Nekromanti Fylle-Fia

Rickard

Urverk speldesign
Jag ropade hem Fia med knuff där man hade 1 cl-glas som bluttar som man flyttade omkring på ett bräde. Man fick två tärningar med setet och jag testade att köra med flickvännen. Här kom ett problem in i bilden, nämligen att spelet slutar som det början - med en himla massa menlösa tärningsslag. Istället införde jag lite nya regler; låt mig nu ta dem från början.

Man har ett grogglas (eller så är markörerna det) som alla ska dricka upp om man blir knuffad.

Spelet använder sig av 2T6 och man slumpar vem som börjar genom att låta alla slå dessa två tärningar. Den som slår högst börjar.

Man får gå ut från "boet" om man slår 1 eller 6 och måste gå alla steg som båda tärningarna visar, om man om inte slår en annan 1 eller 6:a. Exempel: Slår man 1 + 6, så får man flytta ut två bluttar (ruta 1 och 6) eller gå 7 steg med en blutt.

Om man har fler än en blutt ute på brädet, så får man dela upp tärningsslagen. Exempel: Slår man 2 och 5 med tärningarna, så får en blutt gå 2 steg och en annan gå 5 steg.

Man får inte stå på samma ruta med två av sina bluttar. Då måste man istället flytta en annan blutt, om det är möjligt. Annars struntar man i tärningsslaget. Flyttar man till en upptagen ruta som en motståndares blutt har, så knuffar man den blutten. Den spelaren får flytta tillbaka sin blutt och ta en grogg. Den knuffade blutten flyttas tillbaka till boet.

Om man slår två likadana tal, så får man flytta och sedan slå igen.

Man måste gå med tärningar om man kan. Ingen tärning kan ignoreras. Om det står en blutt i boet eller en blutt på "upploppsträckan" (den säkra delen) som inte kan gå, så kan man inte säga att man använder en tärning till dessa bluttar, såvida man har en tredje pjäs ute i spel.

Man kan endast gå i mål om en eller två tärningarna visar på rätt siffra. Om man gör det, så får man ge groggen till en valfri person. Observera! Om man inte kan gå i mål på en eller två tärningar så får man inte använda en av tärningarna för att gå in på upploppssträckan om man inte kan använda en tärning till någon annan pjäs. Exempel: Står man 6 rutor från målet och har inga andra pjäser på brädet och slår 7 eller mer, så får man inte flytta sin pjäs.

Specialregel: Första gången pjäsen tas bör man ha Cola eller vatten i glaset. Detta fungerar endast om man har grogglas som bluttar.

Vad var det mer jag hittade på under spelets gång? Jo, den som blir sist kvar måste dricka lika många groggar som antalet pjäser som denna har i spel.

/Han som speltestade detta ikväll och det tog (kanske) en timme att spela med fyra personer

Dewil

Skrivbordsgeneral
/Han som speltestade detta ikväll och det tog (kanske) en timme att spela med fyra personer
Den viktigaste frågan är naturligtvis hur packade ni blev.

/Dewil (med huvudvärk efter gårdagens punschprovning)

Rickard

Urverk speldesign
Faktiskt inte så mycket. Ok, en säckade ihop men han drack två vinare också. Av min 350 cl koskenkorva så försvann lite mer än hälften och då drack ändå fem personer ur den när de spelade var sin gång.

/Han som ska testa fyllepoker nästa gång (bluffpoker med sprit) och ska rapportera