Nekromanti Fusklapp

Quadrante

Grisbonde
Brukar ni som spelare/grupp ha sammanfattningar av viktiga regler under spel eller slår ni i böcker. Skulle ni uppskatta om en utgivare gjorde sådana sammanfattade regler åt er.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Färdiga och fina cheat sheets är guld. Höll på att börja klottra ner lite grejer till ett spel jag köpte som pdf i höstas, men se där hade ju spelmakaren sammanfattat allt skitbra på två sidor i slutet av boken. Win!

I vissa fall har jag lagt in små lappar som bokmärken på ställen jag kan behöva slå upp (typiskt sett monsterstats eller någon besvärjelse).

Lupus Maximus

Tekniker
Förvisso gillar jag "remsorna" som följer med Noirs spelpaket, men...
1. Förutom Star Wars D6 och James Bond-rollspelet har jag nog aldrig spellett ett rollspel som jag inte moddat, och jag funderar på hur jag skall modda hur kraften funkar i Star Wars D6.
2. När jag spelleder approximerar jag mest mekaniken.

Så jag är nog inte rätt målgrupp :)

Rangertheman

Myrmidon
Jag älskar "fusklappar" och sätter jämnt ihop diverse sådana till mina spel och spelare.

Quadrante

Grisbonde
Hmm, den genomsnittlige rollspelaren (spelledaren om inte annat) är nog professionell spelmodifierare, husreglerhar nog en högre status bland rollspelare än brädspelare.

Oavsett känns det som att jag som spelare skulle uppskatta en bra sammanfattning, så själv skulle jag uppskatta det. Frågan är nog också som producent, om det skulle vara något att lägga tid på. Eller om det är något folk hellre gör själva.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min grundinställning är nog att om det behövs en fusklapp så är det nog inte rätt system för mig.

Men, jag är positiv till alla pedagogiska knep, och om jag någon gång skulle ha anledning att spelleda något som hade ett lite för krångligt system så skulle jag definitivt uppskatta att ha alla regler samlade så att man lätt kunde snegla på dem. Typ ett bekvämt litet A5 sådär. Perfekt att ha i en boks appendix, och/eller som PDF på spelets hemsida.

(Får det inte plats på ett A5 så vetefasen om jag ens kan spelleda det ordentligt...)

Det finns ganska få grejer jag egentligen ser som riktiga "säljargument" numera (typ riktigt snygga bilder, något riktigt unikt i settingen, har en bra äventyrs-generator, eller är skrivet av nån jag känner och vill stödja), så "regelsammanfattning" är nog definitivt mer "grädde på moset" för mig. Eller "en rolig bonus jag blir glad av att se", kanske.

Lupus Maximus

Tekniker
I vissa spel känns det ibland som om författarna försöker gömma reglerna (fått den känslan bland annat i rollspel från White Wolf), och då skulle en "fusklapp" vara till hjälp. Men jag skulle nog inte ha förtroende för att de skulle göra ett bra jobb (nu har det förvisso varit två ägarbyten sedan dess, men...).

I Noir är dispositionen inte den bästa, så det blir mycket letande fram och tillbaka vill rollpersonsskapandet. Dvs om man inte har spelpaketet, där baksidan av initiativbrädet har hur en rollis skapas med sidhänvisningar. Så, Noir har i mångt och mycket gjort det, och gjort det bra. Jag kan dock inte komma på något annat exempel, så de känns som undantaget som bekräftar regeln för mig.

Tre solar

Hero
Det är väl den klassiska spelledarskärmens raison d'être?! Jag är för.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Quadrante;n304789 said:
Om du visste att det fanns ett bra sammanfattat dokument, skulle du säga att det är ett bra säljargument (eller mer grädde på moset).
Beroende på hur lång den sammanfattningen är kanndet absolut vara ett säljargument. Eller extremt avtändande om den är för lång. Ju längre sammanfattnig, ju mer komplicerat spel tänker jag (även om det så klart beror lite på exakt vad som tas med).

En bra, förståelig sammanfattning på ett par sidor kan lått göra mig intresserad, om jag gillar reglerna jag ser.

God45

#PrayersForBahakan
Brukar inte spel ha sådana här ”fusklappar” på spelledareskärmarna som de säljer? Har för mig att Nwod hade det så i alla fall.

Mogger

Hipsteranka
Quadrante;n304775 said:
Brukar ni som spelare/grupp ha sammanfattningar av viktiga regler under spel eller slår ni i böcker. Skulle ni uppskatta om en utgivare gjorde sådana sammanfattade regler åt er.
Jag brukar försöka få plats med det på rollformuläret, eller om det inte går så ja, absolut en "fusklapp"! Så svaret på din fråga blir ja, jag skulle uppskatta om utgivare gjorde det åt mig.

Quadrante

Grisbonde
Måns;n304824 said:
Jag brukar försöka få plats med det på rollformuläret, eller om det inte går så ja, absolut en "fusklapp"! Så svaret på din fråga blir ja, jag skulle uppskatta om utgivare gjorde det åt mig.

All info på rollformuläret är ju helt klart föredömligt, om det gick så skulle jag nog själv uppskatta det mer än ett löst papper. Spelledarskärmar är ju alltid bra, men de är ju för spelledaren, inte gruppen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag ogillar egentligen att slå i böcker, men det brukar alltid sluta med att jag gör det ändå.

Gillar nog mer metoden som i FATE, där du kan introducera nyckelord som inte behöver slås upp i en bok till att börja med utan som växer fram organiskt. Nu har ju FATE, det till trots, samma färdighetslistor och annat trams som andra rollspel, så du behöver ha "cheat sheets" i alla fall, men det går inte att få allt antar jag. :)

Cheat sheets ja, hur som helst. Finns det saker jag behöver kolla upp så vill jag hitta det samma ögonblick som jag behöver det.