju mindre behöve han fuska - med tanke på att han inte behöver höga attribut.
Ge honom problemlösning istället för monster.
Jag tror att den jag just nämnde är bäst, åtminstone vet jag inte om någon bättre. Du bör kombinera den med att övervaka hans karaktärer och tärningsslag och eventuellt diskutera lite om problemet med honom.

* Om du helt plötsligt nämner att han fuskar blir han skitsur, av ganska naturliga anledningar, nämligen: Om han fuskar känner han sig träffad och gör allt för att du ska tro att han inte fuskar, alltså ljuger han som en kpist smattrar och du kommer till slut svälja det - det är dåligt med att diskutera hans fuskande. Du kan förstås lägga fram bevis... Även, om han inte fuskar och du anklagar honom för det, har han all rätt att bli sur. Därför bör du tillvägagå på det diskreta sättet tills du vet helt säkert - diskutera först då.

* Det vi kommer fram till nu är att koboldik kan vara en anledning till fusk! Alltså, mindre koboldik, mer sociala färdigheter och "stadsäventyr", mindre chans för fusk.
Observera att detta kanske inte stämmer på just honom. Därför bör du som sagt övervaka honom också och notera när han fuskar för att försöka lösa problemet och komma på motåtgärder.

Om du nu ska börja diskutera det hela med honom nämn det väldigt enkla men konkreta argumentet - "vad tjänar du på att fuska i rollspel? Tärningarna finns för att det ska bli mer oförutsägbart, och fusk manipulerar tärningarna - därmed blir det mer förutsägbart. Därför är det ingen idé att rollspela, det är bara börja skriva en bok istället - där kan du editera hur du vill; Det låter du däremot bli med på våra spelmöten."

Hoppas mina tänkbara åtgärder var till någon nytta.
Jag vill inte verka som en besserwisser, trots att jag vet att jag är en, men det där är vad jag fullt och fast tror - rätta mig gärna.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Det verkar vara någon från min gamla rollspelsgrupp :gremsmile:.
En del av dem hade 20 i vapnet och 15-18 i undvika. Men de har gett upp och jag är nöjd och glad i min nya rollspelsgrupp.
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Vi hade ungefärsamma problem med en kille i våran grupp fast han:
Fuskade när han skulle slå mot t.e.x. sitt svärd

EX: han hade 15 i svärd och slog 5 6 5 då vände han 6:an till en 4 osv....

Jag kommer inte riktigt ihåg hur eller om vi löste problemet,
men han slutade av fri vilja sedan så........
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag tycker vi dödar honom...

Jävla fasoner. Jag blir vansinnig.

Sådant SKA inte förekomma, för sådant är mycket irriterande. Jag har ingen aning om hur man ska göra. Alla hyfsade förslag kommer från plutonium men jag VET att de inte funkar, för min förra spelgrupp hade TVÅ sådana skurkar. Jag har gjort allt plutonium föreslog och det hjälper inte. Vi misstänker också loke i vår nya spelgrupp för fusk men jag vet inte. Ibland (rätt ofta faktiskt)lyckas han faktiskt få perfekt med ob5t6 osv. Medan vi ser det. En jäkla tur den pojken. Klart, ibland blir man lite misstänksam. Hursomhelst har vi mobbat alla som möjligtvis varit kobolder så mycket att ingen vågar tänka tanken på att bli en, eftersom det är MYCKET låg satus att vara spelgruppens egna lilla kobold. Det är ju ett förslag alltid.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Det vettigaste jag läst på länge men...

...Ett litet problem uppstår om man försöker spela intrig kampanjer med spelare som bara vill slåss. När orden tryter vilket de tenderar att göra snabbt för denna typ av spelare , vars hela spelsätt inklusive rollpersoner inte är anpassade till annat än att rulla skadetärningar, så tar de till våld i situationer där en normal människa (med självbevarelsedrift) aldrig hade tagit till handgripligheter. Detta förstör hela äventyret till stort förtret för spelledaren.

Mitt tips för att undvika ovanstående är dels att prata med spelarna sedan banta ner gruppen för det är svårt att hålla förmånga spelare sysselsatta med diskussioner. Sedan kan man göra "icke våldsamma" rollpersoner till spelarna, gärna rollpersoner som passar in i kampanjen.

- Jonas
(Usch...Hoppas forumet är stängt för svenska lärare, jag kan inte stava)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Svårt att diskutera med ett storsvärd...

Men vad tjänar de på att slå ned sina informationskällor som de så mycket behöver pressa på information, exempelvis.
Om spelarna försöker tvinga ur någon informationen så är det bara att använda färdigheten förhöra... vilket mer eller mindre är en social färdighet /images/icons/smile.gif.
Man får nog helt enkelt göra de mer eller mindre beroende av vissa källor (personer) som man inte kan misshandla information ur, så att de blir mer beroende av icke-våldsamma färdigheter. Vilket onödiggör stridsfärdigheter till viss mån, och så vidare...

Men det är ju bara vad lilla jag tror...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jaa... :) Of course!

Eftersom spelledaren inte är en motspelare så... varför inte?

Om man får spelarna att misslyckas hela tiden så tänker de förstås, "ojdå, jag är viss ganska kass på svärd... nästa gång blir det 25 istället för 20. Men tänk om jag inte lyckas? Oj oj oj, jag tar hem och gör karaktären så att den blir perfekt...", och hur bra är det?
Så mitt förslag är att bara fuska snällt med spelarna.
Om ett helt obetydligt klättra-slag fumlades och stackars spelaren som har dräpt 3 troll ska upp till sin alvkoja uppe i ett träd och sova lite så är det lite taskigt att döma ut honom död på grund av det, så lite SLfusk tycker i alla fall jag är helt OK.
Rent psykologiskt sett så blir ju spelarna mer självsäkra om de lyckas oftare och kräver inte lika höga FCn, alltså kan det vara bra att flippa några 6or då och då bakom SLskärmen så stackarna inte fumlar hela tiden /images/icons/wink.gif.

Jag brukar dock hålla mig legit, *knackar stolt på bröstplåten och flinar självsäkert*.
/images/icons/wink.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Prata om det här med alla andra spelare i gruppen, iaf med nån du litar på. Gör nånting, ni har säkert känt varandra ett tag. Följ plutoniums gigantiska lista på åtgärder. När vi hade en kanske fuskare i vår spelgrupp hjälpte faktiskt en massa vinkar plus att SL började övervaka. Men risken är att han sen bara sätter sina färdigheter på vapen... då går han från fuskare till kobold, blabla. :)

Mvh peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Jaa... :) Of course!

Om ett helt obetydligt klättra-slag fumlades och stackars spelaren som har dräpt 3 troll ska upp till sin alvkoja uppe i ett träd och sova lite så är det lite taskigt att döma ut honom död på grund av det, så lite SLfusk tycker i alla fall jag är helt OK.

Jag är av åsikten att spelledaren alltid ska vara försiktig med att ha ihjäl rollpersoner. Han bör ha en mycket bra anledning för att göra det.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
För...

...att vända lite på diskussionen om SL-fusk, jag har turen (eller oturen) att alltid lyckas slå extremt högt, vilket också inkluderar färdighetsslag. (Beror kanske på att de nya tärningsseten jag införskaffat verkar vara mycket tyngre på sidan med en 1:a. Hmm...) I vilket fall så gör detta att dolda slag för spelare i princip alltid är fummel, oavsett om svårigheten är Ob2T6 eller Ob5T6. Skador som orsakas på spelare av SLP:s blir också orimligt hög. (43 med ett kortsvärd. I och för sig före modifikation för rustningstyp, men det är ganska hyfsad skadeverkan för ett kortsvärd.)
Därför brukar jag som SL modifiera resultatet av ren rutin. Kan det inte ligga en fara i det att SL också blir "för snäll", alltså att man som SL inte tycker att rollpersonerna ska missa ett färdighetsslag grovt/fumla enbart på grund av att den som sitter som SL har grym otur med tärningar? Och är det ett "fusk" som gör spelet mer realistiskt? IRL så är det inte så vanligt att individer i min omgivning gör fullständigt idiotiska saker, och skulle då Eon vara ett grymt realistiskt system skulle man se åtskilligt fler fummel IRL.
Sedan måste det ju erkännas att det inte är helt fel att ha tärningar som snittar minst en 6:a/3T6 man slår vid rollpersonsgenereringen. Det gör att RP blir lite mer "hjältelik" än vad han/hon skulle vara utan attribut överstigande 13, och därmed också lite roligare att spela.

//Tegrevan
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Avlivning med omedelbar verkan höll jag på att säga.
Fusk skall inte tolereras. Jag är inte helt diktatorisk, och jag tyckte om många av åtgärderna som plutonium postade. Men jag personligen skulle aldrig tolerera det. Jag brukar, till och med när jag har en ny spelargrupp, enkelt förklara redan i början, att upptäcker jag någon fuskare. Så åker den personen ut, om sedan de andra jag spelar med väljer att lägga över sin lojalitet på fuskaren så är det bara att beklaga. Det går inte att få ut någon spelglädje med en fuskare i gänget.

Hur drastiskt death's åtgärd än är, så tror jag nog att det är rätt inställning. Det är faktiskt mer min melodi, att helt enkelt på ett eller annat sätt meddela spelaren att, fuskar han. Så går det illa.

Men dylika tilltag är ganska fåniga egentligen, främst för att de inte skall behövas. Om det hade varit fia med knuff man spelade, eller kanske till och med schack, så hade jag kunnat förstå varför fusket uppstod, det är ju ett direkt tävlingsspel. Det finns inget sådant i rollspel, eller det skall i alla fall inte finnas. Jag tror nog att anledningen är att det finns mycket hack'n slash, annars tror jag inte jag kan se någon anledning att fuska. Så min slutgiltiga lösning är: Börja med mer sociala färdigheter, eller börja till och med att använda färdigheter mindre i huvudtaget. Om du absolut inte kan få honom att sluta, så måste du nog göra det som måste göras: Kicka honom från gruppen.
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Fuska är kul!

Låt er inte skrämmas av titeln,

Jag menar det nästan, men bara nästan, det är en sanning med modifikation.

Jag ser mig själv som en rätt "vuxen" rollspelare [host!]

Jo, jag menar att om man har en idé om hur man vill göra en karaktär skall man inte behöva tärningar för att skapa den rollpersonen, antigen gör amn den själv eller kanske i samråd med spelledaren så det håller sig inom vad denne hade tänkt sig i sin kampanj. Har man bara fått riktlinjer för hur SL hade tänkt sig kampanjen är det inget problem att skapa en karaktär helt själv. Man måste ha en viss känsla för vad som är rimligt, avvägda grundegenskaper, ungefär rätt antal poäng på färdigheterna och trovärdiga för- och nakdelar. Detta är nog något man lär sig att göra, man vet efter ett tag hur SL vill ha sina karaktärer.

Har man då en bra idé om karaktär kan man ju knepa ihop den en kväll, alltid ackompanjerad av en någorlunda extensiv bakgrundshistoria, denna får man mycket bra hjälp med av Eons spelsystem. Vad jag vill komma till är att karaktärerna har stor möjlighet att bli mer trovärdiga om man lägger tanke bakom utformandet än tärningar.

Ett tips till er spelledare är att be era spelare göra just detta till nästa kampanj!

tack för ordet =)

-roblin-
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Som med rökning...

Jag tror att det bara blir mer och mer modifierande tills man får karaktären "perfekt", och till slut övergår det hela till rent och skärt fusk.

Men idén är bra ändå, om SL är med och gör karaktären och har hand om boken. Om något resultat som man är missnöjd med kommer fram kan man snällt fråga SL om man får slå om - istället för att sitta hemma och slå och slå tills man får något "bra".

IMHO...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 
Top