Nekromanti Gåtlösning?

G

Guest

Guest
Jag håller på med ett äventyr till mitt egna rollspel, som istort sett bara ska vara en gåta (även om spelarna ska komma på det också själva) det enda de vet är att tiden är begränsad (men inte hur), frågan är på 4 timmar kommer detta räcka eller måste jag slänga in lite våld också för att hålla intresset uppe?

Gasten

Warrior
Du känner väl dina spelare? Du kan nog avgöra hur länge de klarar sig utan att ha något att puckla på.

om inte annat kan du nog avgöra det under spelets gång, så med andra ord: Ha alltid en slagvänlig moståndare nära till hands om spelarna skule tröttna.

G

Guest

Guest
Du känner väl dina spelare? Du kan nog avgöra hur länge de klarar sig utan att ha något att puckla på.
Det är en helt ny spelgrupp så tyvärr nej, det är bara en jag känner sen tidigare och då var han nästan aldrig spelare.

om inte annat kan du nog avgöra det under spelets gång, så med andra ord: Ha alltid en slagvänlig moståndare nära till hands om spelarna skule tröttna.
Visst de lär ju kunna slå ihjäl någon på dansgolvet men jag tror det kan förstöra stämningen rätt hårt, särskilt som att det skulle vara som att slå på någon som är medvetslös och fastbunden.

Allt de kommer stöta på är lik, dansande (som i trance) och lik (bland annat av sig själva), jag kan inte komma på något sätt att motivera våld, men kan nog få in någon annan typ av stressad situation men då måste det planeras i förväg.

Krille

Super Moderator
Mitt tips är att göra som de flesta andra konventsäventyr. Ha tillräckligt mycket förberedda händelser som kan användas eller ignoreras för att fylla upp tiden.

MrG

Swashbuckler
Jag skulle nog slänga in mer saker än gåtan, men kanske inte just våld.

MrG

Swashbuckler
Om vi pratar konventsäventyr, så är tipset att ha tillräckligt mycket mat på karaktärerna. Är de intressanta att spela går tid och mycket löser sig av spelarna. Sedan kan jag instämma med Krille, ha event att droppa i huvudet på dem, blir de inte använda har du det till nästa gång.

Att bara ha en gåta på konvent känns farligt, det kommer alltid vara ett gäng som löser det bissart snabbt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Att bara ha en gåta på konvent känns farligt, det kommer alltid vara ett gäng som löser det bissart snabbt."

Eller för den delen folk som aldrig ens är i närheten av att lösa den eller helt struntar i att ens försöka. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Jag har bara spelat ett konventsäventyr och där dog vi snabbt som bara den så jag har inte så stor koll faktiskt, jag har tre händelser planerade men de är inte så stora, karaktärerna dock är ett exempel på hur djupt man ska kunna gå med mitt system så de är typ ett kvarts ton kött, kommer de spela karaktärerna väl kommer de nog vara för upptagna med att upptäcka vad som hänt för att lösa gåtan de första två timmarna.

Att bara ha en gåta på konvent känns farligt, det kommer alltid vara ett gäng som löser det bissart snabbt.
Ja vilken tur att det inte är ett konvent då :p, för att tvätta bort den sarkastiska tonen så kan jag ju säga att gåtan är en liten del av det stora, var de är varför de är där och vad i h-vete det stället är förnågot är gåtor i sig som också kan försöka lösas även om det är rätt fruktlöst.

G

Guest

Guest
Eller för den delen folk som aldrig ens är i närheten av att lösa den eller helt struntar i att ens försöka.
Det har jag iallafall planerat för, det är delvis därför jag har begränsad tid, lyckas de inte blir det inga followups dock då jag kommer att scrappa spelvärlden (om de inte specifikt vill att jag ska ha kvar den endå).

cogitare

Swashbuckler
Strid har en tendens att dra ut mycket på tiden så frågan är om du skall tänka på att stoppa "tidtagaruret" under striderna.

Jag upplever gåtor i rollspel som inte fullt så effektfulla som på t.ex. film då de mer ställer krav på spelarnas tankeförmåga än om man rollspelar bra eller rollpersonernas tankeförmåga. Men funkar det för er så är det toppen :gremsmile:

C.

G

Guest

Guest
Det är inte en gåta liknande sherlock holmes eller någe sådant, gåtan är hur de tar sig där ifrån, jag tror tillochmed att min första Zendo master omgång var en lättare gåta än det här, men det bör inte spelarna få veta, jag var nära en lynchning då (som tur är jag bättre master nu på zendo iallafall, men i rollspelet får man ju hjälpas åt också).

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Om inte det där grundkonceptet är nog för att hålla dina spelare sysselsatta, då förtjänar de att ha tråkigt, så då kan du släppa ett ton sten i huvudet på dem...

... å andra sidan kanske ett ton sten inte vore så illa i vilket fall som helst. Låt gångarna rasa in över dem då och då, när de blir tråkiga eller när det behövs!

Vad vore en dungeon utan panik?

Och är någon spelare jobbig och tråkig kan du ju alltid råka ha ihjäl den. (eller inte, det här sista är frivilligt)