"Läste ett gammalt inlägg av mig som handlade om KP och FV men Fv glömdes lite bort. Vad i FV% systemet är det som en del ogillar? Vad är nackdelen. Finns fördelar? T20 med slå över svårighetsgrad men under FV är väl detsamma som att modifiera ett FV med svårighetskast? Vari finns fördelarna med att toppa sitt FV med svårightesgrad + FV med tex XT6? *förvirrad, eller för lat att tänka själv "
Jo, förvirrat var det...
Men även fördelarna och nackdelarna finns postade förr. Men kort sagt:
Vi har följande variabler att leka med:
Slumpgenerator: Allt från de traditionella tärningarna till gummikycklingar.
Värde: Ett värde som mäter hur bra man är på något, till exempel ett färdighetsvärde eller ett attribut (eller båda). I vissa fall, till exempel d6-systemet, så är värde och slumpgenerator samma sak.
Svårighet: Ett värde som mäter hur svårt något är.
Från det kan man få ett antal olika mekanismer.
Slumpgenerator <= värde + svårighet: Klassisk BRP. Vi har sett den förr.
Fördelar: Vi har sett den förr, så alla vet hur den funkar. Den är intuitiv, kräver väldigt lite matematik (om något är normalsvårt krävs ingen alls) och bygger huvudsakligen på jämförelser.
Nackdelar: Att jämföra en handling med en annan kräver mer jobb.
Slumpgenerator + värde >= svårighet: d20, T10, Fuzion etc.
Fördelar: Det är väldigt enkelt att jämföra en handling med en annan. Spelaren kan ofta slå slag själv, även på "dolda" handlingar som Finna Dolda Ting (typ/motsv).
Nackdelar: Kräver oftast någon form av aritmetik.
Värde antal (slumpgeneratorer >= svårighet) --> minst ett lyckat: Även känd som tärningspölssystem. Återfinns i till exempel Shadowrun och Storyteller.
Fördelar: Enbart jämförelser. Oavsett hur man gör så krävs ingen aritmetik. Man skrapar ihop så många tärningar man ska ha och slår.
Nackdelar: För svåruppskattad sannolikhetsfördelning, kräver en fantasiljon tärningar.
Utöver det kan man brodera ut de olika grundmekanismerna hur mycket man vill: öppna tärningar, smarta sätt att mäta resultat et cetera. Men det är överkurs.