Nekromanti Gå på stan i mantel

magoo

Hero
Jag och några rollspelskompisar kom i samspråk om människor som synliggör vårt intresse genom att t ex gå på stan i mantel eller alvöron.

Bu eller bra?

Själv tycker jag att mantel är ett skönt plagg som borde vara ett accepterat alternativ till jackor och annat men jag vill inte sticka ut. När jag klär ut mig blir jag dessutom lätt en annan person och när jag är på stan vill jag helst vara mig själv. Så jag säger Bu för min del.

Nightowl

Champion
Det är ju frågan OM man klär ut sig när man sätter på sig mantel.

Själv hade jag en period när jag alltid bar hatt, vilket inte är standard nuförtiden men var det förr i tiden - högreståndspersoner och arbetarklass om sön- och helgdag hade hatt, arbetarklass hade keps eller dylikt, ingen gick barhuvad. Idag är det inte lika kufiskt som mantel (för att inte tala om alvöron) men ändå udda - jag hade just börjat jobba i en liten inlandskommun i Norrbotten, och det finns exakt tre män som äger en hatt i stan: jag, det numera avlidna kommunalrådet Lavander och en kuf som jobbar år kyrkan på odefinierat vis.

Jag slutade bära hatt för att det blev en förklädnad - det kändes inte naturligt att ha hatt. (Jag slutade bära blommiga västar samtidigt och att gå klädd helt i manchester.)

Erik, blev av med sin hatt i manchester under sorgliga omständigheter

Man Mountainman

Storsvagåret
Att bära mantel eller lajvöron har definitivt inget med mina intressen att göra, men om lajvare vill synliggöra sitt intresse så säger jag good for them! Jag tycker bara det är kul när folk vågar skylta med sin nördighet och jag gillar folk som klär sig annorlunda. I'm all for, med andra ord.

Storuggla

Champion
"och det finns exakt tre män som äger en hatt i stan: jag, det numera avlidna kommunalrådet Lavander och en kuf som jobbar år kyrkan på odefinierat vis."

Räknar du avlidna? Då finns det väl fler än tre?

Storuggla, banankontroll

Mask_UBBT

Hero
Jag säger Bu för att jag tycker att det ser fånigt ut. Jag skulle undvika att ha att göra med en person som går runt i mantel och alvöron på stan, eftersom att det är skumt på ett dåligt sätt. Jag har två reaktioner på skumt, nämligen "Hehe, det där var ju kul" samt "Woaaaah... retard". Den första kategorin omfattar saker som är konstiga och ovanliga i förhållande till normen, och den senare kategorin omfattar saker så way out there att de uppvisar en uppenbar exhibitionistisk drift. Typ femtioåriga tanter som går topless på stan med lysdioder piercade igenom bröstvårtorna. På karnevaler(eller, i fallet med manteln, livedemonstrationer) kan det vara småkul med sådan extrem-kufiskhet, men annars är det bara blä.

Nå, jag vet att någon kommer säga "Men om du inte vill prata med dem är det ju ditt problem, det är ju duuuu som bryr dig om vad andra tycker, du är intolerant, du missar chansen att lära känna folk som är fina på insiiiidaaan etc. etc.!" och, ja, ni har säkert rätt. Men det är mitt val. Jag vill inte associeras med någonting som jag tycker är löjligt titta-på-mig beteende. Om jag ser någon på stan med alvöron och mantel så kommer jag skratta åt personen och inte må dåligt åt det. Exhibitionismens pris är att man får tåla att folk som jag, som tycker att vad man gör är töntigt, inte sväljer allt med hull och hår. Gör man medvetet något som man förstår sticker folk i ögonen(och ofta med just det syftet) så kan man inte gnälla när de väl reagerar. Att vi har en norm i Sverige kan ses som trist, men det är så samhällen fungerar, lixom.

Så, in short, klä dig som du vill, men ställ inga artighetskrav på mig. Jag sätter mig inte emot att gamla hängpattsdamer hoppar nakenstylta genom staden, men räkna med att jag pekar och skrattar.

Notera att jag själv har rakad hjässa och går överklädd vart jag än är, men jag vågar nog säga att det inte är på mantel-nivå i förhållande till vardagsnormen ändå. Pekande och skrattande är dock ingen fara, om ni känner motsatsen. Jag hade kunnat gnälla över hur synd det är att man inte kan klä och bete sig hur man vill utan att folk har åsikter, men istället är det bara för mig att acceptera att alla inte gillar hur jag ser ut. Om man är såpass osäker i sin utstryrsel att man inte klarar av att få kritik så är det faktiskt ens eget problem.

Storuggla

Champion
"Bu eller bra?"

Bu. Helt klart bu. Jag har sett folk i alvöron och mantel på stan (ofta på väg till eller från SFBokhandeln) och de har det gemensamt att de alla ser ut som ägg och gör det pinsamt för oss andra att berätta vad vi sysslar med.
""Jasså du sysslar med rollspel, klär du också ut dig när du ska gå ut på stan?" Men vafan lägg ner, det vår hobby verkligen behöver är att framstå som ännu mer socialt handikappade och verklighetsflyende.

Storuggla, sur kattunge

Zadrith

Hero
När jag var yngre använde jag ibland en struthätta som vintermössa och jag saknar den ibland för det var den bästa huvudbonad jag haft. Jag har väl blivit lite för gammal och normaliserad för att göra sådant numera men jag tycker att det vore på tiden att mantlar blev på modet igen så jag helt klart Bra även om jag tycker att alvöron är lite att ta i eftersom de inte har någon praktisk funktion (och dessutom brukar vara ganska fula).

Eksem

Champion
Bu. Det är på grund av alvöronmänniskor som folk pekar på affischer för medeltidsveckan och säger: "Jonas, ska inte du dit? Du gillar ju sånt där? Hahahahaha!". Alvöron på stan har ingenting med mitt rollspelande att göra.

Vad det gäller mantel känns det som ett plagg man måste förtjäna. Vem som helst kan inte gå runt i mantel och komma undan med det. Är man en person som går runt i mantel och kommer undan med det, då vet man att man har kommit någonvart här i livet.

Zadrith

Hero
Är man verkligen bara en del av verligheten om man klär sig enligt rådande normer och är man socialt handikappad om man väljer att vara annorlunda. Låter som en ganska trist syn på saker och ting enligt mig.

hraufnir

Swordsman
Liksom några av de nedanstående säger jag: vad får du ut av att gå på stan i Alvöron? Det känns lite för mycket spock för mig. Jag har haft alvöron en par gånger på skolan, mest bara för att retas med lärare. "Såja, nu borde jag väl iaf höra vad du säger..."

Jag är själv lajvare och bär ofta pösbyxor, tunika, kjortel och struthätta när jag går på stan, är på skolan eller ibland t.o.m. på jobbet (fritidsledare). Varför? Det har i grunden 3 anledningar.
1. Jag gillar kläderna. Satans sköna och sen så äger naturmaterial jämfört med vindjackor och liknande.
2. Jag vill klargöra för folk att jag klär mig som jag vill utan att de skall ha något att säga till om. Om en person skrattar åt mig säger jag "Var skönt. Då fick jag göra någon glad idag med."
3. Det gör att folk med liknande intressen tar kontakt med mig, folk som inte vill ha med mig att göra (typ Mask) håller sig borta. HAH! Klädesmässigt spamfilter. Jag slipper fjortisar, mainstreamtomtar och andra icke-mig:iga typer. =)

/Hraufnir, som har en "svärfar" som brukar fråga: "var det någon som såg vad du har på dig" när H. använder svärpäronens bil och bär lajvkläder.

hraufnir

Swordsman
Alvören är Bu. Enkelt.

Att kalla någon som väljer att klä sig enligt icke rådande normer för socialt handikappade eller verklighetsflyende är däremot personliga påhopp och sådant undanbeder vi oss här på forumet.
Kan du inte stå för din hobby, skall du banne mig hålla dig ifrån den. Jag kan stå för min. I vått och torrt. Alla lägen. Behövs det tar jag på mig de där djävla alvöronen jag nyss utdömt.

/Hraufnir, ställningstagande tack!

Storuggla

Champion
"Är man verkligen bara en del av verligheten om man klär sig enligt rådande normer och är man socialt handikappad om man väljer att vara annorlunda. Låter som en ganska trist syn på saker och ting enligt mig."

Eh, nej. Men om jag går efter mina erfarenheter (och jag tänker fan inte gå efter någon annans) så har alla som jag samtalat med eller hört samtala samtidigt som de burit sådarna öron varit totala ägg som inte ens kunnat uppfatta enkla signaler som "Eh, jag ska nog gå nu, jag hej då" eller "Jag har inte sagt något till dig på en kvart och jag läser i böcker medan du pratar om ditt favoritspel. Och jag har medan du babblat på flyttat mig för att komma undan men du följer efter mig för att berätta om hur finfint just ditt WW-spel är. Försvinn och sänk volymen, karl!".
Ja, de har varit ägg. Och därför gillar jag dem inte. Se, jag lär mig av mina misstag.

Storuggla, det finns gott om den också

Storuggla

Champion
"Att kalla någon som väljer att klä sig enligt icke rådande normer för socialt handikappade eller verklighetsflyende är däremot personliga påhopp och sådant undanbeder vi oss här på forumet. "

Om någon tagit vid sig så ber jag om ursäkt. Däremot påpekar jag att de personer jag stött på med alvöron och/eller mantel faktiskt varit socialt handikappade och dessutom obekanta med deodoranter. Och jag kan bara tillägga att jag då inte bildat mig en uppfattning av en individ, utan av en hord bestående av sju personer totalt (vilket torde vara en väldigt liten hord förvisso].

"Kan du inte stå för din hobby, skall du banne mig hålla dig ifrån den. Jag kan stå för min. I vått och torrt. Alla lägen. Behövs det tar jag på mig de där djävla alvöronen jag nyss utdömt."

Kul för dig. Men jag är trött på att tvingas försvara precis alla som tältar i kön till Konungens Återkomst 7: Sittens Hämnd bara för att de delar hobby med mig.

Storuggla, sjöggång

hraufnir

Swordsman
Iofs är ju personer som rör sig i lajvkläder på SFbokhandeln stockholmare. Ingen annan ids släpa med sig sådana plagg till storstaden. 'Nough said.

Kul för dig. Men jag är trött på att tvingas försvara precis alla som tältar i kön till Konungens Återkomst 7: Sittens Hämnd bara för att de delar hobby med mig.
Det har jag väl aldrig sagt att du måste heller? Jag säger att jag står för att jag håller på med min hobby och att kan motivera varför jag gör detta. I alla lägen osv.
Så länge DU kan motivera varför DU sysslar med din hobby behöver du väl inte bry dig om de andra? Den enkla kommentaren "Visst finns det ju rötägg inom alla sociala kretsar" räcker i 150 fall av 100 för att folk i min omgivning skall förstå vad jag som individ tycker och att jag inte är representativ för hela min hobby. De är ju inte representativ för hela sin?

Storuggla

Champion
"Iofs är ju personer som rör sig i lajvkläder på SFbokhandeln stockholmare. Ingen annan ids släpa med sig sådana plagg till storstaden. 'Nough said."

Hehe :gremgrin: Det kanske är något i vattnet?

"Det har jag väl aldrig sagt att du måste heller? Jag säger att jag står för att jag håller på med min hobby och att kan motivera varför jag gör detta. I alla lägen osv.

Eh?
"Kan du inte stå för din hobby, skall du banne mig hålla dig ifrån den."
Jag kan stå för min hobby. Jag är trött att tvingas diskutera och försvara alvöronfolkets hobby, vilket jag tvingas göra då folk måste koppla ihop rollspel med öron av latex (Spock?). Jag brukar dock rycka på axlarna och säga något om att jag hatar skogen och allt däri så slipper jag :gremsmile:

"Den enkla kommentaren "Visst finns det ju rötägg inom alla sociala kretsar" räcker i 150 fall av 100 för att folk i min omgivning skall förstå vad jag som individ tycker och att jag inte är representativ för hela min hobby. De är ju inte representativ för hela sin?"

Den borde räcka, ja. Men den gör inte alltid det, tyvärr. Sen kan jag inte använda den med gott samvete, då jag inte lajvar och därför väldigt sällan finner det motiverat att bära alvöron, mantel eller latexvapen, så det är ju tekniskt sett en annan krets. Och nu börjar utläggningen som tar värdefull tid från min tupplur på jobbet :gremwink:

Storuggla, meatpuppet?

Krille

Super Moderator
To each his own

"Jag och några rollspelskompisar kom i samspråk om människor som synliggör vårt intresse genom att t ex gå på stan i mantel eller alvöron."

To each his own. Vill de fluffa runt i alvöron och mantel så tänker jag inte hindra dem. Jag tycker faktiskt att det säger mer om de intoleranta jävlar som inte kan acceptera utstickande klädsel, än om spetsöringarna med mantel.Och det är faktiskt hemskt tragiskt att jag själv inte har lust att springa omkring med de kläderna, just på grund av de intoleranta jävlarna.

Men sådant är Sverige. Stick inte ut, och tro inte att du är nåt. Det är ju knappt så att man får vara neger i det här landet utan att folk stirrar.

hraufnir

Swordsman
Re: To each his own

Men sådant är Sverige. Stick inte ut, och tro inte att du är nåt. Det är ju knappt så att man får vara neger i det här landet utan att folk stirrar.
Och det med neger vet du mycket om hör jag? Tell me. Hur känns det?

Nightowl

Champion
Det är på grund av alvöronmänniskor som folk pekar på affischer för medeltidsveckan och säger: "Jonas, ska inte du dit? Du gillar ju sånt där? Hahahahaha!".
Nä. Det är för att dom som pekar är svinton, svullon och sinnesslöa idioter.

Erik

Krille

Super Moderator
Re: To each his own

"Och det med neger vet du mycket om hör jag? Tell me. Hur känns det?"

Rätt otäckt faktiskt. Jag kommer på mig själv med att stirra på färgade personer rätt ofta, och jag tycker inte om att jag reagerar så på deras hudfärg. Det är något som jag skäms rätt mycket för.

Rickard

Urverk speldesign
Mmm, samma här :\ [NT]

/Han som länge försökt bekämpa sina egna fördomar (men just denna sedan lumpentiden)