Nekromanti FV

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Läste ett gammalt inlägg av mig som handlade om KP och FV men Fv glömdes lite bort. Vad i FV% systemet är det som en del ogillar? Vad är nackdelen. Finns fördelar? T20 med slå över svårighetsgrad men under FV är väl detsamma som att modifiera ett FV med svårighetskast? Vari finns fördelarna med att toppa sitt FV med svårightesgrad + FV med tex XT6? *förvirrad, eller för lat att tänka själv :gremwink:*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Läste ett gammalt inlägg av mig som handlade om KP och FV men Fv glömdes lite bort. Vad i FV% systemet är det som en del ogillar? Vad är nackdelen. Finns fördelar? T20 med slå över svårighetsgrad men under FV är väl detsamma som att modifiera ett FV med svårighetskast? Vari finns fördelarna med att toppa sitt FV med svårightesgrad + FV med tex XT6? *förvirrad, eller för lat att tänka själv "

Jo, förvirrat var det... :gremwink:

Men även fördelarna och nackdelarna finns postade förr. Men kort sagt:

Vi har följande variabler att leka med:

Slumpgenerator: Allt från de traditionella tärningarna till gummikycklingar.
Värde: Ett värde som mäter hur bra man är på något, till exempel ett färdighetsvärde eller ett attribut (eller båda). I vissa fall, till exempel d6-systemet, så är värde och slumpgenerator samma sak.
Svårighet: Ett värde som mäter hur svårt något är.

Från det kan man få ett antal olika mekanismer.

Slumpgenerator <= värde + svårighet: Klassisk BRP. Vi har sett den förr.
Fördelar: Vi har sett den förr, så alla vet hur den funkar. Den är intuitiv, kräver väldigt lite matematik (om något är normalsvårt krävs ingen alls) och bygger huvudsakligen på jämförelser.
Nackdelar: Att jämföra en handling med en annan kräver mer jobb.

Slumpgenerator + värde >= svårighet: d20, T10, Fuzion etc.
Fördelar: Det är väldigt enkelt att jämföra en handling med en annan. Spelaren kan ofta slå slag själv, även på "dolda" handlingar som Finna Dolda Ting (typ/motsv).
Nackdelar: Kräver oftast någon form av aritmetik.

Värde antal (slumpgeneratorer >= svårighet) --> minst ett lyckat: Även känd som tärningspölssystem. Återfinns i till exempel Shadowrun och Storyteller.
Fördelar: Enbart jämförelser. Oavsett hur man gör så krävs ingen aritmetik. Man skrapar ihop så många tärningar man ska ha och slår.
Nackdelar: För svåruppskattad sannolikhetsfördelning, kräver en fantasiljon tärningar.

Utöver det kan man brodera ut de olika grundmekanismerna hur mycket man vill: öppna tärningar, smarta sätt att mäta resultat et cetera. Men det är överkurs.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Så där ja. I am enlighted, tack Krille. Borde du itne göra ett eget rollspel så mycket kunskap som du har? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Så där ja. I am enlighted, tack Krille. Borde du itne göra ett eget rollspel så mycket kunskap som du har?"

Been there, done that, the t-shirt will be released this summer. :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Ytterligare en variant ...

Hur det funkar i »The Dying Earth Roleplaying Game«:

Slumpgenerator (1t6) > 3
I TDERPG avgör ditt FV hur många gånger du får slå om tärningen. När omslagningspölen är tom måste du fylla på den igen. Påfyllning sker i allmänhet genom rollspelande och skiljer sig från färdighet till färdighet.

Om du t.ex. har färdigheten Övertala (förvirrande) så krävs att din rollperson tillbringar minst fyra timmar med att utveckla en teori som är så komplicerad att den är obegriplig och därefter försöka förklara den för alla som vill (eller troligen inte vill) höra på. När rollpersonen gjort detta är hans omslagningspöl för Övertala (förvirrande) återställd.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Jag har inte någonting emot FV som modifieras och T20 att slå med för att se om man lyckas.

Om jag måste välja föredrar jag dock ett antal T6 mot ett FV som inte modifieras. Dels för att det aldrig kräver mindre räknande och dels för att det blir väldigt tydligt att ska man göra någonting lätt ska man använda 2T6 och ska man göra något svårt så är det 4T6 o.s.v i stället för att man ska dra av eller lägga till ett antal FV.
 
Top