Nekromanti Gåsögon i formell text

Möller

Hubert Hortlax
Som kanske är bekant sysslar jag med mitt projektarbete, och där vill jag gärna att mitt språk blir riktigt och korrekt (eftersom jag vänder mig till riksdagsledamöter, hujeda mig)

Jag använder i vanligt skrift ofta gåsögon, eller guillemets, dvs » och « för att markera förtydliganden eller särskilja exempelvis boktitlar från flödestexten. Vi läste nyligen »Sagaon om Ringen« i skolan., för att ge ett exempel.

Nu har jag fått lite kritik att jag borde använda riktiga citattecken, dvs “ och ” istället. Jag motsätter mig detta eftersom jag skiljer på mina förtydliganden och egentliga citat.

Men jag är ute på djupt och okänt vatten. Fungerar det att använda gåsögon såhär, i formell text? Ska man överhuvudtaget använda ett tecken för att lyfta fram saker ur texten?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Möller said:
Jag använder i vanligt skrift ofta gåsögon, eller guillemets, dvs » och « för att markera förtydliganden eller särskilja exempelvis boktitlar från flödestexten. Vi läste nyligen »Sagaon om Ringen« i skolan., för att ge ett exempel.

Nu har jag fått lite kritik att jag borde använda riktiga citattecken, dvs “ och ” istället. Jag motsätter mig detta eftersom jag skiljer på mina förtydliganden och egentliga citat.

Men jag är ute på djupt och okänt vatten. Fungerar det att använda gåsögon såhär, i formell text? Ska man överhuvudtaget använda ett tecken för att lyfta fram saker ur texten?
Krusiv stil är ett vedertaget sätt att betona vissa ord och funkar utmärkt för att visa på titlar. Alternativet är att använda citattecken — antingen de gåsögonen eller de ”vanliga”. En liten detaljgrej är att vi inte använder tecknen med motsatt håll i svenskan (“ … ”) vilket man däremot gör på engelska.

Det funkar bra med båda, bara du är konsekvent i användningen och inte blandar. Gåsögonen är eleganta men ovanligare så de drar till sig lite mer uppmärksamhet.

Möller

Hubert Hortlax
Tyvärr kan jag i dethär sammanhanget inte använda kursivering. Google Docs enkäter tillåter ingen textformatering.

Tja, jag har ju inga citat i texten. Jag vill gärna skilja på förtydliganden och citat, men eftersom jag inte har några citat blir det lätt att vara konsekvent.

Jarre

Swordsman
Precis som DeBracy säger, blanda inte vinkelcitationstecken med raka/typografiska i samma text, och använd bara "99:or", inte "66-99". Annars har jag inte så mycket att tillföra då jag håller med det som redan sagts.

Enligt "Svenska skrivregler" så är det dessutom vanligare att i svenska språket använda » som både inledande och avslutande citationstecken, men det står också i Wikipedia-artikeln som det redan har länkats till.

Rickard

Urverk speldesign
Möller said:
/Han[/] vill mest påpeka att titlar redan märks ut med Inledande versal[/XI, som i citatet här ovan, så att skippa citat-tecken helt är inte heller fel

Möller

Hubert Hortlax
Han said:
Möller said:
/Han[/] vill mest påpeka att titlar redan märks ut med Inledande versal[/XI, som i citatet här ovan, så att skippa citat-tecken helt är inte heller fel

Tror jag kör på det i så fall.

Jarre

Swordsman
Möller said:
Tja, jag har ju inga citat i texten. Jag vill gärna skilja på förtydliganden och citat, men eftersom jag inte har några citat blir det lätt att vara konsekvent.
Handlar det om längre avsnitt kan du alltid använda annan textformatering än din brödtext, t.ex. indrag och mindre grad.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jarre said:
Enligt "Svenska skrivregler" så är det dessutom vanligare att i svenska språket använda » som både inledande och avslutande citationstecken […]
Jo, så har det historiskt sett ut inom svensk typografi.

Men med båda citationstecknen »pekande inåt mot citatet« blir det extra tydligt var det citerade avsnittet börjar och slutar.

Vilket är bra.