Nekromanti Fysiska avatarer/robotar styrda över nätet, gjort?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag är en sån där som drabbas av idéer hela tiden och den här dök upp tidigare i veckan.

Framtiden, människan är spridd i rymden. Hur mycket är inte viktigt just nu.

Människor är som de är nu. De umgås vanligen på samma sätt som nu, om inte annat för att hålla sig i form. Men när de vill kan de lämna sin kropp och flytta till en av miljontals (?) robotkroppar som är redo för dem. Det finns massvis av modeller alla med sina egenskaper. En del är enbart för rekreation eller resor (Idag vill jag vara på vackra Alfa Nebuli III, när jag tröttnat drar jag till UU219 där det alltid är fest genom att byta kropp).
Andra sköter jobb som våra kroppar inte skulle tåla.

Majoriteten av befolkningen behöver inte göra nåt, arbeta är frivilligt.

Men är det redan gjort, jag är halvbekant med vad Transhumanism är och det här faller in där. Men är just det här konceptet med en massa tillgängliga robotkroppar man kan hoppa in i när man känner för det gjort redan?

Jag tror iaf fröt till idén kommer från tester de gör nu där de vill koppla folk med fysiska eller psykiska hinder till robotar som de kan lämna hemmet via och känna sig som att de är där.

Hellmer

Veteran
Jag vet inte om det har gjorts i rollspel. Tycker idén med att man har en massa olika kroppar är rätt frän. Kanske man man även hacka sig in en robot som någon annan redan styr, eller stänga ner. Blir som ett rollspel i rollspelet.

I Avatar (Den stora pocahontasfilmen med blåa långa alienar) använder de ju den tekniken/idén för att kunna infiltera de blåa varelserna. Alltså med att styra en robot, eller om det är en exakt organisk kopia eller så.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I Eclipse Phase är sinnet (mjukvaran) frikopplad från kroppen (mjukvaran). Man kan ladda upp sig, ladda ner sig, göra kopior av sig själv och jämka ihop kopiorna, ta backup innan jobbiga uppdrag, och så vidare. Kropparna kan vara biologiska eller robotar. Ofta beror det på syfte och så, men också på budget; det finns fler sinnen än kroppar (eftersom jorden förstördes i krig mot rogue AI's och folk fick fly i form av radiosignaler...) och det finns inte direkt något snällt kösystem.

Så de som har mycket resurser har massor av olika snygga kroppar; de som inte har det så bra ställt får tjäna ihop till sin kropp genom att jobba något skitfarligt jobb i en lånekropp i några år. Och så kanske de hamnar hos ett företag som bara kasserar dem när de jobbat klart och skiter i att ge dem kroppar, eller så rensar företaget deras minnen och sätter dem i arbete igen.

Man reser inte med rymdskepp; man reser genom att skicka radiosignal eller, om man har bråttom och pengar, kvantbit-signal, med sitt medvetande i komprimerad form. Sen hyr man en kropp på plats. En del rymdstationer har inte ens en fysisk levnads-yta, utan man har bara virtuella mötesplatser = behöver inte hyra kropp...

Nå; Eclipse Phase kanske inte är precis det du letar efter, men det är awesome och supersnyggt och släppt via Creative Commons så det är helt legalt att gå till piratbukten eller nåt och tanka som torrent. Eller köpa de apsnygga fyrfärgsböckerna.

Jag rekommenderar varmt att du försöker hitta 3rd printing; en hel del har fixats i den regelmässigt och så, även om de var lite slarviga med layoutkorren sen...

EDIT: Här har du lite PDF:er: http://robboyle.wordpress.com/eclipse-phase-pdfs/

DanielSchenström

Swashbuckler
Ok, men då är ju huvudidén gjord så jag kommer inte spinna vidare på den förutom det här lilla.

RP är kanske problemlösare, deras (spelarnas) intelligens och tankesätt är det som gör dem eftertraktade. Så de får oftast platsen de behöver vara på till att börja med. Och tillgängliga kroppar att börja med och börja förflytta blir lite som Mission Impossible inleds. Spelarna väljer den kroppstyp av de som erbjuds från ett urval som spelledaren tar fram.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Då blir det kanske lite som att kliva in i en mech-rustning, man väljer den som passar bäst för just det här uppdraget. Jag tycker nog personligen det är roligare att klara uppdrag trots skavanker.

Fast kropparna kanske alla har någon slags defekt, typ att ju mäktigare kropp desto farligare för användaren?