Helt otroligt alltså! Här kommer jag till forumet för att göra ett inlägg om fylla, och så har du redan gjort det!
De här reglerna hittade jag på när en RP (en klen liten wizard) skulle supa i kapp med en dvärg:
Fylla mäts i stop. En character kan dricka lika många stop som han har constitution modifier utan att något händer (om man har 16 i con har man +3 som modifier och kan alltså dricka 3 stop). När man går över den gränsen gör man en fortitude save för varje drink (DC 15 för vanligt dvärgaöl). Lyckas man händer fortfarande inget, men misslyckas man får man ett stop fylla.
Varje stop fylla innebär att man får -2 till alla attack rolls, skill checks och saving throws (inklusive den saving throw man gör för att klara av nästa drink, hehe).
Då man fått lika många stop fylla som sin con-modifier ändras reglerna. Om man lyckas med sin saving throw får man ett stop fylla till, om man misslyckas blir man medvetslös i 1d4 timmar.
Råkar man ha 11 eller sämre i constitution är man illa ute. Man blir tvungen att göra en save redan för sin första drink, och så fort man fått ett enda stop i fylla riskerar man att bli medvetslös. Man får ingen ytterligare penalty om man t.ex har 8 i con (modifier -1).
Fylla går om efter 2 timmar/stop efter det att man slutat dricka (eller efter en natts sömn), men då kan man råka ut för bakfylla. För varje stop fylla man fick föregående kväll gör man en saving throw (samma DC som för fylla). Lyckas man försvinner stopet, men misslyckas man omvandlas det till en hink bakfylla.
Varje hink bakfylla ger -1 till attack rolls, saving throws och skill checks. Bakfylla går också om med takten 2 timmar/hink.
Både fylla och bakfylla går att bota men en heal- eller remove poison-spell. Slow poison botar inte fylla/bakfylla, men skjuter upp effekterna tills efter att den upphört att verka.
Olika slags alkohol har olika DC, men det enda jag använde var dvärgiskt öl, som har DC 15 (som sagt).
Om man vill kan man säkert göra tillägg, som att dvärgar och halvorcher har +2 till saving throws mot fylla, eller att kroppsvolymen påverkar hur många stop man klarar av, men de här reglerna använde jag med gott resultat (trollkarlen vann, tack vare en liten antidote han hällde i sig innan han började)
/JPS