Nekromanti Går det att ha sköld om man har blivit av med en hand?

Zorbeltuss

Hero
Min (Eon2) karaktär har blivit av med en hand, man tycker ju man borde kunna spänna fast något på armen, men boken är inte direkt tydlig, vissa sköldar har handgrepp, vissa har handgrepp och rem, de som bara har handgrepp verkar ju rakt av gå bort, men hur är det med de som har rem också?

Edit: eftersom de sköldar som har rem är riktigt stora, finns det något i reglerna om att man kan sätta mer än bärrem på de mindre sköldarna?

/Luna Lovegood

Lupus Maximus

Tekniker
Eftersom handleden inte är rund, så kanske det skulle kunna gå att tillverka något som ger manöverbarheten. Sedan om det skulle ge stabiliteten som krävs vet jag inte. Det blir trots allt som om man svetsat på en lång hävarm på ett armbandsur.

Med någon form av "protesinfästning" borde det gå bättre med stabiliteten, men det skulle antagligen inte kunna flexa på samma sätt som ett handgrepp och smällarna skulle därmed antagligen gå rakt in i handen. En specialbyggd sköld med någon form av styv fjädring skulle nog kunna hantera det. Men är för dålig på Mundana för att veta om någon har lämplig teknologi för den fjädringen. Det tog trots allt ett bra tag innan de kom på att sätta fjädring på vagnar i vår egna historia.

En liten sköld, som i stort sett är en förväxt armskena, skulle nog fungera utan problem.

RasmusL

Champion
Så länge det inte är centralgrepp så bör det väl inte vara några problem. Jag har sett folk på lajv med armproblem som kombinerat tredubbla remmar och axelhängning för att få helt OK manövrerbarhet och styrka nog att lyfta en större sköld. Ska du köra linjestrid är det deffo inga problem, en bucklare eller mindre sköld för dueller eller strid utanför formation lär kräva lite mer uppfinningsrikedom.

Rhodryn

Hero
Jag ser inte igentligen några problem med att köra med sköld utan hand... så länge den fäst-anordning som man har på armen åtminstone är fäst förbi armbågen... men för säkerhets skull kanske till och med en sådan anordning som är fäst hela vägen upp över axlen och/eller över till andra sidan kroppen. Något som det här som minst kanske. Har sätt varianter som är som en del av en väst som är fäst runt hela överkroppen oxå.

Det kanske är en del av personens rustning, en del av "jackan"... eller plåtrustningen eller något... vad nu än din karaktär använder som rustning (om denne använder rustning till att börja med). Plåtrustnings-arm skulle nog vara att föredra, eftersom den kanske är mer stabil för detta endamål. Om din karaktär inte använder plåtrustning så skulle det se rätt coolt ut ju, övriga kroppen har typ härdat läder eller något, medan armen som blivit av med handen är helt i plåt av något slag (nu har ju de i bilden ingen övrig rustning, och ingen sköld i den armen, plus så är ju plåten inte i ett stycke (vilket det borde vara för dig för stabilitetens skull), och anledningen till att just den armen har rustning på dem är ju mer för att det är den arm som kommer vara närms motståndaren större delen av tiden för att det är hans vapen arm... but you get the idea).

Det skulle kanske kunna vara ett litet deläventyr där din grupp går med på att göra något för en smed eller läder/tyg rustnings makare, eller båda två/alla tre, där din karaktär efter uppdraget får en sådan anordning skapad av dessa personer.

Ymir

Liten kantbaron
God45;n99322 said:
Klart! Du behöver bara en protes som Götz: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Götz_von_Berlichingen
Guts i Berserk är ju hård som Kruppstål (och enligt Word of God otroligt nog -inte- inspirerad av Götz) och har en metallhand för att kunna hålla sitt tvåhandssvärd, men där handwaivas det genom att det finns en magnet i metallhanden som hjälper honom att gripa om svärdet.

I Eon hade man ju alternativt kunnat använda magi som den ataxotropiska effekten Animera föremål för att skapa en artefakt i form en ledad och rörlig hand, om vi går på hur alkemi funkade i Eon III hade aktiveringsvillkoret kunnat vara att man sätter ett föremål (tex ett sköldgrepp) i handen, varvid aktivatorn går igång och kastar besvärjelsen Animera föremål + Rörelse, som får handen att sluta sig om skölden i ett järngrepp. Jag hade personligen gett denna awesome sköldhand -2 eller -1T6 på blockeringar, men i gengäld egenskaper Säker, dvs att man inte kan drabbas av skadeverkningen Tappar och därmed bli av med sin sköld, och att man blir svårare att avväpna vad skölden anbelangar.

Bezant

Veteran
RasmusL;n99321 said:
Så länge det inte är centralgrepp så bör det väl inte vara några problem. Jag har sett folk på lajv med armproblem som kombinerat tredubbla remmar och axelhängning för att få helt OK manövrerbarhet och styrka nog att lyfta en större sköld. Ska du köra linjestrid är det deffo inga problem, en bucklare eller mindre sköld för dueller eller strid utanför formation lär kräva lite mer uppfinningsrikedom.
Ja, finns sköldar där man spänner fast den mot armen, men den måste sitta ordentligt fast. Annars glider den av där handen en gång satt.
Skölden kan också flyga iväg om den tar alltför många smällar, men den sitter nog stadigare fastspänd i armen än när man håller i den med sin hand.

Edit: Glömde att skriva att det finns olika typer av förstärkta remmar eller t.o.m metallanordningar som krokar i varandra Sköld>Rustning.

Zorbeltuss

Hero
Min karaktär är också riktigt kort så det blir nog en liten sköld så jag slipper vara mindre än skölden.
Men det verkar alltså nice att det går att lösa, kanske blir lite jobbigt med magiska föremål men ja.
Då är det bara vad de olika lösningarna kan tänkas gå på? Ett X val? Y mycket guld? En riktigt bra relation med hantverkare Z?

/Luna Lovegood

Rhodryn

Hero
Eller en kombination. Där din karaktär kanske bara behöver betala för materialet eller något, mot gentjänster till de som arbetade på den. Sen hur mycket din karaktär måste göra för denna hjälp kan ju variera på dennes status och liknande i området som hantverkarna befinner sig i.