Det finns några olika sätt att hantera tärningar i rollspel som går igen gång på gång. Slå lika med eller under ditt värde för att lyckas (i princip procentslag, även om tärningen inte är en t100 utan en t20 eller t10 – då är stegen helt enkelt 5 eller 10% stora); slå lika många t6 som ditt värde där högt är lyckat (eller: slå 4 eller 5; eller över ett värde styrt av svårigheten för slaget); slå och lägg ihop och nå minst upp till x (eller högre än din motståndare) – osv. Detaljerna skiljer, men grundtanken kommer oftast från ett av en knapp handfull system.
Sedan finns så klart en hel del mer originella resolutionsmekaniker: Sorcerer, där oerhört mycket läses ut ur varje slag (men som inte var så kul att använda sig av); A Dirty World, där du ville hitta grupper av viss höjd eller bredd i slaget (också mer kul i teorin än kul i spel); Trollbabe, där du kan få slå om men med högre insats inte bara en gång (som i Mutant år noll), utan tre gånger (det var rätt kul faktiskt); Don't Rest Your Head, där du slår pölar av en, två eller tre färger – vilket ökar chansen (det gäller att slå lågt), men om någon av de extra färgerna dominerar (har högsta tärningen) så måste du kryssa någon dina mycket begränsade resurser (verkar kul, men har inte spelat ännu).
Så ja, uppfinningsrikedomen är stor även om den faktiska variation i vad som används ofta en inte är det. Men jag kan inte låta bli att tro att det måste finnas några briljanta resolutionstyper jag inte stött på ännu, trots rollspelande i 30+ år. Så, vilka är de mest udda, uppfinningsrika (och helst roliga) resolutionssystem (med tärningar; jag gillar inte kort eller sten-sax-påse) som ni känner till eller kanske till och med har provat?
Sedan finns så klart en hel del mer originella resolutionsmekaniker: Sorcerer, där oerhört mycket läses ut ur varje slag (men som inte var så kul att använda sig av); A Dirty World, där du ville hitta grupper av viss höjd eller bredd i slaget (också mer kul i teorin än kul i spel); Trollbabe, där du kan få slå om men med högre insats inte bara en gång (som i Mutant år noll), utan tre gånger (det var rätt kul faktiskt); Don't Rest Your Head, där du slår pölar av en, två eller tre färger – vilket ökar chansen (det gäller att slå lågt), men om någon av de extra färgerna dominerar (har högsta tärningen) så måste du kryssa någon dina mycket begränsade resurser (verkar kul, men har inte spelat ännu).
Så ja, uppfinningsrikedomen är stor även om den faktiska variation i vad som används ofta en inte är det. Men jag kan inte låta bli att tro att det måste finnas några briljanta resolutionstyper jag inte stött på ännu, trots rollspelande i 30+ år. Så, vilka är de mest udda, uppfinningsrika (och helst roliga) resolutionssystem (med tärningar; jag gillar inte kort eller sten-sax-påse) som ni känner till eller kanske till och med har provat?