Nekromanti Går det långsamt på kvällen för er också?

Troberg

Sinister eater
Jag vet inte om andra har samma problem, men på kvällen så går forumet så segt för mig att jag ofta får time-outs i browsern. Det tar bokstavligt talat 1-2 minuter innan sidan dyker upp, medan andra siter är ögonblickliga. Övrig internetaktivitet går som den ska.

Antalet användare är inte stort nog för att motivera prestandaproblemen (10-15), så jag börjar misstänka att någon använder en read-ahead-cache eller offlinebrowser för att snabba upp sin egen läsning.

Någon annan som har samma problem och i så fall, kan någon som har behörighet kolla om någon har på tok för mycket aktivitet i loggarna?

Vindhand

Myrmidon
andra faktorer (*host* magic *host*)

Det går ju mycket andra saker på samma server så det behöver ju inte vara just forumen som segar ned det hela. T.ex. verkar det som svenska-magic-forumen går på samma server igen vilket säkerligen kan innebära en viss extra belastning.

Om en hastighetsförsämring är den enda skadan så är det i.a.f. bättre än sist man försökte lägga de forumen på samma server och allt totaldök :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: andra faktorer (*host* magic *host*)

Det går ju mycket andra saker på samma server så det behöver ju inte vara just forumen som segar ned det hela. T.ex. verkar det som svenska-magic-forumen går på samma server igen vilket säkerligen kan innebära en viss extra belastning.
OK, det låter ju definitivt som en bidragande anledning... Jag tänkte inte på det, jag brukar själv ha en maskin per funktion så långt det går.

Nå, då formulerar jag om frågan: Någon som har en riktig kötta-kötta-brutal-apsnabb maskin att donera specifikt för forumen? (Eller bara till mig utan någon speciell anledning...) Som det verkar så är nog enda boten mer rå datorkraft.

Om en hastighetsförsämring är den enda skadan så är det i.a.f. bättre än sist man försökte lägga de forumen på samma server och allt totaldök
Bättre, men inte mycket. I går kväll han jag se två avsnitt av Witchblade medan jag läste 25 inlägg... Ungefär en tredjedel av alla requests fick timeout. Detta samtidigt som jag utan problem läste på eDonkey2000's forum och Operation Flashpoints forum.

Risken är överhängande att sådana väntetider får folk att börja använda read-ahead-cachar, vilket skulle däcka servern ännu värre.

Krille

Super Moderator

"Nå, då formulerar jag om frågan: Någon som har en riktig kötta-kötta-brutal-apsnabb maskin att donera specifikt för forumen? (Eller bara till mig utan någon speciell anledning...) Som det verkar så är nog enda boten mer rå datorkraft."

...helst då i form av en separat burk som Svenska Magic kan ligga ensamma på.

Problemet som jag har förstått det är kombinationen av den version av PHP och MySQL som Svenska Magic kör. Databaskopplingarna kan i vissa fall krascha PHP, vilket får Apaches servertrådar att få krupp. Det gör att fler och fler trådar segfaultar, vilket leder till segheten.

Det är alltså inte avsaknad av datorkraft som är problemet.

Troberg

Sinister eater

...helst då i form av en separat burk som Svenska Magic kan ligga ensamma på.
Tja, är det Svenska Magic som ska flyttas till den nya hinken så har jag en gammal IBM PS/2 386a på 25MHz som jag kan donera. Heck, jag är inte sån, jag kan till och med tänka mig att donera en 486a eller två. :gremgrin:

Problemet som jag har förstått det är kombinationen av den version av PHP och MySQL som Svenska Magic kör. Databaskopplingarna kan i vissa fall krascha PHP, vilket får Apaches servertrådar att få krupp. Det gör att fler och fler trådar segfaultar, vilket leder till segheten.
OK, så efter ett tag så har man tusentals trådar som dragit iväg till Neverneverland? Irriterande och svårlöst, kort om periodiska omstarter.

Så lösningen på problemet ligger alltså i att vi allihop drar över till Magic-forumet och gnäller så mycket vi kan? :gremwink:

Krille

Super Moderator

"OK, så efter ett tag så har man tusentals trådar som dragit iväg till Neverneverland? Irriterande och svårlöst, kort om periodiska omstarter."

Snarare, vi har 124 trådar med totalt 1240 databaskopplingar som samtliga segfaultar och orsakar brutal belastning på servern, och en tråd med tio databaskopplingar som i en miljö som är segare än sirap försöker serva 4500 ilskna rollspelare.

"Så lösningen på problemet ligger alltså i att vi allihop drar över till Magic-forumet och gnäller så mycket vi kan?"

Lösningen ligger i att vi drar över Magic-forumet på din vänligt donerade 486a, låser in den i en garderob och glömmer bort nyckeln. :gremwink:

Vindhand

Myrmidon
Med risk för att verka dum...

...kan inte svenska magic använda en version som funkar istället?

/Vindhand -som nyss försökte förkorta svenskamagic.com som SM.com :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Snarare, vi har 124 trådar med totalt 1240 databaskopplingar som samtliga segfaultar och orsakar brutal belastning på servern, och en tråd med tio databaskopplingar som i en miljö som är segare än sirap försöker serva 4500 ilskna rollspelare.
Jo, det var något sådant jag såg framför mig. Hade liknande problem med min webserver ända tills jag testade och kom fram till att det faktiskt flöt bäst för alla om man körde en enda tråd och i stället skickade data i mindre tuggor och lät windows TCP/IP-hantering sköta lastedelningen genom buffring. Man bör ju dock låta långsamma operationer (stora databasoperationer) gå i egna trådar, men det gör jag normalt via automatgenerade asynkrona objekt som frontar mot databasen i egna trådar.

Lösningen ligger i att vi drar över Magic-forumet på din vänligt donerade 486a, låser in den i en garderob och glömmer bort nyckeln.
Det är inte riktigt så enkelt, du glömde den sista operationen: dra ur sladden. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Re: Med risk för att verka dum...

"...kan inte svenska magic använda en version som funkar istället?"

Tydligen inte. De vill ha en specifik version av PHP/MySQL.

Troberg

Sinister eater

...kan inte svenska magic använda en version som funkar istället?
Japp, där verkade du dum. Inser du inte att det vore FUSK! :gremgrin:

Vindhand

Myrmidon

Tydligen inte. De vill ha en specifik version av PHP/MySQL.

Just Say No!

Svenska Magic kan väl inte heller vara särskilt behjälpta av att servern tappar trådar hela tiden?

Johan K

Gammal & dryg
Samma här !

För mig har det åxå varit segt i typ några timmar på kvällen. Men sen, precis innan jag skulle logga ut så verkade komma igång igen.
MenMen, det ordnar sig nog framöver !