Nekromanti Går det att skapa artifakter på det viset?

Xzarjo

Warrior
Den delen av artifakten som kallas projektorn och väver själva händelsen. Är det möjligt att stoppa in en effekt i stelle för en besvärjelse i den?

Är det möjligt att i samma artifakt ha två olika projektorer men som båda drivs av t.ex geotropi, så att man sedan kan aktivera vässa med ett komando-ord och någon annan besvärjelse/effekt med ett annat komando-ord?

Är det möjligt att uppgradera en artifakt, dvs ta en redan befintlig artifakt och lägga till yterligare en projektor/akumulator/generator som andvänder samma eller ett nytt komando-ord?

Kan man ha flera akumulatorer med samma eller olika fillament i samma artifakt?

Hur vanliga är artifakter hos magiker och hur vanligt hos icke-magiker?

Går det att bygga en artifakt (t.ex ett svärd) som fångar in själarna hos de varelser den dräper så att magikern sedan kan tömma svärdet och använda själarna till andra artifaker?

Mvh Vätten.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Den delen av artifakten som kallas projektorn och väver själva händelsen. Är det möjligt att stoppa in en effekt i stelle för en besvärjelse i den?"

Jag tror att det måste vara en formaliserad besvärjelse men jag är inte helt säker på den punkten.

"Är det möjligt att i samma artifakt ha två olika projektorer men som båda drivs av t.ex geotropi, så att man sedan kan aktivera vässa med ett komando-ord och någon annan besvärjelse/effekt med ett annat komando-ord?"

Ja, men båda måste ha tillgång till filament (duh). Det går t ex bra att ha två projektorer som båda har en geotropisk besvärjelse som kräver tre filament och en ackumulator som de båda använder.

"Är det möjligt att uppgradera en artifakt, dvs ta en redan befintlig artifakt och lägga till yterligare en projektor/akumulator/generator som andvänder samma eller ett nytt komando-ord?"

Ja.

"Kan man ha flera akumulatorer med samma eller olika fillament i samma artifakt?"

Här har jag ingen aning... prova söka så kanske du hittar nåt...

"Hur vanliga är artifakter hos magiker och hur vanligt hos icke-magiker?"

Ungefär hälften av alla magiker (dvs inte gesäller och lärlingar) skulle jag gissa på, men hos gemene man så är nog artefaktbeståndet betydligt mindre... typ noll...

"Går det att bygga en artifakt (t.ex ett svärd) som fångar in själarna hos de varelser den dräper så att magikern sedan kan tömma svärdet och använda själarna till andra artifaker?"

Inte enligt Mystik & Magi's regler - men det ska ju inte vara ett hinder för din fantasi. Hitta på en artefakt som kan det, i egenskap av att vara SL, om du vill att en sådan ska finnas.

DAKRilla

Hero
Tillägg

"Inte enligt Mystik & Magi's regler - men det ska ju inte vara ett hinder för din fantasi. Hitta på en artefakt som kan det, i egenskap av att vara SL, om du vill att en sådan ska finnas."

Alltså, det finns ett obegränsat antal fler effekter än de som beskrivs i M&M, så egentillverkade effekter är oftast (åtminstone om man har lite vett) i enlighet med M&M. Alltså är det enda man behöver göra att hitta på en eller ett flertal effekter som (1) tar tag i den nyblivne döingens själ och (2) fängslar det i någon form av "behållare". Om hela detta ska vara en eller flera effekter samt inkluderandes en alkemisk process (behållaren), vilken aspekt effekterna ska tillhöra samt hur det hela ska fungera rent regelmässigt har jag dock ingen aning om.

Dessutom tycker jag det är trevligt att du efter en tid av frånvarande besöker forumet igen, P|uT0NiUm. Och jag hoppas att den eventuella varningen angående bilden (som först lurade mig) inte skrämmer iväg dig igen.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Tillägg [OT]

Trevligt att höra :gremsmile:.

Fast jag har inte fått någon varning ännu (alltså måste det vara OK att göra om det! :gremtongue:)... däremot har de varit kallhjärtade nog att låsa tråden :gremgrin:.

*nippleman*

Tearlach

Warrior
Går det att bygga en artifakt (t.ex ett svärd) som fångar in själarna hos de varelser den dräper så att magikern sedan kan tömma svärdet och använda själarna till andra artifaker?
första biten i alla fall.
använd effekten ge liv, den används oftast till återupplivningsförsök men kan även användas till att föra in en ande i ett objekt,
hur man sen ska få den att stanna i objektet och vad man sen kan göra med den står det inte så mycket om.
jag tror att vi får vänta på SCHAMANER & DRÖMVANDRARE

Tearlach - väntar väntar väntar