Nekromanti Fylla...

Quan'talis

Swashbuckler
Helt otroligt alltså! Här kommer jag till forumet för att göra ett inlägg om fylla, och så har du redan gjort det!

De här reglerna hittade jag på när en RP (en klen liten wizard) skulle supa i kapp med en dvärg:

Fylla mäts i stop. En character kan dricka lika många stop som han har constitution modifier utan att något händer (om man har 16 i con har man +3 som modifier och kan alltså dricka 3 stop). När man går över den gränsen gör man en fortitude save för varje drink (DC 15 för vanligt dvärgaöl). Lyckas man händer fortfarande inget, men misslyckas man får man ett stop fylla.

Varje stop fylla innebär att man får -2 till alla attack rolls, skill checks och saving throws (inklusive den saving throw man gör för att klara av nästa drink, hehe).

Då man fått lika många stop fylla som sin con-modifier ändras reglerna. Om man lyckas med sin saving throw får man ett stop fylla till, om man misslyckas blir man medvetslös i 1d4 timmar.

Råkar man ha 11 eller sämre i constitution är man illa ute. Man blir tvungen att göra en save redan för sin första drink, och så fort man fått ett enda stop i fylla riskerar man att bli medvetslös. Man får ingen ytterligare penalty om man t.ex har 8 i con (modifier -1).

Fylla går om efter 2 timmar/stop efter det att man slutat dricka (eller efter en natts sömn), men då kan man råka ut för bakfylla. För varje stop fylla man fick föregående kväll gör man en saving throw (samma DC som för fylla). Lyckas man försvinner stopet, men misslyckas man omvandlas det till en hink bakfylla.

Varje hink bakfylla ger -1 till attack rolls, saving throws och skill checks. Bakfylla går också om med takten 2 timmar/hink.

Både fylla och bakfylla går att bota men en heal- eller remove poison-spell. Slow poison botar inte fylla/bakfylla, men skjuter upp effekterna tills efter att den upphört att verka.

Olika slags alkohol har olika DC, men det enda jag använde var dvärgiskt öl, som har DC 15 (som sagt).

Om man vill kan man säkert göra tillägg, som att dvärgar och halvorcher har +2 till saving throws mot fylla, eller att kroppsvolymen påverkar hur många stop man klarar av, men de här reglerna använde jag med gott resultat (trollkarlen vann, tack vare en liten antidote han hällde i sig innan han började)

/JPS

DanielSchenström

Swashbuckler
Det fanns i Advanced Dungeons & Dragons första upplaga. Här har du dem så du kan uppdatera dem till nyaste upplagan.

Lätt berusad: -1 INT, -1WIS
Någorlunda berusad: -3 INT, -4 WIS, -2 DEX, -1 CHA, -1 Attack, +1 Hit Point
Redigt berusad: -6 INT, -7 WIS, -5 DEX, -4 CHA, -5 Attack, +3 Hit points
Bortom detta faller man ner och sover 7-10 timmar.
även räddningsslagen försämras, med samma mängd som attack roll adjustment.

återhämtning:
Lätt: 1-2 timmar (x0.8 för milt berusande dryck och x0.5 för stark)
Någorlunda: 2-4 timmar (x0.85/0.55)
Redigt: 4-6 timmar (x0.9/0.55)
Nerfallen: 7-10 timmar (x0.95/0.6)
Allt eftersom tiden går flyttas man upp till det lättare stadiet av berusning.

Starka drycker har en 5% chans att permanent sänka CON med 1.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Empiriskt test ...

För att kunna hjälpa dig med din fråga gick jag på lokal igår.

Idag känns det som om jag tagit 2 poäng temporary ability damage på Str, Dex och Int.

Då dracks det ändå ganska måttligt igår.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Empiriskt test ...

Vilken uppoffring! Tänk att det finns folk som är beredda att gå så långt bara för att hjälpa andra!

/JPS

chrull

Stockholm Kartell

På grund av vissa ingrep jag gjorde på min tunga igår så kunde jag inte göra samma test..

men jag minns från tidigare liknande test att även Karisman har en tendens att gå ned lite dagen efter...

och alla andras verkar gå upp undertiden man är lite berusad...

chrull

Archer

Swashbuckler

Alkohol, (1 pint):
Svag 1 poäng Subdual, Fortitude DC 8 Negates.
Medel 2 poäng Subdual, Fortitude DC 10 Negates.
Stark 3 poäng Subdual, Fortitude DC 12 Negates.
Mycket stark 4 poäng Subdual, Fortitude 15 Negates.

Secondary effects (dagen efter); Str, Dex, Int, Wiz, Cha -2 i 1T6+2 timmar.

Bara ett förslag /images/icons/laugh.gif

Jaak

Warrior
jävligt bra

skit bra system, lätt att komma ihåg och minst lika bra som alla andra konstiga och jobbiga....... men simpelt, mycket bra

Widde

Warrior

Glöm inte Con.
Däremot verkar det som om Wis går upp lite, när man kommer till insikt dagen därpå ...

-W

Vaddå, har Wis-ökningen.......

...med att göra att man har upptäckt att personen som man har vaknat upp bredvid ser ut som en häst med glasögon? Det är ju lite synd......*lol*.........

En polares polare vaknade upp en sån gång och insåg att han hade haft sex med en flicka som hade hela ansiktet täckt med finnar och gropar, stripigt långt hår och vägde säkert 100 kg. Det blev inte bättre att hon blev gravid och vägrade göra abort. Så han får betala underhåll........han måste ha fått en ökning på Wis på +10 i månaderna efter sitt misstag.

Caen

Widde

Warrior
Re: Vaddå, har Wis-ökningen.......

Det är en tillfällig ökning som beror på att man blir så otroligtt medveten om hur dumt det var att dricka sex sexor absith kvällen innan, ja att dricka överhuvudtaget. Och man skall bara dricka vatten i framtiden, ifall Gud är god och låter en överleva dagen. Ökningen går över på ett par dagar, och är som bortblåst när man på fredagen står framför en bardisk tillsammans med en kompis som just köpt dig en Long Island Ice Tea för tredje gången.

-W

Re: Vaddå, har Wis-ökningen.......

Hmm, jag har varit med om att den där Wis-ökningen har skett redan på dagen då man är full. I mina unga tonår var jag med om att vi drack så mycket att jag spydde en stor chipsskål full med galla. Och då mådde jag illa och trodde jag skulle dö. Och dåhade jag verkligen högre Wis för jag svor och bestämde mig för att jag aldrig mer skulle dricka igen. Men det höll inte.

Quan'talis

Swashbuckler
Vad ska du med wisdom till...

...om du har kompisar som köper sprit åt dig? Man kan väl inte få allt heller?

/JPS - dricker inte alkohol. Det betyder 1) att jag mår bra dagen efter och 2) att jag kommer ihåg allt mina kompisar säger och gör när de är fulla. Det är minst lika roligt.../images/icons/devil.gif