Granström och Rising
De två personerna rekommenderar jag att du kollar in i första hand! Granström är författare till "Femte Konflux-serien" och den innehåller tjogvis med sånt du letar efter.
Rising har skrivit massvis på rollspel.nu i ämnet och är supersmart och kunnig. Han fattar också hur man kan göra en gåta speligt intressant.
Sedan finns det massa andra (Krille, Herr Nils, Magnus Seter, järnringarna, mfl) därute som är bra på rollspel i största allmänhet och som säkert har några justa gåtor till övers, men nu orkar jag bara nejmdroppa Rising.
---
Något som Erik Granström gör bra är en sorts chiffergåta:
Man får först en chiffernyckel, sedan ställs man inför själva gåtan. Men chiffernyckeln är inte alltid så lätt att upptäcka...
Tex kan man få en mängd märkliga prickar som om man kollar länge bildar ett sorts mönster. Därefter kommer man till ett rum där det efter lite utforskande visar sig finnas en sorts "puls". Om man slår på en trumma- samma rytm som i chiffernyckeln, händer det något.
Det där tycker jag är grymt smart att etablera gåtor på. Dels så slipper man jobbiga referenser till "vår värld" som man får om man tex har med ett schackbräde. Dels så blir spelarna tvungna att koncentrear sig på så många saker i sin miljö- det krävs att man är kreativ för att klara av gåtan både som spelare och genom sin rollperson.
Sedan gillar jag alltid när gåtan är så naturlig som möjligt.
Den där trumgåtan som jag rekommenderade ovan är förvisso inte naturlig, men den är bara till för ett visst tillfälle. Så den får väl passera.
Jag kan tänka mig att rp kommer till en grotta där det finns en muralmålning. Målningen föreställer alldagliga scener som efter att man har tittat på dem enligt en viss riktning ger åskådaren ett begripligt sammanhang. Det skulle kunna vara skördeprocessen- alltså så innehåller första scenen hur man sår, andra hur man vattnar, den tredje hur solen lyser och sedan den fjärde hur man skördar. Det som växer blir synligt större under processen. Häng med nu- scenerna är inte placerade enligt någon naturlig ordning utan
följer ett visst mönster. Detta mönster är NYCKELN! Så om scenerna presenteras typ scen 3- scen 1- scen 2- scen 4, så ska man i...
...nästa grottrum (som innehåller massa dörrar till olika gångar) först välja gång nr 2, 3, 1 och slutligen 4 för att komma vidare.
Det där är väl egentligen basic, men jag diggar det stenhårt, både som spelare och som äventyrskonstruktör.
Håll till godo!
/Basse